سلامت نیوز : هنگام مطالعه، نوشتن، غذا خوردن  و هر کار دیگر به جلو خم نشوید و اصول درست نشستن را رعایت کنید.
 یک کارشناس ارشد تربیت بدنی ضمن بیان این مطلب،  افزود: حتی  زاویه 90 درجه و کاملا  صاف نشستن هم صحیح نیست باید در زاویه 110 تا 120درجه بنشینید زیرا اگر سرتان را به جلو خم کنید دچار گرفتگی عضلات می‌شوید و بعد از مدتی سردردهای طولانی به سراغتان  می‌آید  و تمرکز کافی را نخواهید داشت.

 فرزانه صادقیان ادامه داد: تجربه ثابت کرده است  که علت اغلب ضایعات و ناراحتی های  کمردرد، عدم رعایت  وضعیت های صحیح در فعالیت های مختلف  و همچنین وارد آوردن  فشارهای بیش از حد تحمل مهره ها در ستون فقرات و  همچنین ضعف عضلانی می باشد، لذا با رعایت بهداشت کار  و وضعیت های صحیح در فعالیت های روزمره و تقویت عضلات  ضعیف ستون فقرات از بروز اکثر این مشکلات پیشگیری خواهد  شد.

وی در خصوص علت بوجود آمدن کمر درد گفت: اولین و واضح ترین نتیجه  انحنای S مانند فقرات ، تغییر نحوه  توزیع وزن روی قسمت های مختلف آن و دیسک های نرم بین مهره ها می باشد در صورتی که این انحناها وجود نداشته باشند ، وزن به طور مساوی از کل سطح هر یک از دیسک ها منتقل می شود اما وجود آنها موجب می شود که بیشتر وزن، از طریق لبه های پشتی دیسک ها در کمر و گردن و بندهای جلویی دیسک ها در سرتاسر ناحیه  سینه ای منتقل شود.

وی افزود: در صورت وارد شدن فشار اضافی بر آخرین مهره  کمری، چون مهره های سخت و استخوانی هستند، این فشار به  دیسک نرم زیرین منتقل شده و موجب پارگی آن می شود ماده  داخلی دیسک ها از طریق محل پارگی خارج شده و عصب را تحت فشار قرار می دهد.

وی درباره پارگی دیسک گفت: این تغییر باعث دررفتگی تدریجی مفاصل  و تنگ شدن سوراخ  هایی که اعصاب از آن عبور می کنند ،  می شود بدین ترتیب  ممکن است هنگامی که فرد ایستاده ،  عصب به طور دائمی  تحت فشار قرار گیرد.

صادقیان گفت: طرز صحیح نشستن موجب حفظ حالت طبیعی ستون مهره‌ها شده و عضلات هر قسمت مجبور نمی‌شوند برای جبران وضعیت غلط نشستن کار بیشتری بکنند و دچار اسپاسم و خستگی شوند.

این کارشناس ارشد تربیت بدنی گفت: کف‌پا، باسن، پشت و کتف شما باید در وضعیت صحیح قرار بگیرند تا احساس راحتی کنید.اگر پای شما به زمین نرسد و آویزان باشد موجب خستگی و درد می‌شود.اگر کتف به صندلی نچسبد،سر به ناچار در حالت جلو می‌افتد و خستگی،گرفتگی عضلات گردن و گاهی سوزش کتف را موجب می‌شود.

وی با ذکر این که گاهی  افراد خود را روی  صندلی سر می‌دهند و به حالت نیم‌هلال می‌نشینند افزود: این کار به ستون مهره‌ها آسیب می‌رساند و نشستن طولانی‌مدت  در این وضعیت به ستون مهره‌ها شکل می‌دهد  و به‌  خصوص اگر فرد در سنین رشد این طور  بنشیند،این شکل ‌گیری ناصحیح ستون مهره‌ها پایدار می‌شود.

این کارشناس توصیه کرد: هنگام مطالعه،نوشتن،غذا خوردن  و هر کار دیگر اصول درست نشستن را رعایت  کنید.
وی یادآورشد: موقع نشستن پاها را به زیر صندلی نبرید زیرا این کار بر گودی کمر‌تان می‌افزاید و به زانوها فشار می‌آورد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha