دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 32378
سلامت نیوز: وقتی از خواب بیدار می‌شوید از دیدن موهایی که روی بالشتان ریخته ‌است نگران می‌شوید؟ آیا برس یا شانه‌تان تبدیل به خانه دوم موهایتان شده ‌است و پس از هر بار شانه زدن تعداد زیادی از موهایتان روی آنها باقی می‌مانند؟ ممکن است موهایتان خشک، زبر، شکننده یا چند شاخه باشند یا احساس کنید رشد موهایتان خیلی کم شده‌ است.

با هر کدام از این شرایط هم که روبه‌رو هستید، باید بگوییم ظاهر موهایتان حدیثی طولانی از وضعیت سلامتی‌تان دارد. موها می‌توانند نشانه‌ای از وجود دیابت، نارسایی‌های هورمونی، آلرژی، انواع کمبوها و... باشند. نگران نباشید! با شناخت علائم هر کدام از این شرایط می‌توانید آنها را هرچه سریع‌تر درمان کنید، بنابراین مطالعه این مقاله به شما امکان می‌دهد با زبان موهایتان که از بیماری‌ها و نارسایی‌های درونی می‌گویند آشنا شوید.

ریزش مو؛ نارسایی هورمونی، دیابت و...

اگر به مدت یک سال و روزانه بیش از 60 تار مو روی شانه یا بالشتان بر جای بماند ریزش مو دارید.
ریزش مو نشانه چیست؟ بعضی مواقع هیچ مشکلی در میان نیست! در بعضی افراد تارهای ریخته شده با موهای دیگر و البته انبوه‌تری جایگزین می‌شوند. اما باید گفت وجود بعضی بیماری‌ها نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود. متخصصان پوست می‌گویند ریزش موی زیاد می‌تواند از استرس و بیماری‌های نهفته‌ای مانند دیابت، کمبود ویتامین، املاح معدنی یا نارسایی‌های هورمونی به‌ویژه تیروئید ناشی شود. البته لازم به ذکر است ریزش مو در اواخر تابستان یا بهار طبیعی است.
توصیه‌هایی برای درمان ریزش مو: در صورتی که کمبود ویتامین محرز باشد می‌توان با تجویز پزشک از مکمل‌ها استفاده کرد. بیوتین، اسید فولیک، سیستین و پانتوتنیک از جمله ویتامین‌های مفید برای جلوگیری از ریزش مو هستند. توصیه می‌شود زمانی که موهایتان را شامپو می‌زنید، به مدت پنج دقیقه به آرامی پوست سرتان را ماساژ دهید، این کار جریان خون را سریع‌تر می‌کند و باعث تحریک رویش مو می‌شود.

خشکی؛ گردش خون نامناسب

به این ترتیب که موهای شما نرمی خود را از دست داده و به هم ریخته می‌شود و وز می‌خورد.

خشکی مو نشانه چیست؟

 ترشح هورمون سبوم در ناحیه پوست سر ناکافی است و اغلب مواقع گردش خون نامناسب در این ناحیه باعث این کمبود می‌شود. در این صورت مویرگ‌ها وظیفه رساندن غذا به پیاز مو را به خوبی انجام نمی‌دهند و در نتیجه موها خشک می‌شوند. البته این مساله از نظر سلامتی خیلی جدی نیست اما موها حالت ناخوشایندی پیدا می‌کنند. لازم به ذکر است که سشوار، فرهای شش ماهه، رنگ کردن دائمی موها، یا دکلوره کردن نیز از عوامل خشک شدن مو به شمار می‌آیند.
روش‌های درمان: هنگام شامپو زدن به مدت پنج دقیقه آرام موهایتان را ماساژ بدهید؛ این ترفند ساده جریان خون را تحریک می‌کند. در نهایت اینکه می‌توانید با نظر پزشک از مکمل‌های غذایی با پایه ویتامینA  مانند (روغن ماهی) استفاده کنید.

موهایی که نازک‌تر می‌شوند

به مرور زمان تارهای مو ضخامت خود را از دست می‌دهند. به طور معمول از دوره نوجوانی موها کیفیت خود را از دست می‌دهند. اما متخصصان پوست بر این عقیده‌اند که کمبود یک یا چند ویتامین و همین طور بیماری درونی که سوخت و ساز موها را به هم می‌ریزد، می‌تواند باعث نازک‌تر شدن موها شوند. توصیه می‌شود چنانچه تغییر ایجاد شده در کیفیت موها شدید است به پزشک مراجعه کنید.
روش‌های درمان: درمان این مشکل به تشخیص علت آن بستگی دارد. تغذیه مناسب و سرشار از ویتامین می‌تواند مؤثر باشد.

رشد کند موها؛ کمبود ویتامین

به طور طبیعی موها هر ماه یک سانتی‌متر بلند می‌شوند. البته این عدد برای همه یکسان نیست. متخصصان پوست می‌گویند تغییر آشکار در سرعت رویش مو می‌تواند از بیماری‌های هورمونی، استرس شدید یا مزمن یا کمبود ویتامین ناشی شود. توصیه می‌شود با مراجعه به پزشک و داشتن یک تغذیه مناسب و پرویتامین اقدام به درمان و تقویت رویش موهایتان کنید.

خارش پوست سر؛ آلرژی، اگزما و....

آیا پوست سرتان مرتبا دچار خارش می‌شود و لکه‌های قرمز رنگ یا شوره‌هایی روی پوست سرتان به چشم می‌خورد؟
خارش پوست سر نشانه چیست؟ ممکن است پوست سر به دلیل استفاده از شامپوهایی که با موی شما سازگار نیست، خشک شده یا به رنگ مویتان آلرژی پیدا کرده باشد. متخصصان پوست تصریح می‌کنند این خارش‌ها همچنین می‌توانند از اگزمای پوست سر باشند که خود را با خشکی پوست سر و لکه‌های قرمز رنگ نشان می‌دهد. توصیه می‌شود به متخصص پوست مراجعه کنید. همچنین یک درمان موضعی با شامپوهای ملایم و لوسیون‌های تسکین‌دهنده یا داروهای موضعی می‌تواند مؤثر باشد.

شوره؛ استرس

در این صورت دائما شوره‌هایی روی شانه‌هایتان (شوره‌های خشک) یا روی موهایتان (شوره‌های چرب) پیدا می‌شود.
شوره‌ نشانه چیست؟ همه انسان‌ها شوره‌هایی روی موهایشان دارند و اغلب مواقع این دانه‌های سفید نشان‌دهنده مشکل نگران‌کننده‌ای نیستند. اما اگر متوجه شدید بدون دلیل مشخصی مانند استفاده از سشوار، عوض کردن شامپو یا شانه و... شوره‌ها به‌طور ناگهانی زیاد شدند، امکان دارد علت آن استرس گذرا باشد.
روش‌های درمان: توجه داشته باشید شوره‌ها با تکاندن آنها به وسیله شانه از بین نمی‌روند بلکه با این کار مشکل چند برابر می‌شود. توصیه می‌شود از شامپوهای ضدشوره استفاده کنید. همچنین لوسیون‌های ضدشوره‌ای در داروخانه‌ها، آرایشگاه‌ها یا سوپرمارکت‌ها وجود دارد که می‌تواند در جهت رفع شوره مؤثر باشد.

موهای خشک و شکننده گردش خون نامناسب

وقتی موهایتان را شانه می‌کنید، می‌شکنند در حالی‌که ریشه‌شان همچنان بر جای خود باقی است و هنگام لمس موها مانند کاه خشک هستند.
خشکی و شکنندگی مو نشانه چیست؟ در واقع ممکن است تولید هورمون سبوم ناکافی باشد. غدد سباسه پوست سر ریشه مو را تغذیه می‌کند. اگر این غدد خوب کار نکنند فولیکول‌های مو خشک و شکننده می‌شوند. دلیل دیگر می‌تواند مربوط به گردش خون نامناسب در ناحیه پوست سر باشد. توجه داشته باشید اگر قبلا موهایتان خشک و شکننده نبوده‌اند، احتمال دارد براشینگ، فرهای شش ماهه یا رنگ کردن مو دلیل شکنندگی موها باشد.
روش‌های درمان: می‌توانید هنگام شامپو زدن به مدت پنج دقیقه به آرامی پوست سر را ماساژ دهید تا گردش خون سریع‌تر شود. همچنین می‌توانید با نظر پزشک مکمل‌های غذایی مصرف کنید.
 
طاسی؛ نشانه بیماری‌های داخلی است؟

موهایتان دسته‌دسته می‌ریزند و طاسی در پوست سرتان نمایان می‌شود. ممکن است موها دوباره رشد کنند و با گذشت زمان طاسی برطرف شود.
طاسی نشانه چیست؟ دلایل این بیماری هنوز ناشناخته است. ممکن است به‌خاطر یک اختلال ارثی، فشارهای روحی یا اختلالات هورمونی ایجاد شود. متخصصان پوست در این باره می‌گویند طاسی به خودی خود سلامتی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. اما گاه ممکن است مربوط به بیماری خود ایمنی داخلی (اختلال سیستم ایمنی بدن) باشد.
روش‌های درمان: پیش از هر چیز به پزشک مراجعه کنید. اگر طاسی شما بر اثر مسائل روحی یا عصبی به وجود آمده باشد، او شما را به روان پزشک معرفی می‌کند. چنانچه طاسی جزئی باشد و امکان این وجود داشته باشد که خودبه‌خود درمان شود، پزشک می‌تواند از تجویز هر نوع دارویی صرف‌نظر کند.

مو خوره؛ می‌تواند علامت سوء‌تغذیه باشد

به این ترتیب که نوک موها حتی زمانی که خیلی کوتاه هستند به دو قسمت تقسیم می‌شوند، همچنین ممکن است موها زبر و شکننده شوند.
موخوره نشانه چیست؟ چند شاخه شدن مو ممکن است بر اثر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب یا استفاده از سشوار و... باشد. همچنین داشتن یک تغذیه نامناسب که به کمبود ویتامین منجر می‌شود می‌تواند باعث چند شاخه شدن موها شود.
روش‌های درمان:  اگر موهایتان چند شاخه و در عین حال بلند است، دلیل اصلی آن می‌تواند بر اثر فرسودگی طبیعی آنها باشد. لازم است به پزشک مراجعه کنید تا از نظر سلامت غذایی و کمبود ویتامین معاینه شوید. (به ویژه اگر احساس خستگی می‌کنید.)

فصل‌ها چه تأثیری بر موها دارند؟

بهار: آب و هوای بهاری تأثیری روی موها نمی‌گذارد. البته ممکن است در اوایل فصل با ریزش مو مواجه شوید.
تابستان: نور خورشید موهای شما را کم‌پشت می‌کند و به آنها آسیب می‌رساند؛ زیرا باعث خشکی موها می‌شود. ممکن است آب دریا و کلر استخرها نیز به مو آسیب بزند.
پاییز: در این فصل، موها به میزان زیادی می‌ریزند. بنابراین اگر روی بالشتان بیش از حد معمول مو ببینید، بدانید جای نگرانی نیست.
زمستان: هوای سرد بیرون و به دنبال آن هوای گرم داخل خانه می‌تواند موهای شما را شکننده کند. از استفاده از ماسک‌های موی آبرسان در این فصل کوتاهی نکنید.

منبع: همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha