دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 32393
سلامت نیوز : برای جلوگیری از شكستگی ناشی از پوكی استخوان توصیه می‌شود از قالیچه‌هایی كه روی سطح، لیز می‌خورند، استفاده نكنید.
مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: پوكی استخوان حالتی است كه در آن استخوان شكننده می‌شود و احتمال شكستگی با ضربات كوچك افزایش می‌یابد و استخوان‌های مچ دست، ستون فقرات پشتی و كمری و استخوان‌های مچ دست از جمله نواحی هستند كه شكستگی در آنها دیده می‌شود.
بنابراین گزارش، افراد مسن، كسانی كه از تركیبات كورتون به مدت طولانی استفاده می‌كنند، افرادی كه مجبورند مدت‌های طولانی، از جای خود حركت كنند، افرادی كه از بعضی اختلالات هورمونی مشخص رنج می‌برند، افراد با جثه كوچك و لاغر و كسانی كه ویتامین D‌كافی دریافت نمی‌كنند، مستعد ابتلا به پوكی استخوان هستند.
این گزارش حاكیست، معمولاً پوكی استخوان قبل از بروز عوارض آن علامتی ندارد و علایم هنگامی ایجاد می‌شود كه شكستگی اتفاق افتاده باشد، مانند درد ناگهانی و شدید در ستون فقرات كه علامت مهم شكستگی‌های ستون فقرات است و ممكن است شكستگی مهره‌ها بدون درد اتفاق افتد و به صورت خمیدگی ستون فقرات و كاهش قد بیمار دیده شود.
این گزارش می‌افزاید، عكسبرداری با اشعه ایكس (رادیوگرافی) گرچه به تشخیص شكستگی كمك می‌كند، ولی برای تشخیص زودرس پوكی استخوان روش مناسبی نیست و بهترین روش برای تشخیص پوكی استخوان سنجش تراكم استخوان است.
بنابر اعلام مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر، برای پیشگیری از پوكی استخوان باید افراد از وضعیت استخوان‌های خود آگاه بوده و یك رژیم غذایی سرشار از كلسیم داشته باشند زیرا كلسیم یكی از اجزای اصلی سازنده استخوان است.
این گزارش می‌افزاید، باید سعی شود مواد لبنی شامل پنیر، ماست، سبزیجات و میوه‌جات مانند شلغم، كلم، هویج، پرتقال و غذاهای دریایی مانند ماهی تن و ماهی كیلكا در رژیم غذایی گنجانده شود همچنین اوقاتی را باید در بیرون خانه بگذرانند تا آفتاب بتواند پوست را برای ساخت ویتامین D‌ تحریك كند.
گفتنی است: در خانم‌های یائسه، هورمون درمانی در پیشگیری از پوكی استخوان با صلاحدید پزشك توصیه می‌شود و باید از مصرف عواملی كه احتمال بروز پوكی استخوان را زیاد می‌كند، پرهیز كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha