دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3241

رئیس فرهنگستان علوم پزشكی گفت: شیوه آموزش پزشكی از آغاز و اولین قدم كه همان پذیرش دانشجو است نیاز به تغییر و تحول دارد.

دكتر ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران در سی و یكمین كنگره جامعه جراحان ایران با بیان این مطلب افزود: نحوه پذیرش دانشجوی پزشكی بعد از دبیرستان و صرفاً بر اساس نمرات كنكور بدون داشتن برداشتی درست از طبابت صحیح نیست و نیاز به بازنگری دارد.

وی گفت: بر این اساس دانش‌آموز  ۱۸ساله وارد یك تونل هشت ساله می‌شود كه در صورت عدم تمایل به ادامه راه هیچ راه خروجی ندارد.

دكتر فاضل اضافه كرد: بسیاری از افراد ضمن داشتن ضریب هوشی بسیار بالا از توانایی‌های استثنائی هم برخوردارند، ولی برای رشته پزشكی و مسئولیت‌های سنگین آن آمادگی ندارند و در همان سال‌های اولیه تحصیل متوجه این نكته می‌شوند ولی چاره‌ای جز ادامه راه ندارند.

وی افزود: نتیجه این می‌شود كه این افراد در پایان كار وقتی از تونل هشت ساله تحصیلی خارج شدند احساس می‌كنند هیچ گونه انگیزه و علاقه‌ای به این حرفه ندارند در حالی‌كه می‌توانستند در رشته‌های دیگری بیشترین پیشرفت را داشته باشند.

دكتر فاضل اظهار داشت: این تحول یعنی پذیرش دانشجوی پزشكی از سطح كارشناسی كاری است كه باید انجام شود تا دانشجویان این رشته با بلوغ فكری و شناخت تحصیلات دانشگاهی بتوانند به این رشته پرمسئولیت وارد شوند.

وی در ادامه در خصوص تخصص‌های پزشكی گفت: تخصص‌های پزشكی باید بر اساس نیاز و صلاح جامعه برنامه‌ریزی شود به عنوان مثال چنانچه در رشته‌ای افزون بر نیاز جامعه جراح تربیت شود به همان نسبت هم باید شاهد اعمال جراحی غیر ضروری نیز بود.

دكتر فاضل خطاب به جامعه پزشكی گفت: نباید اجازه داد عملكرد نادرست شمار اندكی از پزشكان كار عظیم، قدوسی و حیات بخش جامعه بزرگ پزشكی را زیر سؤال ببرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص رواج افراط گونه آنژیوگرافی‌های قلبی گفت: سالانه مبالغ زیادی صرف خرید این كار می‌شود ولی آثاری مشهود از اقدامات عمومی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مشاهده نمی‌شود.

دكتر فاضل با بیان اینكه سن مصرف سیگار به  ۱۵سال رسیده است، افزود: هزینه و بودجه‌ای كه صرف درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار می‌شود قابل محاسبه نیست.

سی و یكمین كنگره جامعه جراحان ایران، روز شنبه در مركز همایش‌های رازی گشایش یافت و تا نوزدهم اردیبهشت ماه به كار خود ادامه می‌دهد.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha