سلامت نیوز : رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با انتقاد از بیمه ها که با پرداخت حداقلی قیمت داروها عامل مهار ارتقای کیفیت دارو در کشور هستند از فشار مالکان داروخانه ها به داروسازان برای فروش بدون نسخه دارو برای کسب سود بیشتر خبر داد.
 
به گزارش فارس، سید حمید خویی امروز در نشست خبری همایش سالانه انجمن علمی داروسازان کشور( که شنبه 12 شهریور در سالن همایش‌های رازی برگزار میشود) اظهار داشت: موضوع محوری این همایش تجویز و مصرف منطقی داروها در بین جمعیت سالمند کشور است که پیش‌بینی میشود بیش از 2 هزار نفر در این همایش شرکت کنند.

وی افزود: سالمندان سهم جمعیتی رو به رشدی را در همه جوامع به خصوص در کشور ما به خود اختصاص میدهند به طوری که در 30 سال گذشته 5 تا 7 درصد جوامع سالمند بودند اما امسال به 10 تا 20 درصد رسیده است.

خویی تصریح کرد: ایران کشوری جوان شناخته میشود که سنین سالمندی در آن آرام آرام افزایش مییابد.

وی گفت: سالمندان بیش از میزان جمعیتی خود دارو مصرف میکنند به طوری که انتظار میرود حدود 30 درصد داروهای کشور توسط سالمندان مصرف شود همچنین درصد ابتلای سالمندان به بیماریهای گوناگون نیز بیشتر است.

وی اضافه کرد: سالمندان بیش از سنین دیگر در معرض عوارض سمی داروها قرار دارند و اقدامات خاصی در این زمینه صورت نگرفته است چرا که به عنوان مثال در سالمندان فراموشی و ضعف حوادث عارضه محتملی است که میتواند مخاطرات دارو درمانی را بیشتر کند.

خویی با بیان اینکه در دنیا داروسازان متخصص برای ارائه مشاوره به سالمندان تربیت میشوند تصریح کرد: همچنین در خارج از کشور جعبه‌های داروی ویژه سالمندان وجود دارد که در ساعات مختلف داروی خاص سالمندان را گوشزد میکنند که چنین دستگاه‌هایی در کشور ما هنوز فراگیر نشده است.

در ادامه این مراسم هاشمیان، دبیر انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره به برخی دغدغه‌های داروسازان اظهار داشت: تهیه داروهای با کیفیت و گردش مناسب اقتصادی دارو که برای بقای یک سیستم دارویی لازم است از مهمترین دغدغه‌های داروسازان است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در حال گذر از سیستم دولتی به بازار آزاد در صنعت داروسازی هستیم که برخی از نشانه‌های آن به سمت بازار حرکت کرده است و برخی دیگر باقیمانده که تا وقتی این حالت گذار تمام نشود فشار روی داروسازی وجود خواهد داشت.

سید علی سبحانیان، عضو انجمن علمی داروسازی ایران نیز یادآور شد: در حلقه متخصصان پزشکی، داروسازان در دسترس‌ترین و مؤثرترین عضو تیم نظام سلامت هستند که میتوانند نظرات مشورتی خود را به پزشکان و بیماران ارائه دهند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در دنیا یکسری از بیماریهای عمومی را به داروخانه‌ها و داروساز ارجاع دادند که این موضوع وقت پزشک را برای رسیدگی به بیماریهای مهم‌تر آزاد میکند.

خویی نیز یادآور شد: مهمترین دغدغه داروسازان عدم تعریف جایگاه آن‌هاست و  زمینه‌های فرهنگی و حقوقی لازم برای حل این موضوع در کشور هنوز فراهم نیست.

وی افزود: به عنوان مثال بیماران در حال حاضر حاضرند 6 تا 8 ساعت هم در مطب پزشک بمانند اما وقتی به داروخانه میرسند دوست دارند به سرعت داروی خود را دریافت کرده و بروند در حالی که باید بدانند که هنوز درمان تمام نشده است و اگر پزشک بهترین روش درمان را انتخاب کند وقتی بیمار اطلاعاتی از نحوه مصرف دارو نداشته باشد روش درمانی مؤثر نخواهد بود.

خویی با بیان اینکه از نظر قانونی و حقوقی داروسازان هنوز زیرساخت‌های لازم برای خدمت‌رسانی را ندارند گفت: برخی داروسازان که در داروخانه‌هایی با مالکیت غیرداروساز فعالیت میکنند در حالت قانونی نباید بدون نسخه برخی داروها را به بیماران بدهند اما برخی از آنها تحت فشار مالکیت داروخانه که برایش سود مهم است این کار را میکند.

وی افزود: داروخانه‌ها اقتصاد بسیار بیماری دارند چرا که به عنوان مثال همکار داروساز باید دارویی را بدهد که در بهترین حالت سود آن 19 درصد است اما دریافت مطالبات از بیمه‌ها معمولا با تأخیر 5 تا 7 ماهه صورت می گیرد که این عین ضرر است.

خویی گفت: در مطب برخی پزشکان علاوه بر دریافت ویزیت، 3 هزار تومان بابت تشکیل پرونده که فقط قرار است نام و نام‌خانوادگی بیمار و مشخصات دیگرش ثبت شود گرفته میشود و کسی این موضوع را پیگیری نمیکند اما بحث حق فنی داروخانه‌ها یکسال است که از 500 تا 700 تومان متغیر شده و هنوز حل نشده است.

* احتمال عقب‌ماندگی ایران از دنیا از نظر دارویی وجود دارد

هاشمیان درباره وضعیت دارو در کشور نیز گفت: هم‌اکنون 95 درصد داروها داخل کشور تولید میشوند و کمتر از 5 درصد آنها وارد میشوند اما گاهی گردش مالی این 5 درصد تا 50 درصد اعتبار داروهای کل کشور را به خود اختصاص میدهد.

خویی نیز گفت: در حال حاضر دنیا به سمت نانو تکنولوژی پیش میرود و در برخی کشورها بعضی از شرکت‌های دارویی برای یک تولید مولکول دارو حاضرند یک میلیارد دلار بپردازند اما متأسفانه جای یک سیاست تحقیقاتی در سیستم دارویی کشور خالی است.

وی اضافه کرد: همچنین شرکت‌های دارویی نمیتوانند پیش‌بینی کنند که 10 تا 15 سال بعد چه اتفاقی میافتد . هشدار میدهیم اگر حمایت مالی و همه جانبه از داروسازی کشور صورت نگیرد احتمال عقب‌ماندگی ما از دنیا وجود دارد.

* 50 درصد داروهای وارداتی برچسب اصالت دارو را درج کردند

سبحانیان در خصوص قاچاق دارو نیز گفت: طبق گزارش انجمن داروسازان 15 درصد حجم واردات دارو مربوط به داروهای قاچاق است و ایران به خاطر همسایه‌هایی شمالی،جنوبی و غربی است که از طریق مرز آنها دارو به صورت قاچاق وارد میشود.
 
وی گفت: اخیرا این رقم افزایش یافته و پیش‌بینی مسئولان بازرسی وزارت بهداشت به 20 درصد هم میرسد که یکی از دلایل آن عدم برنامه‌ریزی صحیح وزارت بهداشت و محدودیت‌هایی است که این وزارتخانه ایجاد میکند.

سبحانیان تصریح کرد: البته حدود 6 ماه است که طرح برچسب اصالت دارو روی داروهای وارداتی درج میشود و تاکنون 50 درصد داروهای وارداتی این برچسب را دارند و به کمک آن میتوان قاچاق بودن یا نبودن دارو را کنترل کرد.

*بیمه ها عامل مهار ارتقا کیفیت داروها در کشور محسوب میشوند

حمید خویی رئیس انجمن علمی داروسازی نیز درباره کیفیت مواد اولیه داروها نیز گفت: هیچ دارویی چه تولیدی چه وارداتی، خارج از کیفیت لازم نیستند اما همه آنها هم کیفیت یکسانی ندارند.

وی افزود: متأسفانه سیاست‌های مسئولان دارویی کشور به نفع ارتقای کیفیت داروی ایرانی نیست و متأسفانه هزینه تحقیق و فناوری استفاده شده در یک دارو را اگر یک شرکت بخواهد بپردازد باید در قیمت دارویی خود اعمال کند که یک چنین اجازه‌‌ای به او داده نشده است.

خویی گفت: از طرفی قیمت خاص برخی داروها را بیمه نمیپردازد و عملا وضعیت بیمه‌ها به گونه‌ای است که عامل مهارکننده ارتقا کیفیت داروها در کشور محسوب میشوند چرا که بیمه‌ها ارزان‌ترین قیمت‌ داروها را مبنای پرداخت خود قرار میدهند و این خلاف عدالت اجتماعی است که چرا بیمه شده باید داروی با کیفیت کم مصرف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha