یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۳
کد خبر: 32385
سلامت نیوز: معاون سازمان غذا و دارو ایران گفت: كل داروهای وارداتی 4 درصد حجم بازار كشور را تشكیل می دهند كه طبق برآوردها 10 تا 15 درصد آن قاچاق است بنابراین رسانه ها آمارهای غیر واقعی و بیش از حد اعلام نكنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، محمدرضا شانه ساز، معاون داروی سازمان غذا و دارو گفت: معمولاً رقم واقعی بدهی بیمه ها به داروسازان در رسانه ها کم و رقم واقعی ورود داروی قاچاق به کشور زیاد اعلام می شود.

وی افزود: در بحث بدهی شرکت های بیمه به داروسازان، شرکت های دارویی و داروخانه ها برخی ها فقط بدهی های سررسید شده را محاسبه و اعلام می کنند و گرنه رقم واقعی بدهی های شرکت های بیمه به داروسازان بیشتر آن چیزی است که مسئولان برخی از این شرکت ها در رسانه ها اعلام می کنند.

شانه ساز گفت: البته این بحث همیشه وجود داشته که آیا دارویی که امروز تحویل یک مرکز درمانی یا بیمارستان می شود جزو بدهی ها هست یا نه؟ درست تر ای انست که بگوییم عدد و مبنای خاصی برای اعلام این بدهی ها وجود ندارد. ولی در هر حال رقمی که شرکت های پخش دارو از بدهی بیمه ها به آنان به سازمان غذا و دارو اعلام کرده اند، خیلی بیشتر از رقم هایی است که شرکت های بیمه اعلام می کنند.
 
رقم واقعی قاچاق دارو به کشور کمتر از عدد رسانه هاست

وی درباره ارقام واقعی قاچاق دارو به کشور نیز گفت: فقط 4 درصد از کل داروها در کشور وارداتی است و 96 درصد داروها تولید داخل هستند، آنچه از سوی منابع معتبر درباره قاچاق دارو در دنیا اعلام شده نیز برای کشورهای در حال توسعه 10 تا 15 درصد است. بنابراین اگر ایران را کشور در حال توسعه بدانیم، باید گفت رقم قاچاق دارو در کشور ما 10 تا 15 درصد از 4 درصد داروی وارداتی است.

وی افزود: این رقم در کشورهای آمریکای شمالی یك تا 3 درصد و در کشورهای اروپایی 3 تا 7 درصد است.

شانه ساز با اعلام اینکه داروی تقلبی در داروهای تولید داخل وجود ندارد، اظهار داشت: به خاطر نظارت های سنگینی که می شود در بحث داروهای تولید داخل نه قاچاق وجود دارد نه داروی تقلبی، حتی این نظارت ها به حدی است که می توان ادعا کرد رقم قاچاق دارو برای داروهای وارداتی نیز کمتر از 10 تا 15 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha