دبیرسابق انجمن داروسازان گفت: در صورت اصلاح نشدن نقدینگی تا دو سه ماه آینده مواد اولیه ما تمام می‌شود و با كمبود دارو مواجه می‌شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر سیدجمال سعید واقفی در حاشیه برگزاری مراسم بزرگداشت روز داروساز افزود: در صورت اصلاح نشدن وضعیت كنونی هم داروهای وارداتی و هم داروهای تولیدی دچار نقصان می‌شوند.

این داروساز افزود: انجمن داروسازان ایران برآوردهایی از میزان بدهی‌ها و كسری‌ها انجام داده است و به مسئولان مدل‌هایی را در این زمینه ارائه داده است اما در نهایت وضع موجود اصلاح نشده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار كرد: صنایع داروسازی با وجود آن كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی از نظر تولیدات نوآوری بسیار شكوفا شده‌اند اما متاسفانه با مشكلات زیادی مواجه هستند كه یكی از آنها نقدینگی صنایع دارویی است.

وی افزود: نقدینگی به معنای بازدریافت تولیدات عرضه شده به بازار است. تولیدكنندگان داروهای خود را در اختیار شركت‌های توزیع كننده قرار می‌دهند و آنان این محصولات را در سراسر كشور توزیع می‌كنند.

این داروساز در ادامه گفت: دولت مشتری 75 درصد از محصولات داروسازی داخلی و وارداتی است، چون بیمارستان‌های دولتی و درمانگاه‌ها به دارو نیاز دارند بنابراین دولت دارو می‌خرد و در اختیار آنان قرار می‌دهد. 25 درصد از داروها را نیز بخش خصوصی خریداری و مصرف می‌كند. در این بخش مصرف كنندگان یا تحت پوشش بیمه هستند یا به طور نقدی مبلغ دارو را پرداخت می‌كنند البته بخش عمده پرداخت بیماران در بخش خصوصی از طریق بیمه‌هاست. این در حالیست كه هر یك از سازمانهای بیمه‌گر شش ماه بدهی به داروخانه‌ها دارند.

وی افزود: از سوی دیگر بودجه بیمارستان‌ها باید از طریق منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی و بودجه اختصاصی كه دولت در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است تامین شود. اما متاسفانه این بودجه تامین نشده است در نتیجه داروخانه‌ها نمی‌توانند وجهی را به شركت‌های پخش كننده بپردازند. در نتیجه تولید دچار نقصان می‌شود.

وی با اشاره به عملكرد صنعت داروسازی ایران در زمان جنگ تحمیلی اظهار كرد: این صنعت از شهریور ماه سال 59 تا مرداد ماه سال 67 داروی مورد نیاز كشور را با وجود مصرف زیاد تامین كرد اما در حال حاضر گردش نقدینگی صنعت اسفناك است بنابراین لازم است بودجه ویژه‌ای را برای این امر اختصاص دهند.

واقفی با اشاره به وضعیت پرداخت رایانه‌ها گفت: وزارت بهداشت هنوز یارانه برخی از داروهایی كه بهمن و اسفند سال 89 به بازار عرضه شده است را نپرداخته است. البته وزیر بهداشت پیگیر پرداخت یارانه‌هاست اما لازم است مسئولان رده بالاتر كشور توجه بیشتری به صنعت داروسازی نشان دهند.

وی تاكید كرد: گردش دارویی كشور دچار نقصان است اما از راه اصلاح نقدینگی صنایع، شركت‌های توزیع كننده و داروخانه‌ها این وضعیت اصلاح می‌شود. اگر این امر تحقق پذیرد حتی می‌توانیم در شش ماهه دوم سال جاری دارو صادر كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha