سلامت نیوز : رئیس مرکز سلامت محیط و کار با توجه به احتمال آبیاری برخی از مزارع کشاورزی با آب های آلوده بر سالم سازی سبزیجات، جوانه غلات و محصولات سالادی تأکید کرد.
دکتر کاظم ندافی ضمن بیان این مطلب افزود: برای آبیاری سبزیجات ، جوانه غلات و محصولات سالادی ، ممکن است از آبهای آلوده و کودهای انسانی و حیوانی استفاده شود و علاوه بر آن ، حیوانات اهلی و وحشی در مزارع کشت سبزیجات و غلات رفت و آمد می کنند، بنابراین محصولات کشاورزی به انواع و اقسام تخم انگلها و میکروبها آلوده هستند و مصرف کنترل نشده آنها به صورت خام اعم از سبزی خوردن ، سالاد فصل ، تزئین ظرف غذا ، همراه ساندویچ ، کاهو، هویج (همراه با سالاد یا بصورت آب هویج)، کلم، گل کلم و جوانه غلات باعث ابتلاء به انگلهای روده و بیماریهای عفونی روده ای مثل انواع اسهال ها، حصبه، وبا و شبه حصبه و بالاخره بروز و اشاعه اپیدمی بیماریهای مذکور در جامعه می شود.
رئیس مرکز سلامت محیط کار به هم وطنان تأکید کرد: برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماریهای روده ای حتما سبزیجات ، جوانه غلات و محصولات سالادی را که می خواهند بصورت خام مصرف کنند طی چهارمرحله پاکسازی، انگل زدایی، ضدعفونی و شستشو سالم سازی کرده و سپس آنها را مصرف کنند.
وی در تشریح مراحل سالم سازی سبزیجات گفت: ابتدا سبزیجات را به خوبی پاک کرده شستشو دهید تا مواد زائد و گل و لای آن برطرف شود و سپس آنرا در یک ظرف 5 لیتری ریخته بازاء هر لیتر 3 تا 5 قطره مایع ظرفشوئی معمولی به آن اضافه کرده و ظرف را از آب پر کرده قدری بهم بزنند تا تمام سبزی در داخل کفاب قرار گیرد . مدت 5 دقیقه سبزی را در کفاب نگهداری سپس سبزی را از روی کفاب جمع آوری و کفاب را تخلیه کرده و ظرف و سبزی را مجددا با آب سالم شستشو داده تا تخم انگل ها و باقیمانده مایع ظرفشوئی از آنها جدا شوند. (انگل زدائی)
دکتر ندافی مرحله سوم سالم سازی را مرحله ضدعفونی عنوان کرد و گفت: برای ضدعفونی و از بین بردن میکروبها ، یک گرم (نصف قاشق چایخوری) پودر پرکلرین70درصد را در ظرف 5 لیتری پر از آب ریخته کاملا حل کنید تا محلول ضدعفونی کننده بدست آید. سپس سبزی انگل زدائی شده را برای مدت 5 دقیقه در محلول ضدعفونی کننده اخیر قرار دهید تا میکروبهای آن کشته شوند. و اگر پرکلرین در دسترس نباشد می توانید از یک قاشق مرباخوری آب ژاول10درصد یا دو قاشق مرباخوری آب ژاول 5 درصد استفاده کنید . ضمنا سایر گندزداهای موجود در بازار که دارای مجوز از وزارت بهداشت می باشند نیز قابل استفاده هستند که در این گونه موارد باید مطابق دستورالعمل مندرج بر روی بسته بندی اقدام شود.
وی درخصوص مرحله چهارم سالم سازی که مرحله «شستشوی نهایی» سبزیجات است، گفت: سبزی ضدعفونی شده را مجددا با آب سالم بشوئید تا باقیمانده کلر یا ماده گندزدا از آن جدا شود و سپس آنها را مصرف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha