دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 32422
سلامت نیوز: رئیس سازمان تداركات پزشكی جمعیت هلال احمر گفت: با شروع ثبت برند داروهای تولید هلال احمر در امارات، تاجیكستان، سودان و افغانستان در تلاشیم تا این برند ملی دارویی ایران در سایر كشورهای جهانی معرفی كنیم تا یك برند ایرانی دارویی در جهان داشته باشیم و صادرات دارو را افزایش دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، فردین بلوچی امروز در نشست خبری خود كه در سازمان تداركات پزشكی جمعیت هلال احمر برگزار شد اظهار داشت: سازمان تداركات پزشكی جمعیت هلال احمر به وسیله شركت تجهیزات پزشكی (سها1) در سال گذشته 2 میلیون و 200 هزار صافی دیالیز تولید كرده است و این آمادگی وجود دارد تا بتوانیم بر اساس مصرف سالانه و نیاز كشور كه در حدود 3 میلیون صافی است را بر اساس تشخیص وزارت بهداشت در سال جدید این نیاز صافی دیالیز كه در حدود 3 میلیون است را در سازمان تداركات پزشكی تولید كنیم.

وی به سابقه 30 ساله سازمان تداركات پزشكی هلال احمر كه از زیرمجموعه‌‌های جمعیت هلال احمر است و در دوران دفاع مقدس نیز در زمینه دارو بسیار فعالیت گسترده‌ای داشته است اشاره كرد و گفت: سازمان تداركات پزشكی به نوعی معین وزارت بهداشت محسوب می‌شود و ما خود را همكار وزارتخانه در حوزه سلامت كشور میَ‌دانیم.

بلوچی تصریح كرد: سازمان تداركات پزشكی با 5 زیرمجموعه از جمله كارخانه تجهیزات پزشكی (سها1) یكی از بزرگترین كارخانجات لوازم یكبار مصرف پزشكی در خاورمیانه محسوب می‌شود كه با حدود بیش از 800 پرسنل كارآزموده حدود 15 محصول كه عمدتاً محصولات استراتژی و حیاتی از جمله صافی دیالیز است را تولید می‌كند.

* تولید 500 میلیون سرنگ در سال 90 محقق می‌شود

وی به تولید 320 میلیون انواع سرنگ در كارخانه تجهیزات پزشكی (سها1) در سال گذشته اشاره كرد و گفت: امیدواریم بر اساس نامگذاری سال جهاد اقتصادی بتوانیم با هدفگذاری‌هایی كه صورت پذیرفته است امسال 500 میلیون انواع سرنگ را تولید كنیم.

بلوچی تصریح كرد: تولیدات انواع سرنگ در كارخانه تجهیزات پزشكی (سها1) در سال گذشته به دلیل كیفیت بالا حتی یك عدد سرنگ نیز در انبارهای سازمان باقی نماند كه ادامه این امر بر اساس كیفیت و كمیت بالا در سال 90 صورت خواهد پذیرفت.

وی در ادامه به شركت داروسازی سها در چهارباغ و ساوجبلاغ كه 80 قلم داروی جامد و مایع تولید می‌كند و از استانداردهای بین‌‌المللی اروپایی برخوردار است اشاره كرد و گفت: امیدواریم بتوانیم در زمینه صادرات محصولات این شركت داروسازی نیز در سال جاری اقدام كنیم.

بلوچی به شركت كشت و صنعت و فرآورده‌های دارویی گیاهی (سها چیسا) نیز كه در سلمان‌شهر مازندران در زمینه عصاره‌های بیش از 90 گیاه فعالیت می‌كند اشاره كرد و افزود: این عصاره‌ها در فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی همچنین به شركت پخش سازمان تداركات پزشكی كه در سال 88 با هدف ساماندهی و توزیع به موقع و یكپارچه دارو طراحی و ایجاد شده است نیز اشاره كرد و گفت: در حال حاضر حدود 18 مركز توزیع در سراسر كشور داریم كه علاوه بر داروهای هلال احمر توزیع داروهای شركت‌‌های وارداتی دیگر را نیز برعهده دارد.

بلوچی اظهار داشت: شركت بازرگانی سها كیش سازمان تداركات پزشكی جمعیت هلال احمر در زمینه واردات دارو و تجهیزات پزشكی و همچنین صادرات نقش دارد كه در این راستا وظیفه داریم داروهایی كه بیماران نیاز دارند را از طریق موارد خاص از برخی كشورها وارد كنیم.

وی در ادامه به دریافت تندیس طلایی از وزیر صنایع توسط شركت تجهیزات پزشكی هلال احمر اشاره كرد و گفت: یكی از فعالیت‌هایی كه این سازمان انجام شد افزایش 2 برابری دستگاه‌هایمان و اعلام آمادگی به استانهایی كه زیرساخت‌های لازم را برای تولید دارو دارند است تا بتوانیم تجربیات 30 ساله خودمان را در اختیار آنها قرار دهیم .

* ساخت كارخانه سرنگ‌سازی در استان گلستان

بلوچی گفت: در این راستا استان گلستان آمادگی خود را برای ساخت كارخانه سرنگ‌سازی اعلام كرده كه ما نیز توانستیم مجوز تولید سرنگ در این استان را از وزارت بهداشت دریافت كنیم تا بتوانیم در مرحله نخست سرنگ‌های 2، 5 و 10 سی‌سی را تولید كنیم و در مراحل بعدی این تولیدات را گسترش دهیم و در این زمینه بتوانیم در بحث ایجاد اشتغال با استفاده از نیروهای بومی این استان با ارائه آموزشهای لازم اشتغالزایی در استان گلستان را نیز فراهم كنیم.

* استریل كردن داروها با اشعه گاما برای نخستین بار در كشور

وی به رایزنی سازمان تداركات پزشكی جمعیت هلال احمر با سازمان انرژی اتمی كشور برای استریل كردن محصولات دارویی از طریق اشعه گاما برای نخستین بار در كشور خبر داد و گفت: در گذشته برای استریل كردن محصولات دارویی از یك نوع گاز مخصوص استفاده می‌شده است كه متعاقبا این امر فرصت زیادی را از ما می‌گرفت كه در این راستا امیدواریم با همكاری سازمان انرژی اتمی تا پایان سال 90 پروژه استریل كردن داروها از طریق اشعه گاما را عملیاتی كنیم.

بلوچی تصریح كرد: در این نوع استریل كردن كانتینر محصولات دارویی از اشعه گاما عبور خواهند كرد كه این امر می‌تواند در استریل كردن به ما بسیار كمك كند و ما نیز به عنوان اولین سازمان این تجربیات را و همچنین استریل كردن محصولات دارویی دیگر شركتها را انجام دهیم.

* تولید فیبرهای صافی دیالیز برای اولین بار در كشور

وی اظهار داشت: فیبرهای صافی دیالیز كه ما تكنولوژی آن را از دیگر كشورها گرفته‌ایم و بر این اساس آموزش‌های لازم را نیز به متخصصانمان ارائه كرده‌ایم و تقریبا تمام قطعات آن را تولید می‌كنیم و این آمادگی را داریم تا تولید صافی دیالیز كه تكنولوژی بسیار بالایی را دارد را برای نخستین بار در كشور تولید كنیم تا بتوانیم در نهایت برای صادرات آن نیز اقدام شود و در تلاشیم تا پایان سال 90 این پروژه را نهایی كنیم زیرا در حال حاضر در هیچكدام از كشورهای منطقه حتی تركیه صافی دیالیز تولید نمی‌شود.

بلوچی به دستاوردهای شركت تجهیزات پزشكی این سازمان از جمله ساخت دستگاه بسته‌بندی اتوماتیك، ساخت میكسر تزریق و در نهایت اصلاح دستگاه‌های قالب‌های سرنگ اشاره كرد و گفت: امیدواریم تا پایان سال 90 كمیت و كیفیت محصولات خود را در حوزه سلامت ارتقاء دهیم.

* كلید فاز تولید آنتی‌بیوتیك

وی گفت: در شركت داروسازی سها نیز برای سال 90 برنامه‌ریزی كرده‌ایم تا فاز تولید آنتی‌بیوتیك را كلید بزنیم. پروژه اجرای آن در حال حاضر انجام شده است و امیدواریم تا اواخر سال 91 عملیاتی شدن تولید آنتی‌بیوتیك را صورت دهیم.

بلوچی اظهار داشت: از كارهای بزرگ دانشمندان و متخصصان ایرانی كشورمان در شركت داروسازی سها در امر راه‌اندازی دستگاه‌های بسیار پیشرفته دارویی بود زیرا این دستگاه‌ها مدتی بود كه در طبقه دوم شركت داروسازی سها بدون استفاده قرار گرفته بود و متخصصان خارجی نیز برای راه‌اندازی این دستگاه منابع بسیاری را درخواست می‌كردند ولی توانستیم با استفاده از متخصصان داخلی كشورمان تمام این ماشین‌آلات را بدون استفاده از متخصصان خارجی نصب و راه‌اندازی كنیم تا از مهر بتوانیم تولید آنتی‌بیوتیك را با مجوز وزارت بهداشت آغاز كنیم.

وی تصریح كرد: در زمینه تولیدات گیاهان دارویی نیز مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت دریافت كردیم تا بتوانیم تا پایان سال 90 محصولات نهایی دارویی بر پایه گیاهی را تولید و به بازار عرضه كنیم.

* مطالعه برای تولید فرآورده‌ و مكمل‌های غذایی

بلوچی ادامه داد: در حال حاضر برای تولید فرآورده و مكمل‌های غذایی مطالعات لازم را در حال انجام هستیم كه پایان سال 90 خبرهایی خوبی در این زمینه ارائه كنیم.

وی افزود: شركت پخش تداركات پزشكی جمعیت هلال احمر كه دارای 18 مركز در حال حاضر در سراسر كشور است در تلاش است تا بتواند امسال 6 مركز توزیع دارو در استانهای دیگر را به زیرمجموعه خود اضافه كند كه در این راستا می‌توان به راه‌اندازی دو داروخانه در استانهای یاسوج و فیروزكوه با مجوز قانونی اشاره كرد.

بلوچی به بحث صادرات دارو در كشور و به خصوص سازمان تداركات پزشكی جمعیت هلال احمر نیز اشاره كرد و گفت: در بحث صادرات ما توانستیم داروهای تولیدی شركت داروسازی سازمان تداركات پزشكی در كشور امارات به ثبت برسانیم زیرا زمانی می‌توان به كشوری دارو صادر كرد كه داروهای مورد نظر در كشور مقصد ثبت شود و با توجه به اینكه هلال احمر یك بیمارستان بزرگ نیز در امارات دارد توانستیم دارو و شركت داروسازی سها را در این كشور برای صادرات به ثبت برسانیم و در ادامه آن در كشورهای سودان، تاجیكستان و افغانستان داروهای سها برای صادرات به ثبت رسید.

وی به فعالیت‌های سازمان تداركات پزشكی برای ارتقای تجهیزات پزشكی در سال 90 نیز اشاره كرد و گفت: تلاش ما این است كه برند هلال احمر جمهوری اسلامی ایران را در سایر كشورها در حوزه دارو و سلامت برافرازیم.

بلوچی همچنین به تولید بسته‌های امدادی برای نخستین بار در كشور توسط سازمان تداركات پزشكی برای حوادث با همكاری سازمان امداد و نجات هلال احمر اشاره كرد و گفت: این بسته‌های مواد غذایی بر اساس مفاد علمی و پیشنهادات سازمان امداد و نجات كه ضدضربه، ضد آب و امكان پرتاب از بالگرد را نیز دارد به تعداد انبوه تولید شده است كه خوشبختانه در این مدت اندك نیز این بسته‌ها در بحران‌های كشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha