سرپرست داروخانه های 13 آبان با بیان اینکه 95 درصد داروی مصرفی از نظر تعداد در داخل کشور تولید می شود، گفت: 5 درصد باقی مانده داروهایی هستند که تکنولوژی بالایی دارند و از خارج وارد می شوند که البته همین مقدار هزینه زیادی را به کشور تحمیل می کند و چیزی حدود یک میلیارد دلار از ارز کشور را می بلعد.

سلامت نیوز : سرپرست داروخانه های 13 آبان با بیان اینکه 95 درصد داروی مصرفی از نظر تعداد در داخل کشور تولید می شود، گفت: 5 درصد باقی مانده داروهایی هستند که تکنولوژی بالایی دارند و از خارج وارد می شوند که البته همین مقدار هزینه زیادی را به کشور تحمیل می کند و چیزی حدود یک میلیارد دلار از ارز کشور را می بلعد.

خیر الله غلامی در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار كرد: از 95 درصد داروی تولیدی، 80 درصد مواد اولیه در کشور نیز از خارج وارد و فورمولاسیون می شود بنابر این تنها 20 درصد از داروها و مواد اولیه آنها در داخل کشور تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه متخصصان در زمینه صنایع دارویی تلاش های زیادی در راستای پیشرفت صنعت داروسازی می کنند، گفت: اگر دست اندر کاران در این صنعت به گونه ای که الان فعالیت می کنند عمل نمی کردند هزینه واردات دارو به رقم بسیار بالایی می رسید و هرینه واردات دارو در سال چیزی حدود 7 تا 8 میلیارد دلار در سال می شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: هم اکنون به دلیل ساخته شدن بسیاری از داروها توسط شرکت‌های دارویی در داخل کشور هزینه تولید و فورمولاسیون دارو بسیار کم هزینه تر است.

غلامی با بیان اینکه خدمات دارویی در ایران خدمات خوبی است، اظهار كرد: وقتی 1500 قلم دارو در کشور تولید می شود ممکن است از این مقدار تعداد کمی هم دچار مشکل باشند اما درست نیست که گفته شود خدمات دارویی در ایران خدمات مناسبی نیست.

وی افزود: داروهای ایرانی از آنتی بیوتیک‌ها گرفته تا داروهای ضد فشار خون دارای کیفیت بسیار مناسبی هستند و اگر اینطور نبودند نمی توانستند بیماری ها را کنترل کنند.

سرپرست داروخانه های 13 آبان با اشاره به اینکه تا کنون هیچ مولکول جدیدی در دنیا توسط ایران ثبت نشده است، گفت: در زمینه ساختن مولکول های جدید در کشور مشکل وجود دارد و امکان رقابت با دیگر کشور ها نیست.

غلامی با بیان اینکه کشف یک مولکول جدید در دنیا که تمام کشورها از آن استفاده کنند چیزی حدود 10 میلیارد دلار هزینه در بردارد، ادامه داد: در صورتی می توان در این زمینه با دنیا وارد رقابت شد که دارو ها و مولکول های جدید کشف و ثبت شود و سرمایه گذاری های لازم در این راستا انجام شود.

وی با اشاره به مشکلات صنعت داروسازی کشور به مشکل در فرستادن ارز و انتقال مواد اولیه صنایع اشاره کرد و اظهار داشت: این مسئله تا کنون مشکل جدی ایجاد نکرده است ولی مدیران عامل شرکت‌های مختلف در فرستادن پول و جابجایی مواد اولیه بسیار مشکل دارند.

سرپرست داروخانه‌های 13 آبان مشکل داروسازی کشور را از نظر دانشگاهی نداشتن نیروی کارآمد در زمینه داروسازی نام برد و گفت: البته باید به آینده نیروی انسانی خیلی امیدوارتر بود زیرا هم اکنون دانشگاه‌ها دانشجویانی را می پرورانند که در آینده صنایع دارویی را متحول خواهند کرد.

وی در پایان اظهار داشت: مستنداتی راجع به سنگ اندازی شرکت‌های وارد کننده دارو در زمینه تولیدات دارویی موجود نیست و شایعاتی که در این زمینه گفته می شود صحت ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha