دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 32401
سلامت نیوز : عضو انجمن گوش، گلو و بینی ایران گفت: تحقیقات اخیر در ایران نشان می دهد که پیرگوشی نسبت به گذشته با سرعت بیشتر و در سنین کمتری اتفاق می افتد و این در حالی است که میلیون ها نفر از مردم به افت شنوایی شان اهمیت نمی دهند.
 
ابراهیم رزم پا در گفت‌وگو با فارس با بیان اینكه مردان بیشتر از زنان دچار پیرگوشی می شوند اظهار داشت: پیرگوشی یک افت شنوایی تدریجی است که با افزایش سن اتفاق می افتد و در واقع یک نوع معمول از کم شنوایی حسی- عصبی بوده که منجر به اختلال شنوایی دائم می شود و اغلب مردم به وجود آن آگاه نیستند.
 
وی افزود: قرار گرفتن در معرض سر و صدا (صدای ناخواسته مثل صدای بوق خودروها ) یکی از دلایل پیرگوشی است. افرادی که سال ها در معرض سر و صدا قرار می گیرند معمولاً دچار پیرگوشی می شوند. همچنین افزایش سن، بالا رفتن فشار خون، استرس زیاد، برخی داروها و حتی عوامل ارثی باعث پیرگوشی می شوند.
 
این متخصص گوش، گلو و بینی تصریح كرد: دشواری در تشخیص اصوات به ویژه اصوات زیر مثل حرف (س) و مشكل بودن فهم مکالمات به خصوص وقتی سر و صدای زمینه ای وجود دارد می تواند از علائم پیرگوشی باشد. ضمن اینکه افراد پیرگوش صدای مردها را بهتر از زنان می شوند.
 
وی با بیان اینكه البته افت شنوایی معمولاً دوطرفه است و ممکن است با وزوز در یک یا دو گوش همراه باشد اضافه كرد: یکی دیگر از نشانه ها ممکن است سرگیجه باشد. افراد مبتلا به پیرگوشی معمولاً عنوان می کنند که گفتار را می شنوند ولی در فهمیدن آن مشکل دارند.
 
رزم پا یادآور شد: تحقیقات اخیر در ایران نشان می دهد که پیرگوشی نسبت به گذشته با سرعت بیشتر و در سنین کمتری اتفاق می افتد. میلیون ها نفر از مردم به افت شنوایی شان اهمیت نمی دهند و چه بسا دلیل افسردگی، انزوا، ترس، اضطراب و عصبانیت آنها برخاسته از همین مشکل باشد.
 
وی گفت: از جمله برنامه های توانبخشی برای افراد پیرگوش، مشاوره، تجویز سمعک، تجویز وسایل کمک شنیداری و مهارتهای افزایش ارتباط است. از طرفی برنامه های توانبخشی سبب برقراری ارتباط بهتر و در نهایت بالابردن کیفیت زندگی افراد مبتلا به پیرگوشی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha