سلامت نیوز : سرنگ‌های خونی، باندهایی که بوی تعفنشان همه‌جا را برداشته است و دستکش‌هایی که شاید تا چند ساعت پیش در یك عمل جراحی از آنها استفاده شده است. اینها گوشه‌ای از تصاویری است که هنوز در کنار بعضی از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های پایتخت صحنه‌های غم‌انگیزی را برای رهگذران به یادگار می‌گذارند.

هنوز هم در میان همهمه‌ها و دعوای مسئولان این کلانشهر بر سر قبول یا نپذیرفتن مسئولیت امحای این زباله‌ها، سطل‌های مکانیزه تنها جایی هستند که سرنگ‌های خونی را در دل خود جای می‌دهند. سرنگ‌هایی که می‌تواند تهدیدی باشد برای دستان زحمتکش کارگری که زباله‌ها را جا به جا می‌کند یا شبگردی که لقمه نانی را از دل این سطل‌ها طلب می‌کند.

معضل زباله‌های بیمارستانی پایتخت، از آن دسته موضوعات تکراری است که در گوشه ذهن شهروندان تهرانی به خاطره‌ای نا خوشایند تبدیل شده است. البته همراه وعده‌های چند باره مسئولان برای سامان دادن به امحای این زباله‌های مدرن شهری. مدیر کل اداره محیط زیست استان تهران، میزان تولید این زباله‌ها در پایتخت را روزانه ۸۰ تن اعلام می‌کند. به عبارت بهتر می‌توان گفت روزانه ۸۰ تن زباله در کلانشهری به نام تهران از مراکز درمانی بر جای می‌ماند. آن هم در شرایطی که کسی قبول مسئولیت نمی‌کند.

مدیر کل اداره محیط زیست استان تهران در این باره به می‌گوید: روزانه ۸۰ تن زباله بیمارستانی در کلانشهر تهران تولید می‌شود که ۱۸ تن از این میزان زباله‌های عفونی است.
رسول علی اشرفی‌پور، در این میان معتقد است آنچه در طول این سال‌ها بحث‌های فراوانی را در ارتباط با زباله‌های بیمارستانی پدیده آورده نه میزان تولید این زباله‌ها، بلکه نبود مراکز زباله‌سوز در شهر تهران است. او می‌گوید: این زباله‌ها باید سوزانده شود و برای سوزاندن آنها حداقل یک و یا دو زباله‌سوز مرکزی در تهران لازم است.

این مسئول محیط زیست پایتخت درباره تلاش‌های اداره متبوعش برای حل این مشکل تصریح می‌کند: در نشست تابستان امسال مسئولان بیمارستان‌های خصوصی تهران و برخی از بیمارستان‌های دولتی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، بر ضرورت تجهیز بیمارستان‌ها به دستگاه‌های خنثی ساز زباله و همچنین راه‌اندازی یک تا دو دستگاه زباله‌سوز مرکزی استاندارد برای زباله‌های غیرقابل امحا، تأکید شد.

اما چه می‌شود کرد وقتی که مسئولان پایتخت همه مسئولیت را به گردن دیگری می‌اندازند. مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران یکی از آن مسئولانی است که معتقد است متولی اصلی امحای این زباله‌ها وزارت بهداشت است و نه سازمان مدیریت پسماند شهر تهران.

محمد فیاض در این باره به می‌گوید: این زباله‌ها باید سوزانده شود و برای سوزاندن آنها حداقل چند زباله‌سوز در تهران لازم است. البته این مسئول در میان صحبت‌هایش به همکاری‌های شهرداری و وزارت بهداشت هم اشاره می‌کند. همکاری‌هایی که گویا قرار است روزنه امیدی باشد برای حل این معضل قدیمی و پیدا شدن متولی این پسماند‌ها. شهرداری تهران برای حفظ بهداشت سطح شهر برای امحای زباله‌های بیمارستانی با وزارت بهداشت همکاری می‌کند که در آن جلسات مستمر ایجاد شده و از طریق سیستم‌های اتوکلاو یا بی‌خطر سازی به دفن و امحای زباله‌های بیمارستانی می‌پردازد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در ادامه نبود همکاری برخی بیمارستان‌های پایتخت را نیز در این روند نبود متولی برای زباله‌های بیمارستانی، مطرح كرد : مهم‌ترین مشکل شهرداری برای امحای زباله‌های بیمارستانی نبود همکاری برخی بیمارستان‌ها است که در جلسات مستمر سازمان مدیریت پسماند با وزارت بهداشت، باید بر طرف شود.
در این میان مدیر یکی از بیمارستان‌های پایتخت راه حل این مشکل را اعطای کمک‌های مالی وزارت بهداشت به بیمارستان‌های شهر تهران می‌داند.
نبی‌اللـه رضایی به می‌گوید: وزارت بهداشت در سال جاری بیمارستان‌ها را مکلف کرده است دستگاه‌های امحای زباله به روش پودر کردن را خریداری کنند و این دستورالعمل در حالی صادر شده که بسیاری از بیمارستان‌های تهران به دلیل مشکلات مالی قادر به خرید این دستگاه نیستند.

مدیر بیمارستان رازی با تصریح اینکه متولی اصلی سلامت بیماران در سطح وسیع وزارت بهداشت است و اجرای روش صحیح امحای زباله در بیمارستان‌ها کمک مالی این وزارتخانه را می‌طلبد؛ اظهار می‌کند: وزارت بهداشت و شهرداری‌ها و سازمان‌های مرتبط دیگر باید حمایت کنند تا سیستم امحای زباله در بیمارستان‌ها جاری شود و رسالت اصلی وزارت بهداشت که پیشگیری و جلوگیری از بیماری‌ها و ایجاد سلامت جسمی و روانی جامعه است تحقق یابد.

به گفته رضایی، دفع زباله‌ها به وسیله دستگاه‌های امحای زباله روش علمی بسیار دقیقی است که جایگزین روشهای قدیمی پر خطر شده است. روش‌های قدیمی مانند سوزاندن در کوره‌های زباله سوز که موجب ایجاد آلودگی هوا و محیط زیست و افزایش بیماری‌های ریوی و عفونی می‌شد ممنوع شده و اداره محیط زیست بشدت با این مسئله برخورد می‌کند.

در این میان معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درباره متولی جمع‌آوری و امحای زباله‌های بیمارستانی از تلاش‌های وزارتخانه تحت مدیریت‌اش برای حل این معضل خبر می‌دهد و به نوعی قبول مسئولیت می‌كند.

دکترحسن امامی رضوی درباره این تلاش‌ها می‌گوید: هم‌اکنون وزیر بهداشت تیمی را مأمور کرده تا بیمارستان‌هایی که فاقد سیستم امحای زباله هستند، را شناسایی و به وزارت بهداشت گزارش کنند.
معاون وزیر بهداشت، امحای زباله‌های بیمارستانی به روش اتوکلاوی را در بیمارستان‌ها یک ضرورت برشمرده و می‌گوید: با استفاده از این روش حجم زباله‌های بیمارستانی کم و کاملاً بی‌خطر می‌شود و شهرداری‌ها پس از آن زباله‌ها را جمع آوری و دفن می‌کنند.
كافی است بخشی از وعده‌های معاون وزیر، قول‌های شهرداری تهران و برنامه‌های محیط زیست به مرحله عمل گره بخورد تا این معضل زیست‌محیطی پایتخت روی سرازیری بیفتد.
منبع:روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha