یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 32348
سلامت نیوز : امروزه بیماری دیابت، به سبب بروز فزاینده و بسیاری از عوارض زیان‌بخش ناشی از آن به مشكل عمده تندرستی بشر تبدیل شده است. عوارض شایع بیماری دیابت عبارتند از مرض قلبی، سكته مغزی، آسیب رسیدن به دید، مشكلات كلیوی و آسیب‌های عصبی (كه به بی‌حسی دست‌ها و پاها و ناتوانی جنسی در مردان می‌انجامد). نمی‌توان پیش‌بینی كرد چه كسی به عوارض دیابت دچار خواهد شد. با این حال، نگه داشتن میزان گلوكز خون در حد طبیعی، در پیشگیری و تعویق ناراحتی‌ها، بسیار تاثیر‌گذار است.
رژیم غذایی حاوی فیبر گیاهی فراوان، مفید است.

فیبرهای گیاهی را زیاد مصرف كنید. این موضوع را قبلا شنیده‌اید. ولی آیا می‌دانید كه این ماده غذایی چه اهمیت بسزایی برای مبتلایان به دیابت دارد؟
ثابت شده است فیبر گیاهی در تنظیم مقدار گلوكز خون فایده دارد؛ چراكه جذب قند را كند می‌كند و باعث می‌شود مقدار گلوكز مبتلایان به بیماری مزبور به حد مطلوب برسد. رژیم غذایی حاوی فیبرهای گیاهی نیز خطر ابتلا به دیابت نوع دو را می‌كاهد. احتمال دچار شدن افراد به این‌گونه بیماری، یك‌سوم كمتر از آنهایی است كه مصرف‌شان از این بابت ناچیز است.

چنین فیبری بیشتر در میوه‌ها، سبزی‌ها، دانه‌های كامل و گیاهان بنشنی (حبوبات) یافت می‌شوند. چنین فیبر‌هایی به دو دسته تقسیم می‌شوند و هر دو قسم‌شان نقش مهمی در كمك به جذب كند قند بر عهده دارند.

فیبر نامحلول، مقدار افزایش گلوكز خون را هنگام تشكیل لایه نفوذناپذیری كه دستگاه گوارش آن را می‌شكند تا كربوهیدرات را آزاد سازد، كند می‌كند.
فیبر گیاهی در آب حل می‌شود تا «ژل گراندو» را به وجود آورند. این ژل به موادی همچون كربوهیدرات می‌چسبد و هر بار مقدار جذب‌شده در روده را می‌كاهد. این عمل به جلوگیری از پیدایش خارچه‌ها در میزان گلوكز خون و نیز تقلیل مقدار انسولین كمك می‌كند.

مقدار هرگونه فیبر گیاهی در مواد غذایی گوناگون متفاوت است. بنیاد تغذیه بریتانیا مصرف چند نوع فیبر گیاهی فراوان را برای دستیابی به فواید تندرستی بهینه توصیه می‌كند.
چقدر فیبر گیاهی باید استفاده كنیم؟

انجمن دیابت آمریكا (ای.دی.ای) مصرف روزانه 20 تا 35 گرم فیبر گیاهی را برای مبتلایان بزرگسال بیماری قند تجویز می‌كند كه این مقدار برابر با مصرف افراد سالم است. به هر حال، پژوهش‌ها حاكی از آن است كه جذب روزی 50 گرم فیبر می‌تواند تنظیم گلوكز خون را بهبود بخشد و مقادیر كلسترول را در افراد مبتلا به مرض قند نوع دو كاهش دهد. به موجب پژوهش‌های صورت‌گرفته در آلمان، مصرف روزانه 25 گرم فیبر گیاهی خطر ابتلا به بیماری یادشده را در مقایسه با جذب روزی 12 تا 14 گرم، یك‌چهارم می‌كاهد.

ما می‌توانیم با تغییر گزینه‌های خوراكی خود و استفاده از مواد غذایی دارای فیبر گیاهی بیشتر، بر میزان مصرف فیبر گیاهی‌مان بیفزاییم. به هر حال، با توجه به سبك زندگی امروزین، خوردن پیوسته غذاهای سرشار از فیبر گیاهی، به ویژه در بیرون از خانه، دشوار است. در چنین حالتی، افزودن فیبر گیاهی مكمل به منظور دسترسی به مقدار مصرف ضروری هر روزه یاری می‌كند.
منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha