سلامت نیوز : ابتلا به دیابت بارداری شایعترین عارضه در دوران بارداری به شمار می رود .
بر اساس اعلام مرکز تحقیقات سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بین دو تا هفت درصد مادران باردار ممکن است به دیابت بارداری مبتلا شوند و به همین دلیل این بیماری از شایعترین عوارض حاملگی به شمار می رود .
بر اساس این گزارش، در طول دوران بارداری هورمون ها استفاده از انسولین را برای بدن سخت می کنند و از این رو لوزالمعده باید انسولین بیشتری را تولید کند که در بیشتر مادران باردار این مسئله مشکلی را به وجود نمی آورد و پانکراس انسولین بیشتری را تولید می کند اما در صورتی که پانکراس نتواند انسولین کافی تولید کند سطح گلوکز در خون بالا رفته و دیابت دوران بارداری ایجاد می شود .
همچنین در بیشتر زنان باردار مبتلا این عارضه پس از طی دوران بارداری مشکل برطرف می شود اما احتمال به ابتلا در بارداری های بعدی را افزایش می دهد . مادر ممکن است متوجه شود که نسبت به شرایط معمول بیشتر تشنه، گرسنه و خسته می شود و یا دچار تکرر ادرار شده است و همگی علائم شایعی در زمان حاملگی هستند و طبیعی تلقی می شوند.
بر اساس این گزارش، دیابت حاملگی اغلب بدون علامت است به همین دلیل است که تقریباً در تمام زنان حامله بین هفته های ۲۴ و ۲۸ قند خون اندازه گیری می شود. چاقی (اندکس توده بدن – body mass index بالای ۳۰)،سابقه ابتلا به دیابت حاملگی در حاملگی های قبلی و سابقه خانوادگی دیابت از جمله عوامل ابتلا به این بیماری به شمار می رود .
مطالعات نشان می دهند که ورزش سبک هم به بهبود توانایی بدن در سوزاندن گلوکز کمک کرده و سبب کاهش قند خون می شود. ۳۰ دقیقه فعالیت هوازی در روز، نظیر پیاده روی یا شنا، برای بسیاری از زنان مبتلا به دیابت حاملگی سودمند است.
گفتنی است: درمان دیابت حاملگی به شدت بیماری بستگی دارد. بیمار باید قند خود را با استفاده از دستگاه های خانگی کنترل قند خون و یا نوار های حساس به قند خون کنترل کند و رژیم غذایی برنامه ریزی شده می تواند کمک کننده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha