دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 32382
سلامت نیوز: خواب هم مانند تغذیه و ورزش برای سلامت بدن و داشتن روحیه بالا اهمیت دارد. خواب نیز مانند خوردن و نوشیدن از نیازهای اولیه انسان است. خواب صورت و بدن را نشاط می‌بخشد و خستگی اندام‌ها و دستگاه عصبی را برطرف می‌کند. خواب شبانه کافی پادزهر استرس است و روز بعد که از خواب بیدار می‌شوید، شادابی پوست و رفع خستگی عضلات را برایتان به ارمغان می‌آورد.

اهمیت خواب کافی

میزان کافی خواب در افراد گوناگون متفاوت است؛ اما در مجموع می‌توان گفت که بین هفت تا نه ساعت خواب کافی است. خواب معمول و آرامبخش برای سلامتی، شادابی و زیبایی پوست واجب و حیاتی است. پژوهش‌های گوناگون ثابت کرده‌اند بی‌خوابی و بدخوابی می‌تواند عوارض زیادی برای پوست شما ایجاد کند.

خواب کافی یکی از بهترین روش‌های درمان و سلامتی پوست است. چنانچه شما شش تا هشت ساعت در روز خواب کافی نداشته باشید؛ آثار خستگی روی پوستتان دیده می‌شود. مقدار و کیفیت خواب دقیقا روی چهره شما اثر می‌گذارد. هر چند انواع کرم‌های مخصوص شب باعث می‌شوند پوست شما در هنگامی که خواب هستید وضعیت بهتری داشته باشد اما به یاد داشته باشید که خواب کافی نیز بسیار مهم است.

 به اندازه کافی بخوابید تا پوستی شفاف و چشمی خوش‌حالت و روحیه‌ای شاد داشته باشید؛ کمبود خواب پوست را بی‌حال و خسته و رنگ آن را کدر و مات می‌کند.  چنانچه فرد به اندازه کافی نخوابد، سلامت پوست به خطر افتاده، پوست، تیره‌رنگ و زیر چشم‌ها کبود می‌شود. هفت تا هشت ساعت خواب شبانه که همراه با راحتی و آرامش خیال باشد، خستگی روزانه را از پوست گرفته و به آن شادابی می‌بخشد. زیرا در طول شب به ویژه بین ساعات 12 تا 4 صبح روند تقسیم‌های سلولی و ترمیم پوست با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد، از این رو استراحت به موقع و کافی و مناسب موجب طراوت و شادابی پوست می‌شود.

بازسازی پوست هنگام خواب

پوست در شب و هنگام استراحت سموم را دفع می‌کند. هورمون‌هایی که مشغول بازسازی پوست هستند هنگام خواب فعال‌تر می‌شوند و بازسازی سلول‌های پوست در حال استراحت به اوج خود می‌رسد. کمبود خواب موجب ضعف در شکستگی طبیعی عضلات شده و چین و چروک‌ها بیشتر می‌شود. متخصصان بیماری‌های پوستی می‌توانند با دیدن چین و چروک‌های صورت شما تشخیص دهند که روی کدام طرف صورتتان می‌خوابید. برای غلبه یافتن بر این معضل، روی بالش بزرگ و نرم و ترکیب نشده با مواد مصنوعی بخوابید.

کم‌خوابی باعث مختل شدن خون‌رسانی به پوست می‌شود که در نتیجه ظاهری خسته و فرتوت به پوست داده و قوام ماهیچه‌ها را کاهش می‌دهد. پس از یک خواب نامناسب شبانه، نشانه‌ها و ناراحتی‌های جسمانی مانند ظاهر شدن هاله‌های تیره و یا پف و ورم در اطراف چشم‌ها، رنگ پریدگی چهره شروع به نمایان شدن می‌کنند. برای اینکه سرحال و با نشاط و دارای پوستی سالم باشید به موقع و به اندازه کافی بخوابید.

توصیه‌های مهم

 برنامه منظمی برای خواب خود داشته باشید.
 آرامش خود را حفظ کنید و کوشش کنید پیش از زمان خواب رفتارهایتان تا اندازه ممکن آرامبخش باشد و غصه‌ها، عصبانیت‌های دائمی و اندیشه‌های پریشان را به اتاق خواب خود نبرید.
 از خوابیدن در تختخوابی ناراحت خودداری کنید. تختخوابی خریداری کنید که راحت و مطابق میلتان باشد و البته درمورد بالش هم چنین تصمیمی داشته باشید؛ یک بالش نرم اما محافظ و نگه دارنده سر و گردن.
 حمام کردن پیش از خواب، موسیقی آرام، خواندن قرآن و کتاب‌های ساده و شاد، دعا کردن و آرام شدن از کلیدهای یک خواب راحت هستند. انجام این کارها خستگی‌های روزانه را از بین می‌برد و خوابی راحت برای شما تضمین می‌کند.
 مشکلات خود را قبل از خواب حل کنید.

 هرگز بلافاصله پس از صرف غذا به رختخواب نروید و حتما فاصله زمانی را میان آنها قرار دهید.
 بهتر است پیش از خوابیدن، مطالب شادی‌بخش و امیدوارکننده بخوانید.
 هنگام خواب از نور و روشنایی اجتناب کنید.
 ساعات استراحت خود را تنظیم کنید؛ مثلا در ساعت 11 شب بخوابید و هفت تا هشت ساعت بعد از  خواب بیدار شوید تا پوست و دیگر اندام‌های بدنتان روشن و شاداب به نظر آیند.
 قبل از خوابیدن آرایش صورت و چشم‌هایتان را پاک کنید.
 به طور منظم ورزش کنید.

 از ویتامین‌های طبیعی استفاده کنید.
 پیاده‌روی کنید. انجام پیاده‌روی شبانه می‌تواند جسم را برای داشتن خوابی آرام آماده کند.
 از خوردن غذاهای تند و نوشابه‌های گازدار پیش از خواب خودداری کنید.
 قبل از خواب غذایی ساده و سالم مصرف کنید. به این منظور یک لیوان شیر بنوشید یا کمی میوه بخورید.
 از مصرف خودسرانه قرص‌های خواب‌آور جدا خودداری کنید.
 هنگام خواب به مسائل  استرس‌زا فکر نکنید.

منبع:همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha