ماده 15 این قانون دولت را موظف كرده است كه در جهت بیمه معتادان اقدام كنند. بر اساس این قانون وزارت رفاه و وزارت بهداشت در این زمینه مسوول شناخته شده اند. در حال حاضر آیین نامه مربوطه در حال تدوین است و امیدوار هستیم تا پایان امسال، بیمه معتادان بی بضاعت اجرایی شود.

سلامت نیوز : رئیس سازمان بازرسی كل كشور راه برون رفت از معضل كمبود فضا در زندانهای كشور را خروج 10 تا 15 درصد از معتادان زندانی میداند.حجت  الاسلام  مصطفی پورمحمدی روز گذشته در مراسم معارفه و تودیع بازرس كل استان مركزی گفت اگر زندانی های مواد مخدر كه معتاد هستند، از زندانها خارج شوند، بسیاری از مشكلات سازمان زندانها حل میشود.

روزنامه روزگار نوشت : به گفته او دولت باید از ابتدا اردوگاههای ترك اعتیاد را مد نظر قرار میداد و معتادان را به جای زندان به این اردوگاهها میبرد، ولی این كار انجام نشد و الان فشار بر سازمان زندانها وارد است.پیش از این رئیس سازمان زندانها هم با اعلام اینكه تعداد زندانیان كشور سه برابر ظرفیت زندانهاست، گفت مجرمان مواد مخدر بیشترین تعداد زندانیان ایران هستند به طوری كه 43 درصد از زندانیان در رابطه با مواد مخدر محكوم شده اند.

انتقاد از نگهداری معتادان در زندانهای كشور در حالی مطرح میشود كه دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد در پنج استان كشور برای معتادانی كه »داوطلب ترك نباشند« اردوگاههای ترك اجباری اعتیاد راه اندازی میكند. معتادانی كه به مراكز درمانی مراجعه نكنند، توسط نیروی انتظامی برای درمان به اردوگاههای ترك اجباری منتقل خواهند شد.

اگر معتادان به زندان بروند، ممكن است مجرم حرفهای شوندیك عضو كمیسیون اجتماعی مجلس با اعالم اینكه نباید معتادان را مجرم به حساب بیاوریم چون آنها بیمار
هستند و باید درمان شوند، میگوید: »نباید با معتادان به عنوان مجرم برخورد شود. معتادان باید از توزیع كنندگان مواد مخدر تفكیك شوند. جای معتادان در زندان نیست.

كسی كه فقط معتاد است، اگر به زندان برود ممكن است هنگام خروج از زندان تبدیل به یك مجرم حرفهای شود. بنابراین نباید معتادان به زندان بروند.

داریوش قنبری معتقد است: دولت از ابتدا باید اردوگاههایی را برای ترك اعتیاد معتادان در نظر میگرفت اما متاسفانه تاكنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است. باید اردوگاههایی ساخته شود كه ضمن اینكه معتادان در آنجا تحت درمان قرار میگیرند، در آنجا به كار گرفته شوند تا هم مهارتی كسب كنند و هم درآمدی داشته باشند.

 شرایط باید به گونهای باشد كه معتادان پس از بازپروری به جامعه بازگردانده شوند.قنبری با بیان اینكه اگر تاكنون اردوگاهی در كشور ساخته نشده است، نشان از ضعف دولت است، ادامه میدهد: بیشتر برنامه های دولت در زمینه كنترل مواد مخدر جنبه تبلیغاتی دارد زیرا نه سرانه مصرف مواد مخدر در كشور كاهش پیدا كرده و نه برنامه ریزی درستی در زمینه ترك اعتیاد صورت گرفته است. زندانی كردن معتادان كه هنر نیست.

 به گفته این عضو كمیسیون اجتماعی، دولت در زمینه ناهنجاریهای اجتماعی، راه بیخیالی را در پیش گرفته است و به دنبال راهحلهای اساسی و ریشهای نیست.
معتادان زندانیان دیگر را معتاد میكنندبه اعتقاد یك عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس زندانی كردن افراد فقط به خاطر اعتیاد به مواد مخدر اشتباه بزرگی است و جای چنین افرادی در زندان نیست.

سیامك مره صدق معتقد است: زندانیان معتاد عاملی برای انتشار اعتیاد در زندان هستند بنابراین باید آنها را از زندانیان غیرمعتاد دور نگه داشت. او معتقد است معتادان مجرم نیستند، آنها بیمار هستند و هیچ دلیلی وجود ندارد كه آنها به زندان بروند. البته این عضو كمیسیون بهداشت تاكید میكند كه مجرمان مواد مخدر كه در زمینه توزیع مواد فعال
هستند، حتماً باید در زندان نگهداری شوند. بیمه معتادان به تعویق افتاده است سعید صفاتیان معاون سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره بیمه معتادان میگوید: بر اساس مصوبه سه سال قبل ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت و وزارت رفاه باید در جهت بیمه معتادان اقدام كنند اما این مصوبه اجرایی نشد، بنابراین در سال 89، قانون مبارزه با مواد مخدر در كشور اصالح شد. ماده 15 این قانون دولت را موظف كرده است كه در جهت بیمه معتادان اقدام كنند. بر اساس این قانون وزارت رفاه و وزارت بهداشت در این زمینه مسوول شناخته شده اند. در حال حاضر آیین نامه مربوطه در حال تدوین است و امیدوار هستیم تا پایان امسال، بیمه معتادان بی بضاعت اجرایی شود.

او با بیان اینكه اگر معتادان مواد مخدر برای درمان اقدام نكنند، مجرمند، گفت: بر اساس قانون جدید مبارزه با مواد مخدر، معتادان مكلفند با مراجعه به مراكز مجاز دولتی، غیردولتی یا خصوصی یا سازمانهای مردم نهاد درمان و كاهش آسیب، اقدام به ترك اعتیاد كنند. معتادی كه با مراجعه به مراكز مذكور نسبت به درمان خود اقدام و گواهی تحت درمان و كاهش آسیب دریافت كند، چنانچه تظاهر به اعتیاد نكند، از تعقیب كیفری معاف است. معتادانی كه مبادرت به درمان یا ترك اعتیاد نكنند، مجرمند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha