سلامت نیوز: رویا کلیشادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه شیر مادر تنها ماده‌ای است که به طور انحصاری برای انسان خلق شده است، اظهار کرد: با وجود ویژگی‌های انحصاری شیر مادر برخی افراد ارزش واقعی آن را باور نداشته و با دلسرد کردن مادر از کمیت و کیفیت شیرش به دنبال جایگزین‌هایی برای آن هستند.

وی با بیان اینکه شیر مادر تامین کننده مواد قندی، چربی و پروتئین مورد نیاز شیرخوار است و بر حسب نیاز نوزاد در هر مرحله از شیردهی ترکیب شیر مادر متفاوت است، افزود: شیری که از اواخر دوران بارداری تا پنج روز پس از زایمان ترشح می‌شود، آغوز نام دارد و ترکیبی متفاوت با شیرهای بعدی دارد.

این استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه آغوز به رنگ زرد لیمویی، دارای واکنشی قلیایی و وزن مخصوص آن بیثتر از شیر تولید شده دو هفته پس از زایمان است، بیان کرد: متأسفانه برخی از افرد به اشتباه شیر آغوز را دوشیده و دور می‌ریزند یا آن را عامل بروز زردی نوزاد می‌دانند در حالی که شیر آغوز به دلیل دارا بودن خواص منحصر به فرد باید ‏حتما به نوزاد داده شود.

کلیشادی تصریح کرد: علاوه بر ویژگی‌های غذایی، آغوز دارای خواص منحصر به فرد ایمنی‌زاست و باعث مصونیت از بسیاری بیماری‌ها می‌شود و به همین دلیل گفته می‌شود آغوز اولین واکسنی است که انسان در برابر ابتلا به بیماری‌ها دریافت می‌نماید.

وی با اشاره به اینکه شیر مادر بهترین مواد مغذی را برای شیرخوار فراهم می‌سازد، تصریح کرد: شیر مادر بهترین ماده غذایی برای رشد، سلامتی و تکامل شیرخوار است و فواید آن در تمام طول عمر و برای سنین بعدی پایدار می‌ماند.

این متخصص اطفال با بیان اینکه مقادیر پروتئین، چربی و کربوهیدرات موجود در شیر مادر کاملأ متفاوت با سایر شیرها است، اذعان کرد: ترکیب شیر گاو ویژه نیازهای رشد و تکامل مغز انسان نمی‌باشد و شیر خشک نیز از شیرگاو یا سایر حیوانات تهیه می‌شود و نمی‌تواند ویژگی‌های انحصاری شیر مادر برای تکامل مغز کودک را داشته باشد.

کلیشادی با بیان اینکه شیر مادر باعث ارتقا رابطه عاطفی بین مادر وکودک می‌شود، اضافه کرد: شیردهی باعث تحریک ترشح هورمون اکسی توسین در بدن مادر می‌شود و این هورمون علاوه بر تحریک ترشح شیر، اثرات مفیدی بر خلق و خوی مادر و همچنین مطلوب سازی ارتباط عاطفی بین مادر و فرزند دارد.

این استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه ‏عدم شیردهی، خطر سرطان سینه را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند خطر سرطان سینه در زنانی که به مدت 12 ‏تا 13 ماه به فرزند خود شیر داده‌اند 11 درصد کمتر از زنانی است که یا به فرزند خود شیر نداده و یا طول مدت شیردهی آنان کمتر از سه ماه می‌باشد و این درحالی است که اگر مدت شیردهی 24 ماه ادامه پیدا کند خطر ابتلا به سرطان سینه 25 درصد کاهش پیدا می‌کند.

کلیشادی با بیان اینکه تغذیه دختران شیرخوار با شیرهای دیگر از قبیل شیر گاو یا شیرخشک به جای شیر مادر خطر سرطان سینه در سنین بعدی را افزایش می‌دهد، ادامه داد: ابتلا به سرطان سینه درسنین قبل و بعد از یائسگی با نوع شیر مصرفی در دوران شیرخواری ارتباط دارد.

وی اظهار کرد: خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که حتی برای مدت کوتاهی در دوران شیرخواری از شیر مادر استفاده کرده‌اند، 25 ‏درصد کمتر از زنانی است که فقط با شیرخشک یا سایر شیرها تغذیه شده‌اند.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه تغذیه با شیرمادر با بهره هوشی بالاتر شیرخوار در سنین بعدی ارتباط دارد، افزود: پژوهش‌های متعدد نشان داده‌اند افرادی که با شیرمادر تغذیه شوند نسبت به سایر افراد از بهره هوشی بالاتری برخوردار هستند.

کلیشادی با بیان اینکه قابلیت جذب آهن، روی و پروتئین شیر مادر بیش از سایر انواع شیر است، گفت: هر چند میزان پروتئین موجود در شیر مادر کمتر از سایر شیرها از جمله شیرگاو است، اما تمامی این پروتئین جذب بدن شیرخوار می‌شود درحالی که نیمی از پروتئین شیر گاو از دستگاه گوارش نوزاد دفع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مکیدن سینه مادر توسط شیرخوار به جمع شدن رحم مادر پس از زایمان کمک می‌کند، بیان کرد: در دوران بارداری رحم تا 20 ‏برابر افزایشی حجم پیدا می‌کند و شیردهی باعث می‌شود رحم با سرعت بیشتری به اندازه قبل از بارداری برسد این درحالی است که رحم مادرانی که به فرزند خود شیر نمی‌دهند، هیچ گاه به اندازه قبل از بارداری برنمی‌گردد.

این استاد دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه شیردهی کمک می‌کند تا مادر سریع‌تر به وزن قبل از بارداری برسد، تصریح کرد: شیردهی به طور متوسط روزانه 500 کیلو کالری از انرژی بدن مادر را مصرف می‌کند و موجب کاهش چربی ناحیه شکم، باسن و ران‌های مادر می‌شود.

وی با بیان اینکه شیر مادر نوزادان نارس دارای ترکیبی ویژه این نوزادان می‌باشد، ادامه داد: نوزادانی که قبل از هفته سی و هشتم بارداری مادر متولد می‌شوند، نیازهای تغذیه‌ای خاصی دارند و شیر مادر این نوزادان دارای ویژگی‌هایی کاملأ متناسب با این نیازها می‌باشد.

این متخصص اطفال اذعان کرد: تا یک ماه پس از شیردهی، شیر این مادران دارای ترکیبی شبیه شیر آغوز می‌باشد و بدیهی است که هیچ شیر دیگری نمی‌تواند چنین ویژگی‌هایی داشته باشد.

کلیشادی با بیان اینکه تغذیه با شیرهایی غیر از شیر مادر باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت در سنین بعدی عمر می‌شود، تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد تغذیه شیرخواران با شیر گاو و یا شیر خشک با ابتلا به بیماری دیابت نوع اول در سنین بعدی ارتباط دارد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha