سلامت نیوز: یك عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران گفت: ارزان بودن دارو نسبت به سایر اقلام مصرفی از جمله معضلات دارویی كشور است كه منجر به مصرف خودسرانه دارو می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر شهاب الدین جنیدی جعفری در حاشیه برگزاری مراسم بزرگداشت روز داروساز در جمع خبرنگاران افزود: قیمت دارو در ایران یك بیستم كشورهای اروپایی و یك بیست و پنجم كانادا و ژاپن است. بنابراین لازم است در قیمت دارو بازنگری شود و به آن به عنوان یك كالای استراتژیك نگریسته نشود.

وی در ادامه گفت: مصرف داروهای تزریقی در ایران 4 برابر میانگین جهانی است و 10 تا 20 درصد آمار بستری در بیمارستانها به علت عوارض دارویی است اما حضور یك دكتر داروساز می‌تواند كاهش هزینه‌های بستری را در پی داشته باشد.

جنیدی جعفری افزود: كنترل نسخ دارویی از سوی وزارت بهداشت آموزش مداوم جامعه پزشكی، حضور فعالان داروسازان در نظام سلامت، تعیین تعرفه واقعی داروسازی از مصرف خودسرانه داروها خواهد كاست.

وی در ادامه اظهار كرد: در حال حاضر شاهد رشد صنعت داروسازی و ورود آن به عرصه نانوتكنولوژی و بیوتكنولوژی هستیم و این صنعت توانسته است 97 درصد از داروهای مورد نیاز كشور را تامین كند و با توجه به میزان تولید برخی اقلام دارویی توان صادرات آنها نیز به وجود آمده است كه از جمله آنها به انواع مسكن‌ها، داروهای بیماریهای گوارشی و آنتی بیوتیكها می‌توان اشاره كرد.

جنیدی جعفری افزود: درحال حاضر هزینه تحقیق دارو در كارخانجات درقیمت گذاری لحاظ می‌شود و قطعا با تولید داروهای با كیفیت بالاتر صادرات بهتر نیز محقق می‌شود. علاوه برآن در عرصه تولید علم و دانش دانشمندان داروساز ایران در سطح جهان به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند.

وی در ادامه گفت: در زمینه خدمات دارویی سرپایی و بستری نیاز به تربیت داروساز متخصص و عمومی احساس می‌شود.

وی تاكید كرد: لازم است با در نظر گرفتن بودجه تحقیقاتی برای داروها كیفیت آنها را افزایش دهیم تا بتوانیم در بازار دارویی جهان به شرایط بهتری دست یابیم.

جنیدی جعفری در پایان گفت: ورود داروهای غیرمجاز (ماهواره‌ای) از دیگر معضلات نظام دارویی است و لازم است متولیان این امر در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha