سلامت نیوز: یک متخصص اطفال نسبت به استفاده خودسرانه از داروها هشدار داد و گفت: با توجه به بیماری‌های شایع در فصول گرم سال، برخی والدین با مشاهده علائم مسمومیت اقدام به استفاده خودسرانه از داروهای ضد تهوع می‌کنند که در صورت استفاده از قطره ضدتهوع متوکلوپروماید احتمال بروز فلج وجود دارد.

دكتر بهرام اجلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه اسهال و استفراغ، تب، شکم‌ درد، بی‌قراری و بی‌اشتهایی از علائم بیماری کاستروآنتیریت (اسهال و استفراغ) است، اظهار کرد: والدین باید به این نكته توجه كنند كه این بیماری در صورت بی‌توجهی در درمان به‌ موقع آن اثرات مخربی دارد، به‌گونه‌ای كه با وجود کم‌آبی بدن و اختلالات سدیم و پتاسیم، بروز تشنج در کودک یا شیرخوار دور از انتظار نیست.

وی، سرم‌ تراپی را برای کاهش تورم معده در حالت شدید درمان این بیماری مؤثر دانست و افزود: در شرایط حاد این بیماری امكان مشاهده خون در اسهال كودك وجود دارد كه در این شرایط كودك برای جلوگیری از بروز تشنج بستری شده و تحت مراقبت پزشك قرار می‌گیرد.

این پزشك اطفال با تأكید بر اینكه والدین باید از هرگونه درمان خودسرانه در زمان بروز اسهال و استفراغ در كودك خودداری كنند، خاطرنشان كرد: شست‌شوی دست‌های کودک و والدین، رعایت بهداشت، تهیه و مصرف غذای سالم و شست‌شوی کامل میوه‌جات به‌خصوص میوه‌جاتی مانند انگور، توت‌فرنگی و هلو، از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا کودک به این بیماری است.

اجلی، رعایت رژیم غذایی را به‌ همراه دارو درمانی این بیماری مؤثر دانست و یادآور شد: با توجه به از دست رفتن مقدار قابل توجهی از آب بدن در این بیماری، مصرف مایعات به‌ ویژه آب، شیر و دوغ بیشتر توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مدت باید وعده‌های غذایی کم‌ حجم و با فاصله به کودک داده شود، خاطرنشان کرد: مصرف برنج کته، ماست و نعنا و سوپ و همچنین میوه‌جاتی مانند موز توصیه می‌شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha