یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۹
سلامت نیوز: یک پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه زنان در نوک پیکان حمله مافیای شیشه قرار دارند،‌ گفت: مافیای شیشه تلاش می‌کند تا زنان را دچار اعتیاد کند تا از این طریق ماده شیشه به راحتی در درون خانه‌ها تولید شود.

جعفر بای در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: هم‌اکنون مافیای مواد مخدر زنان باردار را برای تولد فرزند زیبایی که چشمان گیرا داشته باشد به مصرف ماده مخدر شیشه تشویق می‌کند در حالی که شیشه به هیچ عنوان در زیبا شدن فرزند تأثیری ندارد.

وی افزود: شیشه ممکن است به طور مقطعی موجب لاغری شود ولی یک چیز را به زنان داده اما چیزهای مهمتر یعنی حیثیت و آبروی آنها را می‌گیرد.

این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه بی اشتهایی یکی از نشانه‌های بالینی مصرف ماده محرک شیشه است،‌ گفت: مصرف شیشه همزمان با آزادسازی مواد انرژی‌زای بدن می‌تواند منجر به آن شود که مصرف کننده ساعت‌های طولانی بدون نیاز به غذا فعالیت کند و احساس گرسنگی نکند ولی تأثیر مخربی را بر روی مغز خواهد گذاشت.

بای ادامه داد: اعتیاد به شیشه تأثیر آشکاری در ظاهر افراد ندارد چرا که شیشه با مواد مخدر سنتی مانند تریاک تفاوت دارد شیشه یک ماده محرک است در حالی که تریاک ماده مخدر است؛ شکل تولید این مواد نیز متفاوت است تریاک صمغ یک گیاه است در حالی که شیشه ماده‌ای سمی و اسیدی است.

این کارشناس مسائل اجتماعی عنوان کرد: هم‌اکنون شیشه در داخل لابراتورها تولید می‌شود از این رو باید استراتژی مبارزه با آن را تغییر دهیم چرا که روش مبارزه با مواد مخدر در مرزها برای شیشه جواب نمی‌دهد این ماده مخدر در درون خانه‌ها به راحتی تولید می‌شود و نیازمند سبک مبارزه جدیدی است.

وی عنوان کرد: نیروی انتظامی باید تلاش کند تا خانواده‌ها را نسبت به ماده مخدر شیشه و افزایش مراقبت از فرزندان آگاه کند هم‌اکنون زنان درنوک پیکان حمله مافیای شیشه قرار دارند آنها پایگاه مراقبت از خانواده هستند و هنگامی که به مواد مخدر آلوده شوند بنیان خانواده دچار آسیب می‌شود.

بای با بیان اینکه وقتی زن در یک خانواده دچار اعتیاد می‌شود ارکان خانواده مستعد از هم پاشیدگی می‌شود، افزود: در چنین وضعیتی فرزندان و به‌خصوص دختران خانواده در نتیجه همانندسازی با مادر و مشکلات عاطفی ناشی از مصرف مواد توسط مادر دچار انحرافات و پیامدهای جبران‌ناپذیری می‌شوند پس می‌توان گفت کمترین عارضه اجتماعی اعتیاد در زنان، متلاشی شدن خانواده است.

70 درصد جوانان معتاد از طریق دوستانشان به اعتیاد کشیده شده‌اند

این کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد: مافیای مواد مخدر برای اینکه آلودگی زنان به این مواد را افزایش دهد ویژگی‌هایی از جمله عدم اعتیاد آور بودن، تأثیر شیشه در لاغری و تولد فرزند زیبا را به دروغ مطرح می‌کند.

وی اضافه کرد: تولید شیشه هم‌اکنون در جامعه به شدت رو به افزایش است همچنین موج مصرف این ماده در بین زنان نیز رشد یافته است و مافیای شیشه در تلاش برای فریب زنان و کشاندن آنها به مصرف این ماده است تا بتواند به راحتی در درون خانه این ماده را تولید کند.

بای با بیان اینکه در کمپ‌های ترک اعتیاد شاهد دختران 14 تا 15 ساله هستیم، گفت: زمانی که از نخستین تجربه آنها در زمینه مصرف مواد مخدر سؤال می‌کنیم بیش از 70 درصد آنها عنوان می‌کنند که با تعارف دوستانشان به اعتیاد کشیده شده‌اند.

مرگ مغزی و تیک عصبی از عوارض مصرف شیشه

این پژوهشگر مسائل اجتماعی تصریح کرد: مواد مخدر صنعتی آثار بسیار مخربی بر روی مغز افراد دارند و علی رغم صحبت‌های دروغی که گفته می‌شود شیشه اعتیاد آور نیست باید گفت این ماده به شدت افراد را معتاد می‌کند و آنها را به لحاظ مغزی گرفتار خواهد کرد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون زنان و دختران گروه هدف مافیای شیشه هستند و باید با اطلاع رسانی به زنان و دختران اجازه نداد تا آنها گرفتار دام اعتیاد شوند و باید آنها را از مواد مضرموجود در ترکیب شیشه و لطمات جبران ناپذیر آن بر سیستم مغزی افراد آگاه کرد.

بای اظهار داشت: اگر شیشه اعتیاد آور نبود پس چرا هم‌اکنون کمپ‌های ترک اعتیاد شیشه در کشور ایجاد شده است متأسفانه اغلب دختران جوانی که دچار اعتیاد به شیشه هستند خانواده‌هایشان در ابتدا از این موضوع آگاه نبودند ولی برخی از خانواده‌های هوشیار از طریق رفتارهای غیر طبیعی فرزندشان مانند بیدار بودن‌های شبانه و تیک‌های عصبی متوجه اعتیاد او می‌شوند.

رشد مصرف مواد محرک در میان دانشجویان

این پژوهشگر مسائل اجتماعی تصریج کرد: مصرف مواد مخدر محرک در میان دانشجویان نیز رشد پیدا کرده است این مواد به دلیل بی بویی، قیمت ارزان، دسترسی و مصرف آسان در نزد دانشجویان رواج پیدا کرده است و خواسته‌های آنی دانشجویان مانند بیدار ماندن در شب‌های امتحان را پاسخگوست.

بای بیان کرد: وقتی هیچ‌گونه آموزشی از طریق رسانه ملی و کتب درسی به افراد داده نمی شود، به طور حتم توزیع کنندگان موادمخدر نسبت به مسئولان سلامت اجتماعی موفق‌تر عمل خواهند کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha