با حذف یارانه شیر در واقعیت همه مردم ضرر می‌کنند و دولت، وزارت بهداشت و تولید کنندگان باید بر تبلیغ و ترویج استفاده از شیر پافشاری کنند تا این ماده حیاتی از سبد غذایی خانواده‌ها حذف نشود.

سلامت نیوز :«با حذف یارانه شیر در واقعیت همه مردم ضرر می‌کنند و دولت، وزارت بهداشت و تولید کنندگان باید بر تبلیغ و ترویج استفاده از شیر پافشاری کنند تا این ماده حیاتی از سبد غذایی خانواده‌ها حذف نشود.»
مدیرکل سلامت شهرداری تهران می‌گوید که سرانه مصرف شیر و استفاده از مواد لبنی در ایران نصف سرانه مصرف کشورهای اروپایی است. او می‌گوید با هدفمندی یارانه‌ شیر و خالی شدن سبد غذایی خانوار از این ماده حیاتی، مردم مجبورند «سه برابر یارانه‌های پرداختی صرف درمان کنند.» خلاصه‌ای از گفت‌و‌گوی قانون با محمد مهدی گلمکانی را بخوانید.
 
 
آقای دکتر! اینکه شیر مشمول طرح هدفمندی یارانه‌‌ها شده است چه تاثیراتی بر سلامت مردم می‌‌گذارد؟
نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که سلامت از مقوله‌های فرهنگی است که نیازمند مدیریت است زیرا سلامت در کالای سبد خانوار جزء اولویت‌های اول تا دهم مردم جامعه ما نیست. بنابراین هر‌گونه هدفمند کردن یارانه‌ها در حوزه سلامت بدون ارتقای آگاهی و ضرورت سلامتی مردم، لطمات جبران ناپذیری به افراد و خانواده‌ها وارد می‌کند. دولت وظیفه دارد در حوزه سلامت مردم برنامه‌ریزی کند تا بتواند نسبت به ادای تکلیف قانونی خود در سلامت مردم انجام وظیفه کند.

به عبارت دیگر با حذف یارانه شیر سلامت مردم به خطر می‌افتد؟
بله. شیر از کالاهای اساسی بازار سلامت است. اگر مردم توانایی خرید شیر را نداشته باشند، آن را از سبد غذایی خود حذف می‌کنند. شیر منبع غنی از مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر و همچنین ویتامین‌ها و برای حیات انسان ضروری است. کلسیم در متابولسیم و استخوان‌سازی اثر دارد. کمبود کلسیم باعث بیماری‌های زیادی می‌شود. متأسفانه در کشور ما پدیده پوکی استخوان شایع است و شیر که یکی از منایع غنی کلسیم است، تاثیر مستقیمی بر جلوگیری از پوکی استخوان دارد. با هدفمندی یارانه‌ها شیر کم‌کم از سبد خانوار حذف و افراد دچار این بیماری می‌شوند.کمبود فسفر و کلسیم بر سایر بیماری‌های عضلانی و جسمی اثر می‌گذارد. در لایه‌های زیرین هم منجر به بیماری‌های اعصاب و روان می‌شود. کمبود عناصر حیاتی مانند ویتامین‌ها باعث می‌شود که مردم از سلامت روانی استانداردی برخوردار نباشند زیرا یکی از دلایل عصبانیت‌ها و خشونت‌ها نبود ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری در بدن مردم است هزینه‌های کمر‌شکن درمان بیماری‌ها، خانواده‌ها را به سوی فقر می‌کشاند و سه برابر یارانه‌های پرداختی باید صرف درمان شود. حذف شیر از سبد غذایی مردم اثرات زیادی بر بیمارها دارد.

شما چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید تا با گران شدن قیمت شیر سلامتی مردم ضربه نخورد؟
قبل از هرچیز هدفمند کردن یارانه‌های شیر باید مدیریت شود و دولت اطمینان یابد که خللی در کمبود مصرف خانواده‌ها پیش نمی‌آید. دولت باید برنامه‌هایی تنظیم کند تا مردم گرایش بیشتری برای مصرف شیر و موادلبنی داشته باشند. سرانه مصرف شیر و استفاده از مواد لبنی در ایران نصف سرانه مصرف کشورهای اروپایی است و این موضوع نشان می‌دهد که دانش سلامت مردم در کشور ما رشد نیافته و دولت هنوز نتوانسته ضرورت وجود این ماده ضروری برای سلامت افراد را ترویج کند.
 
 
آقای گلمکانی! با گران شدن قیمت شیر چه قشری در جامعه آسیب بیشتری می‌بینند؟
متأسفانه افرادی که فقر اجتماعی دارند، آگاهی و سواد لازم را ندارند و از لحاظ اقتصادی در فشار هستند، آسیب پذیرترین قشر هستند. با این وضعیت این اقشار توان خرید شیر را ندارند. همچنین افرادی که از آگاهی برخوردار هستند اما سعی می‌کنند که در این وضعیت با کم‌ و‌کسر مصرف شیر را در سبد خانوار بگنجانند، از هدفمندی کردن یارانه شیر ضربه می‌خورند. در واقعیت همه مردم ضرر می‌کنند و دولت، وزارت بهداشت و تولید کنندگان باید بر تبلیغ و ترویج استفاده از شیر پافشاری کنند تا این ماده حیاتی از سبد غذایی خانواده‌ها حذف نشود.

به نظر شما اهمیت لازم به موضوع سلامت در کشور ما داده می‌شود ؟
خیر. کشور ما در دهه پیشرفت و عدالت قرار دارد و باید الگوهای کشورهای پیشرفته را که علم ثابت کرده استفاده کنیم و موضوع سلامت در اولویت نظام جمهوری اسلامی باشد. در کشورهای پیشرفته سلامت جزء اولویت برتر نظام برنامه ریزی شده است در حالی که در کشور ما سلامت بعد از شیلات در اولویت چهاردهم قرار دارد و زیبنده نظام ما نیست.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha