شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 32286
سلامت نیوز : یك عضو هیات مدیره انجمن دندانپزشكان با بیان اینكه افراد كم درآمد نمی‌توانند هزینه‌های دندانپزشكی را بپردازند و در نتیجه دچار بیماری‌های دهان و دندان می‌شوند، تاكید كرد: با توجه به آنكه دندانپزشكی، فی نفسه حرفه پرهزینه و گران قیمتی است دولت باید تمهیداتی برای كاهش هزینه‌های این بیماران بیندیشد و خدمات بیمه‌ای را ارتقا دهد.

دكتر محمد رضا طاهریان در گفت‌وگو با ایسنا افزود: خدمات مربوط به حفظ بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری‌های آن باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، چون پوسیدگی دندان شایعترین بیماری جهان است و ابتلا به آن عوارض مختلفی را برای بیمار در پی دارد، علاوه بر آن بر زیبایی بیمار و توانایی او برای جویدن مواد غذایی و حتی نحوه سخن گفتن تاثیر می‌گذارد.

این دندانپزشك با بیان اینكه عفونت‌های دندانی می‌تواند ابتلا به عوارض دیگری را نیز برای بیمار در پی داشته باشد، گفت: دهان آیینه میزان سلامتی فرد است و علایم بسیاری از بیماری‌ها در این عضو آشكار می‌شود و سرایت بسیاری از بیماری‌های دهان به سایر نقاط بدن موجب ابتلا به عوارض عمومی می‌شوند که در بسیاری از موارد کشنده هستند بنابراین بررسی دوره‌ای برای اطمینان ازسلامت دهان ضروری است چراكه به نوعی با سلامت عمومی بدن ارتباط دارد.

طاهریان با تاكید بر ضرورت تحت پوشش قرارگرفتن خدمات درمانی دندانپزشكی، اظهاركرد: براساس قانون اساسی، خدمات باید به صورت رایگان به مردم ارایه شود ولی در حال حاضر بیمارستان‌های دولتی در ازای ارایه خدمات ضعیف از بیماران وجهی را دریافت می‌كنند. در نتیجه آنان تلاش می‌كنند با تحمل بار قرض از خدمات بیمارستان‌های خصوصی استفاده كنند.

وی اضافه كرد: متاسفانه در ایران به درمان بیشتر از پیشگیری توجه می‌شود و در این جهت دانشكده‌های دندانپزشكی جدید راه‌اندازی می شود. در واقع مسئولان به دنبال اجرای طرح‌های كلان بهداشتی نیستند.

این عضو هیات مدیره انجمن دندانپزشكان با بیان اینكه پیشگیری مفهوم وسیعی دارد، گفت: پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان را را نباید به ارایه توصیه‌های محدود در زمینه رعایت بهداشت ورژیم غذایی مناسب، استفاده ازفلوراید و.... محدود كرد بلکه پیشگیری و سیاست‌های کلان آن باید با هماهنگی بین بخشی میان وزارتخانه‌ها و رسانه‌ها بویژه صداوسیما تحقق یابد.

طاهریان در پایان تاكید كرد:‌ انجمن دندانپزشكی ایران، انجمن سلامت دهان وسایرانجمن‌های تخصصی دندانپزشکی در زمینه پیشگیری و تحت پوشش بیمه قرار دادن خدمات دندانپزشكی نقش فرهنگ ‌سازی وتئوری پردازی را دارند و وزارتخانه‌های مختلف ازجمله وزارت بهداشت و رفاه مسئول خدمات رسانی به مردم هستند و این نهادها باید در این زمینه تلاش كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha