دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 32390
سلامت نیوز : آیا تا به حال هنگام بانداژ یك زخم ،دچار مشكل شده‌اید؟ آیا می‌دانید نحوه باندپیچی هر عضو متفاوت بوده و برای جلوگیری از باز شدن بانداژ نیاز به آموزش و مهارت لازم دارید؟


بانداژ ساعد

از یك باند كناربافت 5‌/‌7 سانتی‌متری استفاده كنید. ابتدای باند را روی مچ دست قرار داده و 2 بار دور مچ بچرخانید تا سر باند ثابت بماند. باند را از پایین به بالا به طرف آرنج به صورت اریب به طوری كه هر دور باند دوسوم از دور قبلی را بپوشاند، ببندید. در انتها باند را در بالای ساعد با چسب یا سنجاق ثابت كنید. بانداژ ساق پا نیز به همین روش است.

توجه

بانداژ باید به صورت اریب بسته شود. پیچش حلقوی باند به دور عضو می‌تواند عروق خونی را مسدود كند. اگر باند را از بالا به پایین عضو ببندید بانداژ شل و پانسمان در معرض عوامل میكروبی قرار خواهد گرفت، بنابراین همیشه باند پیچی را از قسمت باریك‌تر عضو شروع كنید.

بانداژ آرنج

از یك باند كنار بافت 7.5 سانتی‌متری استفاده كنید. آرنج را خم نموده و در وضعیت مناسب حال خود قرار دهید. ابتدای باند را روی آرنج قرار داده و 2 بار دور آرنج بچرخانید تا سر باند ثابت بماند. ادامه باند را یك دور به صورت اریب به دور بازو بپیچانید. سپس باند را از روی آرنج رد كرده و یك دور اریب به دور ساعد بپیچانید. این روش را تا زمانی كه سطح پانسمان پوشیده شود ادامه دهید. در آخر انتهای باند را بالای بازو ثابت كنید. بانداژ زانو نیز به همین روش بسته می‌شود با این تفاوت كه سایز باند زانو باید 10 یا 15 سانتی متری‌ باشد.

بانداژ كف دست

از یك باند كنار بافت 5 سانتی‌متری استفاده كنید. ابتدا سر باند را زیر یا روی مچ دست قرار دهید و 2 بار دور مچ بچرخانید تا سر باند ثابت بماند. ادامه باند را از روی دست به طرف انگشت كوچك و سپس زیر انگشتان برده و از بین 2 انگشت شست و سبابه رد كنید. بعد آن را از روی دست به صورت اریب به بالا برده و دور مچ دست بچرخانید. به این كار ادامه دهید تا پانسمان به خوبی پوشانده شود. در آخر انتهای باند را روی مچ ثابت كنید. بانداژ كف پا نیز به همین روش است.

بانداژ جداگانه انگشتان دست

از یك باند كنار بافت 2.5 سانتی‌متری استفاده كنید. ابتدا سر باند را زیر مچ قرار داده و 2 بار دور مچ بچرخانید تا سر باند ثابت بماند. ادامه باند را از روی دست عبور داده و به سمت نوك انگشت مورد نظر حركت دهید. باند را از نوك انگشت به سمت پایین انگشت به صورت اریب بانداژ كرده و در ادامه باند را مجدد از روی دست عبور دهید و در قسمت مچ ثابت كنید. بانداژ انگشتان پا نیز به همین روش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha