سلامت نیوز: یك عضو شورای عالی نظام پزشكی گفت: با توجه به آن كه تعرفه داروسازان تعیین نشده است پیش‌بینی می‌شود كه آنان در خدمت‌رسانی تعلل كنند اگرچه داروسازان سراسر كشور بر اساس تعصبات حرفه‌ای و روشی كه بر اساس آن آموزش دیده‌اند و پرورش یافته‌اند از خدمات خود نخواهند كاست اما در درازمدت این تعلل به وجود می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر محمود فاضل در حاشیه برگزاری مراسم بزرگداشت روز داروساز افزود: داروسازی به عنوان آخرین حلقه درمان است، تمام خدمات بیماران در بخشهای كلینیك و پاراكلینك به این حوزه منتهی می‌شود. هرگونه خدشه‌ای كه بر نظام سلامت وارد آید آثار آن گریبانگیر تمام جامعه می‌شود. در این شرایط لازم است با روشهای كارشناسی استدلالهای خود را مطرح كنیم و تلاش كنیم آنچه كه به نظر ما حق است را ثابت كنیم.

این عضو شورای عالی نظام پزشكی با اشاره به اقدامات این سازمان در جهت تعیین تعرفه‌های داروسازان گفت: نظام پزشكی در قالب صدور بیانیه، گفتگوهای كارشناسی و سطوح بالاتر از آن بارها این مساله را با وزارت بهداشت در میان گذاشته است، البته وزیر بهداشت در نامه‌ای به هیات دولت بحث حق فنی داروخانه‌ها را مطرح كرده است اما این موضوع در هیات دولت به منظور بررسی كارشناسی بیشتر متوقف شده است چون اعضای این هیات معتقدند كه حق فنی داروخانه‌ها را دیوان عدالت اداری لغو كرده است.

فاضل تاكید كرد: حجت‌الاسلام منتظری رییس دیوان عدالت اداری بارها در مصاحبه‌هایی كه با سیما و سایر رسانه‌ها انجام داده است به این نكته اشاره كرده است كه با توجه به آن كه وزارت بهداشت آیین‌نامه مربوط به حق فنی داروخانه‌ها را تغییر داد، آیین‌نامه جدید مشمول آیین‌نامه قبلی نمی‌شود و از حق فنی داروخانه‌ها به قوت خود باقی است.

وی با بیان اینكه از وزارت بهداشت انتظار داریم كه به گونه‌ای عمل كند تا در نهایت مردم به علت حذف حق فنی داروخانه‌ها متضرر نشوند، اظهار كرد: بهداشت و سلامت، آموزش و امنیت سه اصل كلی و جزو لاینفك همه حكومت‌ها هستند بنابراین از دولت انتظار داریم كه با بكارگیری روشهای كارشناسی، عدالت و مساوات را در این حوزه‌ها برقرار كند.

فاضل درباره جایگاه داروسازان اظهار كرد: داروسازی به عنوان یك ركن اساسی در حوزه سلامت باید بازنگری شود چرا كه در تمام موضوعات مرتبط با سلامت داروسازی از ابتدا فعالیت می‌كند و چون دارو به عنوان كالایی استراتژیك مطرح است، ملاحظات خاص حكومتی بر آن مترتب است.

وی افزود: داروسازان توقع دارند كه به اندازه اهمیت و شأن خود مورد حمایت و تشویق قرار گیرند تا بتوانند وظایف خود را انجام دهند. این در حالی است كه با حذف حق فنی داروخانه‌ها آنان دچار بی‌انگیزگی می‌شوند این در حالی است كه داروسازان جزو گروهی هستند كه در دانشگاه‌ها بالاترین نمرات را كسب می‌كنند و چه در مرحله آموزش و چه در مرحله طرح سخت‌ترین وضعیت را تجربه می‌كنند.

فاضل با اشاره به تبعات حذف حق فنی داروخانه‌ها اظهار كرد: كاهش انگیزه دانشجویان فراهم شدن شرایط برای تاسیس داروخانه‌ها به وسیله افراد غیرداروساز از جمله تبعات حذف حق فنی داروخانه‌هاست و بعید نیست كه داروسازان تمایل پیدا كنند تا از كشور خارج شوند.

وی افزود: نگران هستیم كه وضعیت داروخانه‌ها از دست داروسازان سوگند‌خورده و تحصیل كرده خارج شود و به دست افرادی بیفتد كه واجد این شرایط نیستند، در صورت حاكم شدن این شرایط به دارو به عنوان یك كالای تجاری نگریسته و قوانین عرضه و تقاضا بر آن حاكم می‌شود و روشهای قانونی به طور رسمی اعمال می‌شود در نهایت دارو به كالایی تبدیل می‌شود كه جان مردم را به خطر می‌اندازد.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار كرد: متاسفانه بحث تعرفه‌ها به روز‌ترین موضوعی است كه در حوزه سلامت مطرح است و نه تنها شامل تعرفه‌های داروسازان می‌شود بلكه مربوط به تعرفه‌های كل رشته‌های پزشكی است.

فاضل افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه تعیین تعرفه‌ها به دولت واگذار شد اما دولت دو سه موضوع را در حوزه سلامت نادیده گرفت كه این اقدام به ضرر حوزه سلامت تمام می‌شود.

این عضو شورای عالی نظام‌ پزشكی تاكید كرد: سلامت تنها حوزه‌ای است كه تمام ساختارهای یك جامعه بر مبنای آن بنا می‌شود و به نظر می‌رسد هرگونه كاستی در این حوزه به سایر حوزه‌ها تسری پیدا كند.

وی افزود: هدفمندی یارانه‌ها و تورم سالیانه به طور طبیعی شامل همه صنوف و خدمات می‌شود اما بدون توجه به این دو فاكتور مهم تعرفه‌های بخش دولتی در سال جاری 9 درصد و تعرفه‌های بخش خصوصی 7 درصد افزایش یافته است، اما این میزان رشد با سایر بخشها جامعه تناسبی ندارد، البته تعرفه برخی بخشها مانند آزمایشگاه‌ها رشد نكرده است و تعرفه‌های داروسازی نیز تعیین نشده است.

فاضل با بیان اینكه داروسازی به عنوان آخرین حلقه درمان است، گفت: تمام خدمات، بیماران در بخشهای كلینیك و پاراكلینك به این حوزه منتهی می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha