سلامت نیوز : کمبود تخت های بیمارستانی در بخش دولتی، نوبت دهی های طولانی و ترس از رسیدگی نامناسب دغدغه افرادی است که بیماران خود را به بیمارستان های دولتی می برند و وقتی به هر علتی پاسخگوی نیاز مردم نباشند ناچارند به بخش خصوصی مراجعه کنند، اما مسئله به همین جا ختم نمی شود بلکه مراجعه به بخش خصوصی تازه شروع معضلات بزرگتری مانند هزینه های بالای بستری است،‌ به نظر می رسد بیمارستان های خصوصی مجازند هر قیمتی را که صلاح می دانند از بیماران دریافت کنند.

دکتر حکمت آرا، مدیر عامل یکی از بیمارستان های خصوصی در زمینه هزینه های بالای بخش خصوصی به باشگاه خبرنگاران گفت: دولت هیچ گونه کمکی به بیمارستان های خصوصی نمی کند در نتیجه هزینه های لحاظ شده را از بیمارانی که در این بخش بستری می شوند، دریافت می کنیم.

دکتر خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی، نیز با اشاره به اینکه بخش خصوصی یک سرمایه خصوصی است، بیان داشت: بخش های خصوصی برای جبران ضرر و زیان و کاستی های موجود و همچنین جلوگیری از ورشكستگی و بسته شدن یك مقدار بالاتر از سقف تعرفه های تعیین شده از سوی سازمان نظام پزشكی از بیماران تعرفه دریافت می كنند.

 مرتضی سیادتان مدیر عامل یكی دیگر از بیمارستان های خصوصی تهران نیز با تاكید بر اینكه تعرفه های بخش خصوصی برای هتلینگ نه امسال و نه سال های گذشته واقعی نیست، اذعان كرد: پایین بودن تعرفه ها و واقعی نبودن قیمت ها موجب شده تا بیمارستان های خصوصی از پورسانت پزشكان كم كنند كه همین امر باعث ایجاد پدیده زیرمیزی می شود.

دكتر حكمت آرا نیز تاكید می كند: پزشك متحمل هزینه های زیادی مانند آب و برق و .. است كه خود سیستم با این نوع تعرفه گذاری زیر میزی را پرورش می دهد و پزشكان نیز برای تامین معاش خود اقدام به ایجاد رابطه مالی با بیمار می كنند.

 وی ادامه داد: در واقع مبنای غلط در تعرفه گذاری و حمایت نكردن بیمه ها باعث شده تا 70 درصد هزینه های درمانی از جیب بیمار پرداخت شود و هزینه های پزشكان نیز با پرداخت های بیمه تامین نمی شود.

دكتر روح الهی كه مدیرعامل یكی از بیمارستان های خصوصی تهران است ضمن نادرست دانستن دریافت هزینه های بالاتر از تعرفه های تعیین شده از سوی سازمان نظام پزشكی در بخش خصوصی تصریح كرد: پدیده زیر میزی وجود دارد اما در اكثر مواقع با توافق بین پزشك و بیمار این رابطه مالی ایجاد می شود و طبق توافقی كه طرفی با یكدیگر انجام می دهند مبلغی از سوی بیمار دریافت می شود.

 آن چه قابل تامل است اینكه تخلف از تعرفه های بهداشتی و درمانی موضوع دیروز و امروز نیست چالشی است كه سال ها نظام سلامت ایران از آن رنج می برد و نیازمند بازنگری اساسی در پایه های تعیین تعرفه ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha