یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 32371

مدیر عامل اتحادیه دامداران استان تهران گفت: اگر دولت تا بعد از ماه رمضان بسته‌های حمایتی را اجرا نكند و یا قیمت فراوردهای لبنی را بالا ببرد، در این دو حالت قیمت خرید شیر از دامدار افزایش خواهد یافت.

سلامت نیوز : مدیر عامل اتحادیه دامداران استان تهران گفت: اگر دولت تا بعد از ماه رمضان بسته‌های حمایتی را اجرا نكند و یا قیمت فراوردهای لبنی را بالا ببرد، در این دو حالت قیمت خرید شیر از دامدار افزایش خواهد یافت.
 
جمشید سلیمانی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینكه در كمیته تصمیم‌گیری، قیمت خرید شیر از دامدار 520 تومان تعیین و قرار شد تا پایان سال طی دو مرحله 110 تومان دیگر افزایش یابد مرحله بعدی افزایش كی و به چه میزان خواهد بود، گفت: قرار شد تا پایان ماه رمضان خرید شیر از دامدار 520 تومان باشد اما بعد از آن تكلیف بسته حمایتی دولت مشخص شود به هر میزان كه دولت از بسته حمایتی اجرا كرد از قیمت تمام شده به اضافه سود متعارف كسر می‌شود.
مدیر عامل اتحادیه دامداران استان تهران گفت: از سوی دیگر قیمت شیر باید متناسب با بالا رفتن قیمت محصولات لبنی در بازار مصرف باشد. یعنی اگر قیمت شیر خام طوری بالا رود كه كارخانه مجبور شود گران بخرد و ارزان‌تر از قیمت تمام شده به بازار عرضه كند در این حالت هم به كارخانه فرآوری ضربه می‌خورد.
سلیمانی در پاسخ به اینكه مسئولان فرآورده‌های لبنی درخواست افزایش قیمت كرده‌اند، گفت: چنانچه بعد از ماه مبارك محصولات فرآوری لبنی به هر مقدار افزایش یابد به همان مقدار به قیمت شیر خام هم اضافه می‌شود.
وی افزود: ما امیدوار به این افزایش قیمت هستیم اما زمان از دست می‌رود و تعدادی از فعالان دامپروری روز به روز از چرخه تولید خارج می‌شوند.
سلیمانی در مورد اینكه اتحادیه دامداران و صنایع لبنی با چه پیش‌فرض‌هایی به افزایش قیمت شیر اقدام می‌كند، گفت: ما مسئول هستیم كه قیمت تمام شده را به درستی تعیین كنیم تا خریدار و كارخانه ها متضرر نشوند.
وی گفت: ما نقشی در تعیین قیمت نداریم در حقیقت قیمت شیر را قیمت نهاده‌های مصرفی و عرضه و تقاضا تعیین می‌كند، اگر یك شبه قیمت جو دو برابر می‌شود همین موضوع دلیل افزایش قیمت است، یعنی در حقیقت قیمت شیر افزایش نیافته بلكه قیمت نهاده‌ها افزایش یافته كه پول آن به جیب دامدار نمی‌رود.
سلیمانی افزود: اگر دامداری یا كارخانه‌ای یك ریال بالاتر از قیمت تعیین شده بفروشد دلیل آن را می‌پرسند اما هیچ‌وقت سراغ دلالی كه جو را در گمرك ترخیص كرده و بعد از افزایش دلار آن را تابع قیمت دلار می‌فروشد نمی روند.
سلیمانی تصریح كرد: چنانچه قیمت محصولات لبنی طبق برآورد سازمان حمایت از تولید‌كنندگان و مصرف‌كنندگان افزایش یابد در قیمت خرید شیر خام هم تأثیر خواهد گذاشت.
خبرنگار فارس پرسید اگر سازمان حمایت مجوز افزایش قیمت برای شیر دامدار ندهد، گفت: راهی جز این ندارد. در صورت افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی قیمت خرید شیر از دامدار نیز  باید افزایش یابد.
سلیمانی گفت: به هر حال قیمت خرید شیر از دامدار منتظر اجرای بسته‌های حمایتی از سوی دولت است و به هر اندازه كه دولت به تعهداتش عمل كند به همان اندازه از قیمت تمام شده به اضافه سود منطقی كسر شده و به عنوان قیمت نهایی خرید شیر از دامدار تلقی می‌شود.
مدیر عامل اتحادیه دامداران استان تهران تصریح كرد: دولت به ما قول داده است كه چنین عمل كنیم و گفته است ماه مبارك رمضان را صبر كنیم و منتظر بسته‌های حمایتی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha