سلامت نیوز : یک متخصص قلب و عروق گفت: بیماری‌های دریچه‌ای قلب مانند تنگی دریچه آئورت که بیمار را در حین فعالیت دچار افت «برون‌ده قلبی» می‌کند، در نهایت منجر به سنکوپ می شود.
 
حبیب‌الله میرزابابایی، متخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با فارس در مورد غش یا سنکوپ در بیماران قلبی اظهار داشت: ‌در حالت غش یا سنکوپ، انقباض مؤثر قلب مختل شده و این وضعیت باعث کاهش برون‌ده قلب می شود. در نتیجه خون به مغز فرد نمی‌رسد و بیمار هوشیاری خود را از دست می‌دهد.
 
وی گفت: همین نکته باعث سقوط فرد می‌شود؛ در این حالت بیمار معمولاً بعد از چند دقیقه هوشیاری خود را به دست می‌آورد اما اگر سنکوپ ناشی از یک ناراحتی جدی پزشکی باشد، بیمار ممکن است تا نیم ساعت یا بیشتر در حالت بیهوشی بماند.

وی درباره علل سنکوپ گفت: سنکوپ علل مختلفی دارد که از شایع‌ترین آن می‌توان به آریتمی‌های قلبی اشاره کرد؛ بیمارانی که دچار سکته‌های قلبی یا انفارکتوس قلبی می‌شوند بیشتر در معرض سنکوپ قرار دارند؛ معمولاً در ساعات نخست سکته قلبی، اختلالات الکترونیکی قلبی پیش می‌آید که بیمار دچار آریتمی می‌شود.
 
وی ادامه داد: بطن در انفارکتوس انعقاد مؤثر خود را از دست می‌دهد و بیمار دچار حالت ایست قلبی می‌شود که در این حالت باید اقدامات "سی‌پی‌آر" برای بیمار انجام شود.

این متخصص قلب و عروق در ادامه افزود: سکته‌های شدید قلبی و تنگی دریچه آئورت نیز می‌تواند با مکانیسم‌های خاص خود باعث سنکوپ قلبی شوند؛ وضعیت بیمارانی که دچار سنکوپ می‌شوند باید توسط متخصص قلب و عروق بررسی شده و حداقل یک نوار قلبی از آنها گرفته شود تا در صورت وجود آریتمی‌ها، درمان مناسب برای بیمار انجام شود.

وی اضافه کرد: بیماری‌های دریچه‌ای قلب مانند تنگی دریچه آئورت که بیمار را در حین فعالیت دچار افت برون‌ده قلبی می‌کند در نهایت منجر به سنکوپ می شود همچنین اگر بیمار به صورت طولانی مدت در وضعیت ایستاده قرار گیرد، ممکن است خون در وریدهای وی انباشته شود و برون‌ده قلب کاهش پیدا کند که در نتیجه بیمار دچار سنکوپ می شود.

میرزابابایی در خصوص علائم هشدار دهنده این عارضه نیز بیان داشت: سنکوپ و ایست قلبی هیچ کدام علائم اخطار دهنده ندارند و معمولاً به صورت ناگهانی ایجاد می‌شوند؛ در واقع سکته‌های قلبی نشانه و اخطار جدی برای پیدایش ضربان‌های نامنظم قلب یا آریتمی‌هاست.

وی افزود: آغاز سنکوپ یا ایست قلبی ممکن است با ضربان‌های نابه جا و تک تک قلب همراه باشد، بیماری که سکته کرده باشد و این علامت را در خود ببیند، باید آن را جدی گرفته و در اسرع وقت به نزدیک‌ترین مرکز درمانی هدایت شود.

این متخصص قلب و عروق درباره علائم سکته قلبی، به درد شدید در قفسه سینه، رنگ پریدگی، تعریق زیاد، تهوع و استفراغ اشاره کرد و گفت: کسانی که قند خون، فشار خون، چربی خون بالا و استرس زیاد داشته باشند همچنین اشخاصی که سیگار می‌کشند، معمولاً در معرض بروز سکته قلبی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha