دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3233

مصرف روزانه مکمل های سلنیومی مانع از انتشار ویروس های HIV در خون بیماران می شود

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از بی بی سی ، طبق گزارش دانشگاه میامی، رشد ویروس های HIV در کسانی که 9 ماه مکمل های سلنیومی را مصرف کردند بسیار کاهش یافته است.
براساس تحقیقات به دست آمده میزان سلنیوم در افراد مبتلا به ایدز بسیار کم است و این گزارش حاکی از آن است که مواد معدنی فعالیت سیستم دفاعی بدن را بالا می برد.
دانشمندان به منظور کنترل هر چه بیشتر ویروس ایدز به دنبال راه های معالجه متناوب و دقیق تر هستند.
این دانشگاه تحقیقات خود را روی 91 بیمار مبتلا به ایدز آغاز کرد. این افراد روزانه یک کپسول حاوی 200 میکروگرم سلنیوم را مصرف کردند. در این میان 83 بیمار دیگر داروهای بی فایده که فقط برای رضایت خاطر بیماران استفاده می شوند را مصرف کردند.
در ابتدای تحقیقات میزان سلنیوم هر دو گروه یکسان گزارش شد. اما بعد از 9 ماه میزان سلنیوم گروهی که این قرص های معدنی رامصرف کردند کاهش پیدا کرد. انتشار ویروس HIV در این افراد به طرز قابل ملاحظه ای کم شد.
 همچنین میزان سلول های CD4 که نقش مهمی را در مقابله با عفونت ایفا می کنند افزایش پیدا کرد.
محققان اعلام کردند: هنوز مکانیزم کامل این روند به درستی مشخص نشده است. فرضیه اول این است که مواد ضد اکسیدان قرص های سلنیوم سلول های آسیب دیده سیستم دفاعی بدن را ترمیم می کند.
Roger Pebody از موسسه خیریه بیمارهای مبتلا به ایدز Terrence Higgins Trast اعلام کرد: زمان لازم است تا تاثیر مکمل های سلنیومی بر روی سیستم دفاعی بدن مشخص شود. این مکمل ها به همراه روش های درمانی مرسوم گذشته می تواند در درمان این بیماری موثر باشد اما به تنهایی یک روش درمانی به حساب نمی آید. اما با این حال هنوز به افراد مبتلا توصیه نمی شود که این قرص ها را بدون تجویز دکتر مصرف کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha