یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 32340

دانشمند ایرانی موسسه «ویرجینیا» موفق شد ارتباط بین تغییرات بیومكانیكی سلول‌ها با سرطان را كشف كند. محقق ایرانی موسسه فناوری ویرجینیا و همكارانش با بررسی سلول‌های سطحی اپی‌تلیال تخمدان موش، امیدهای جدیدی برای تشخیص و درمان سرطان ایجاد كرده‌اند.

سلامت نیوز : دانشمند ایرانی موسسه «ویرجینیا» موفق شد ارتباط بین تغییرات بیومكانیكی سلول‌ها با سرطان را كشف كند. محقق ایرانی موسسه فناوری ویرجینیا و همكارانش با بررسی سلول‌های سطحی اپی‌تلیال تخمدان موش، امیدهای جدیدی برای تشخیص و درمان سرطان ایجاد كرده‌اند. آنها با بررسی ویژگی‌های ویسكوالاستیك سلول‌های تخمدان موش توانستند تفاوت‌های میان مراحل اولیه سرطان تخمدان و حالت‌های پیشرفته و تهاجمی آن را تشخیص دهند.

این پژوهش‌ها نشان دادند كه سلول‌های خوش‌خیم تخمدان موش، سفت‌تر و ویسكوزتر هستند. دكتر «مسعود آگاه»، مدیر بخش سامانه‌های میكروالكترومكانیكی (MEMS) موسسه فناوری ویرجینیا و مدیر این تحقیق می‌گوید: «تغییر شكل سلول‌ها به‏‏ طور مستقیم به تبدیل آنها از حالت خوش‌خیم به بدخیم و تولید تومور و متاستاز ارتباط دارد.» این یافته‌ها مشابه نتایج محققان دانشگاه كالیفرنیا در لس‌آنجلس است كه نشان داده بودند سلول‌های جابه‌جا شونده (متاستاتیك) ریه، سینه و پانكراس، 70‌درصد از سلول‌های خوش‌خیم، نرم‌تر هستند. پژوهشگران گروه تحقیقاتی «آگاه» تلاش می‌كنند ارتباط میان تغییرات مكانیكی و مولكولی سلول‌ها را با ایجاد و پیشرفت سرطان دریابند.

در صورتی كه این كار با موفقیت همراه باشد، پزشكان می‌توانند نه‏تنها با استفاده از مشخصات ژنتیكی بلكه با توجه به امضای زیست‌شیمیایی هر فرد به تشخیص بهتری در مورد بیماری وی دست یابند و بیمار را موثرتر درمان كنند. از آنجا كه ایجاد سرطان به عوامل گوناگونی وابسته است و شدت‌ آنها متفاوت است و پاسخ بدن بیماران، نسبت به درمان‌های مشابه بسیار متنوع است و تحقیق روی پیشرفت این بیماری با دشواری مواجه بوده است، به تازگی و با استفاده از فناوری نانو، پیشرفت بزرگی در این زمینه حاصل شده است.
اكنون گروه تحقیقاتی «آگاه» می‌توانند قابلیت كشیده شدن یا الاستیسیته سلول‌ها و همچنین توانایی آنها در چسبیدن به سلول‌های دیگر را بررسی كنند.

«آگاه» درباره این موضوع می‌گوید: «این بررسی‌ها روی بیومكانیك سلول‌ها و ارتباط آن با ساختار سلولی، برای تولید داروهای درمانی و ابداع روش‌های تشخیصی ضروری است.» این محققان با استفاده از یك میكروسكوپ نیروی اتمی (AFM) توانستند ویژگی‌های ساختاری سلول‌ها را با دقت نانومتری بررسی كنند. پژوهشگران با استفاده از این میكروسكوپ، می‌توانند سلول‌های زنده كشت‌شده را آنالیز كنند و تفاوت‌های زیست‌مكانیكی مهم میان سلول‌های عادی و سرطانی را تشخیص دهند.

«آگاه» در ادامه می‌افزاید: «این بررسی نشان می‌دهد سلول‌های سرطانی نرم‌تر است و نسبت به سلول‌های عادی و تغییر نیافته، بیشتر تغییر شكل می‌یابد. به‌ علاوه، میزان سیالیت آنها بالاتر است.» دلیل انتخاب سرطان تخمدان در این پژوهش این بود كه این نوع سرطان یكی از كشنده‌ترین بیماری‌های زنان است و تشخیص آن در سن پیری زمانی اتفاق می‌افتد كه سرطان پیشرفت كرده و در كل بدن پخش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha