تنها چند روز پس از اعلام كاهش 35‌درصدی كشف مشروبات الكلی در استان كردستان یك نماینده مجلس از «شنیده‌های قابل تاییدی» می‌گوید كه نشان می‌دهد «مشروبات الكلی از معابر رسمی و از مقابل چشم دستگاه‌های نظارتی و متولی امر مبارزه با كالای قاچاق وارد كشور می‌شود.»

سلامت نیوز : تنها چند روز پس از اعلام كاهش 35‌درصدی كشف مشروبات الكلی در استان كردستان یك نماینده مجلس از «شنیده‌های قابل تاییدی» می‌گوید كه نشان می‌دهد «مشروبات الكلی از معابر رسمی و از مقابل چشم دستگاه‌های نظارتی و متولی امر مبارزه با كالای قاچاق وارد كشور می‌شود.»

اقبال محمدی، عضو كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت‌وگو با سایت خبری مجلس می‌گوید كه متاسفانه محموله‌های بزرگ مشروبات الكلی در برخی مواقع از معابر رسمی كشور و با حضور دستگاه‌های ناظر و متولی وارد می‌شود. برآورد می‌شود سالانه بین 60 تا 80میلیون لیتر انواع مشروبات الكلی در كشور قاچاق می‌شود.

این برآوردها جدا از تولیدات دست‌ساز داخلی است. پلیس می‌گوید سالانه 20میلیون انواع مشروب را كشف و ضبط می‌كند كه در بهترین حالت یك‌سوم مشروبات، وارداتی محسوب می‌شود.

البته برخی از كارشناسان و حتی مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز به گفته سایت مجلس شورای اسلامی این رقم را خوش‌بینانه ارزیابی كرده و معتقدند: «در بهترین حالت تنها پنج‌درصد كالاهای قاچاق وارد‌شده به كشور كشف می‌شوند.» دبیر ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز نیز چندی قبل، ارزش اقتصادی قاچاق مشروبات الكلی به كشور را معادل 730میلیون دلار آمریكا (بیش از 800میلیارد تومان) اعلام كرده بود كه تنها معادل 200میلیارد آن توسط مراجع نظارتی كشف و ضبط می‌شود.

مشروبات الكلی از تمامی مرزهای كشور قاچاق می‌شوند اما از مرزهای جنوب و غرب كشور به عنوان پرترددترین مسیر قاچاق مشروبات الكلی نام برده می‌شود. برآوردهای استانی نیز از در صدر بودن استان كردستان در قاچاق مشروبات الكلی خبر می‌دهد. تنها در سه ماهه ابتدایی سال‌جاری و با وجود كاهش 35درصدی كشفیات معاون سیاسی و امنیتی استانداری كردستان اعلام كرده است بیش از 187هزار بطر (واحد شمارش مشروبات الكلی) انواع مشروب كشف و ضبط شده است.

 فرمانده پلیس كشور معتقد است بازار مشروبات الكلی در كشور نزدیك به 200هزار نفر است كه البته منابع غیررسمی این رقم را بسیار بیشتر اعلام می‌كنند. تاكنون پژوهشی رسمی در زمینه مصرف‌كنندگان مشروبات الكلی در كشور انجام یا منتشر نشده است اما برخی تحقیقات دانشگاهی در مقطع كارشناسی ارشد و دكترا به این نتیجه رسیده‌اند كه متوسط سن مصرف الكل به 20سال رسیده و 5/26درصد از جوانانی كه به مصرف الكل روی آورده‌اند، سابقه مصرف این‌گونه مشروبات در خانواده خود را داشته‌‌اند. در چند سال اخیر نیز تمهیدات بیشتری برای مقابله با حمل و مصرف مشروبات الكلی توسط پلیس اندیشیده و اجرا شده است.

علنی‌ترین این تصمیمات كه می‌تواند نشانه‌ای بر بالا رفتن مصرف مشروبات الكلی در كشور باشد، تجهیز پلیس راهنمایی و رانندگی كشور به تست‌های مصرف الكل به خصوص در جاده‌های كشور بوده است. پلیس هیچ‌گاه آماری از نقش الكل در بروز تصادفات رانندگی ارایه نمی‌كند اما برخی منابع آگاه از تاثیر 34درصدی مصرف الكل در بروز تصادفات رانندگی خبر می‌دهند كه رشد روزافزونی نیز دارد.

ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 1382میانگین زمان دسترسی به انواع مختلف مواد مخدر را 22دقیقه و مشروبات الكلی را 17دقیقه اعلام كرده بود كه هم‌اكنون برخی از كاهش قابل ملاحظه این میانگین خبر می‌دهند. هم‌اكنون نازل‌ترین مشروب موجود در بازار با قیمتی در حدود لیتری 15هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

مشروباتی با قیمت‌های نجومی حدود 500هزار تومان نیز در بازار وجود دارد كه البته فروشندگان اعلام می‌كنند خرید‌وفروش آنها به‌ندرت و به صورت اندك صورت می‌پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha