سلامت نیوز: یك متخصص اطفال گفت: برخلاف تصور همگان آلودگی هوا منحصر به اتومبیل و خیابان نیست بلكه آلودگی در منازل را هم شامل می‌شود كه بعضاً از آلودگی خیابان نیز مضرتر است.

منصور بهرامی در گفت‌و‌گو با فارس شایع ترین بیماری كودكان و مهمترین علت مراجعه آنان به پزشك به خصوص در فصل پائیز و زمستان را بیماری‌های تنفسی عنوان كرد و گفت: بیماری‌های تنفسی در كودكان دو جنبه دارد یك گروه منشأ آلرژی دارد و گروهی دیگر ناشی از آلودگی هواست كه در حقیقت آلودگی هوا نقش مهمی در انتقال بیماری های عفونی سیستم تنفسی كودكان دارد.

وی اظهار داشت: برخلاف تصور همگان آلودگی هوا منحصر به اتومبیل و خیابان نیست بلكه آلودگی در منازل را هم شامل می‌شود. در منازل به علت پخت و پز و سرخ كردن غذا، مصرف سیگار در خانواده، نظافت‌های آنچنانی مانند ایجاد گرد و خاك و استفاده زیاد از آب ژاول (وایتكس) كه مصرف بیش از حد آن مانند گاز شیمیایی زیان آور است، هوا آلوده می‌شود.

بهرامی همچنین استفاده از اسپری‌های خوشبو كننده و حشره‌كش‌ها را عامل دیگری در آلودگی هوای منازل عنوان كرد و افزود: همچنین دود كردن اسپند نیز مانند سیگار آلودگی ایجاد می‌كند، لباس‌هایی كه به كودكان می‌‌پوشانیم اگر پرز داشته باشد یا استفاده از پرده و موكت‌هایی كه پرز دارد منجر به انتقال آلودگی به ریه می‌شود.

وی اظهار داشت: مثلا فرد سیگاری می‌گوید من در فضای خانه سیگار نمی كشم و در حیاط سیگار می‌كشم ولی وقتی پس از استعمال باز می‌گردد دود موجود در تنفس را در فضا منتقل می‌كند.

این متخصص اطفال اضافه كرد: خانواده‌ها باید آگاه باشند كه پاك نگه داشتن فضا و هوای منزل در بیماری‌های تنفسی كودكان بسیار موثرتر از محیط بیرون است یعنی هم شهر آلوده داریم و هم خانه آلوده داریم.

وی بسته بودن ممتد پنجره‌های منازل را كه موجب ساكن شدن هوای داخل خانه می‌شود را نامناسب دانست و گفت: عفونت‌های فصلی، ویروس‌ها، میكروب‌ها در هوا همچنان پخش است و با آلودگی هوا مشكل دو چندان می‌شود. زندگی در محیط آلوده فشار زیادی بر مخاط دستگاه تنفسی و ریه ایجاد می‌‌كند كه با كوچك‌ترین میكروب به بیماری مانند عفونت دستگاه تنفسی، سینوزیت، تورم لوزه‌ها، مجاری تنفسی و بافت ریه مبتلا می‌شود و بهترین راه برای جلوگیری از بیمار شدن كودك پاكیزه نگه داشتن محیط خانه است.

بهرامی خاطرنشان كرد: می‌توان با مرطوب نگه داشتن منازل از خشكی هوا كه منجر به سرفه كودكان می‌شود نیز جلوگیری كرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha