سلامت نیوز : براساس گزارش سازمان پزشكی قانونی، مصرف كنندگان قرص های روانگردان، بالاترین میزان مرگ و میر را در كشور به خود اختصاص داده اند و این آمار زنگ های خطر را برای مصرف كنندگان این نوع قرض ها كه بیشتر نوجوانان و جوانان هستند به صدا در آورده است.
 
به گزارش ایرنا، برخی از متخصصان علوم اعصاب هشدار می دهند افزایش مصرف قرص های روانگردان در میان نوجوانان و جوانان، حافظه انسان را نابود می كند و ممكن است آنان را حتی به كام مرگ بكشاند.
به گفته این پزشكان، پژوهش های جدید نشان می دهد یكی از رایج ترین عوارض مصرف این قرص ها كه معروف به اكستاسی است باعث افزایش شدید دمای بدن شده و منجر به از كار افتادن ماهیچه ها، كلیه ها و دیگر اعضای بدن می شود.
بر اساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، آمار دقیقی از مصرف كنندگان قرص های روانگردان در دنیا و كشور موجود نیست، اما گزارش های سازمان پزشكی قانونی حاكی از این است كه مصرف كنندگان این قرص ها، بالاترین میزان مرگ و میر را در كشور داشته و در رتبه نخست قرار دارد.
دكتر احمدرضا قادری  متخصص علوم اعصاب در این زمینه به ایرنا می گوید: مصرف قرص های روان‌گردان اثرات بسیار مخربی روی سیستم اعصاب مركزی، سیستم تولید كننده مواد شبه افیونی و سایر قسمت‌های جسم می‌گذارد.
وی ادامه می دهد مصرف كنندگان این قرص ها نوجوانان و جوانانی هستند كه بیشتر در جمع های دوستانه و در مرحله نخست به صورت تفریحی برای خوشگذرانی، آنها را مصرف می كنند.
قادری با بیان اینكه، قطع ناگهانی این قرص ها، می‌تواند خطرناك باشد، اظهار می دارد: در بسیاری از مراكزی كه مصرف كنندگان مواد مخدر یا معتادان را به صورت شبانه روزی نگهداری می كنند، دیده شده كه مصرف كنندگان قرص با قطع ناگهانی مصرف قرص و یا عدم دسترسی به قرص، دچار اغتشاش شعور در حد بالا شده و همچنین دست به خودكشی زده‌اند.
وی تصریح می كند مصرف قرص های روانگردان باعث ایجاد توهماتی می‌شود كه ممكن است بر اثر آن، شخص صداها و تصاویر عجیب و غریب را بشنود و ببیند.
یك متخصص علوم اعصاب نیز در این زمینه می گوید: روانگردان ها كه از خانواده آمفتامین ها است اثر مستقیمی بر مغز و اعصاب داشته و با پشتوانه تبلیغی دروغ و فریب با عناوین شادی زا و انرژی زا به جوانان عرضه می شود.
 عباس رضوی پور با هشدار به اینكه مصرف این قرص ها، میلیون ها سلول مغزی را كشته و آثار جبران ناپذیری را بر روی سیستم اعصاب می گذارد، اظهار می دارد: روانگردان ها وقتی وارد بدن می شود، علاوه بر اینكه اختلالاتی در هوشیاری فرد ایجاد می كند، سیستم دفاعی بدن را نیز از حالت اولیه خود خارج كرده و قدرت دفاعی بدن در مقابل هرگونه ویروس و میكروب تحلیل می رود.
وی با بیان اینكه این قرص ها بر روی سیستم تفكر و مغز افراد اثر می گذارد و شخص قادر به تصمیم گیری های درست و منطقی نیست، ادامه می دهد: در نتیجه شخص نسبت به رفتاری كه در آن موقعیت از خود بروز می دهد هیچ تشخیص درستی ندارد و همین مساله می تواند پیامدهای ناگواری همچون انتقال بیماری های عفونی از طریق تماس جنسی نادرست را به دنبال داشته باشد.
رضوی پور خاطرنشان می كند خانواده ها و مسوولان باید بدانند خطر قرص های روانگردان بسیار جدی است و اندك غفلت، موجب زیان های هنگفت می شود.
یك متخصص علوم اعصاب و آسیب های اجتماعی نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: این قرص ها به شكل آدامس، ژله، كپسول با نام های فریبنده مانند مرسدس، لاو و با رنگ های گوناگون قرمز، نارنجی و آبی آسمانی وارد بازار می شود.
دكتر مینا محمدی  تنها راه مقابله با قرص های روانگردان را اطلاع رسانی به خانواده ها می داند و می افزاید: آموزش جوانان درباره عواقب شوم مصرف و گفتن حقایق درباره ضایعات مغز و اعصاب به آنان، یكی از این راه ها است.
وی با اشاره به اینكه اغلب استفاده كنندگان از قرص های روان گردان 15 تا 20 ساله هستند، تصریح می كند بیش از 160 نوع قرص روانگردان با محصولات وابسته موجود است و تولید كنندگان به محض آشنایی متخصصان با محصولات شوم و ویرانگرشان، به سرعت رنگ، نام و شكل قرص ها را تغییر داده و در قالبی جدید تر به كار خود ادامه می دهند.
بر اساس گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، والدین باید نسبت به نوع، شكل و رنگ قرص های روانگردان آگاهی و آشنایی كاملی داشته باشند زیرا مصرف این قرض ها انسان را با خطر نابودی روبرو می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha