سلامت نیوز: مدیر عامل سازمان تداركات پزشكی هلال احمر از ارسال 6تن شیرخشك برای كودكان قحطی‌زده و دچار سوء تغذیه كشور سومالی توسط هلال احمر خبر داد و گفت: 4 درصد بازار دارویی كشور در اختیار داروهای وارداتی است كه نیمی از آن را هلال احمر وارد می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، فردین بلوچی امروز در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر چگونگی و مقدار دورریز دارو در داروخانه‌های جمعیت هلال احمر گفت: دورریز دارو در مجموع امر طبیعی است ولی باید كنترل شده باشد و جمعیت هلال احمر موظف است برای اینكه دارو در كشور حتی یك روز نیز كمبود نداشته باشد بر اساس یك سیر قانونی و هماهنگ با وزارت بهداشت دارو خریداری و انبار كنیم.

وی افزود: در زمینه دارو نباید حتی یك روز دارو در كشور كمبود داشته باشیم و در این زمینه همه داروها یك تاریخ مصرف مشخصی دارند كه بر اساس آن تاریخ خرید و توزیع مناسب باید صورت پذیرد.

بلوچی در پاسخ به این پرسش كه در سالهای گذشته دورریزی دارو در داروخانه‌های جمعیت هلال احمر بسیار بوده است و حال به چه صورت است گفت: بنده به مدیران سابق در سازمان تداركات پزشكی احترام می‌گذارم و باید اعلام كنم كه نسبت میزان دورریزی دارو از زمان مسئولیت بنده در این سازمان از سال 89 بسیار مطلوب‌تر شده است. به طوری كه با وجود دورریز و خارج كردن داروهای تاریخ گذشته حتی یك روز نیز به طور مثال واكسن مننژیت در كشور كمبود نداشته‌ایم ولی در مجموع دورریزی و خارج كردن داروی تاریخ مصرف گذشته امری طبیعی است ولی باید به صورت كارشناسی و مناسب صورت پذیرد. ولی در مجموع هلال احمر بیشتر توزیع كننده است و ما وارد كننده نیستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر حل نشدن مشكل انجمن داروسازان با هلال احمر در مسئله راه‌اندازی داروخانه در سراسر كشور گفت: ما با انجمن داروسازان مشكلی نداریم و بر اساس اهداف خود برای خدمت به بندگان خدا هیچ مرزی را نمی‌شناسیم و اعلام آمادگی می‌كنیم كه حاضریم در هر مكانی از استانهای كشور داروخانه ایجاد كنیم كه پیشنهاداتی نیز در این زمینه وجود دارد.

بلوچی تصریح كرد: انجمن داروسازان یك انجمن صنفی است و به عنوان یك صنف شاید دوست نداشته باشند داروخانه بیشتر ایجاد شود. ولی جمعیت هلال احمر هر جا كه نیاز نظام باشد و احساس كند كه باید داروخانه ایجاد شود بر اساس مفاد قانونی و با مجوز وزارت بهداشت داروخانه ایجاد می‌كند.

مدیرعامل سازمان تداركات پزشكی جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر تكریم ارباب‌رجوع و بیماران در داروخانه‌های هلال احمر به خصوص در داروخانه مركزی این جمعیت گفت: بنده به عنوان یك داروساز باید به اطلاع‌تان برسانم كه كار در داروخانه بسیار سخت است و مراجعه به داروخانه مركزی جمعیت هلال احمر نیز زیاد است. با این وجود تلاش خود را می‌كنیم تا بتوانیم با صبوری همكاران و پرسنل داروخانه‌هایمان تكریم ارباب رجوع را اصلاح و ارتقاء دهیم.

بلوچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر میزان صادرات دارو سازمان تداركات پزشكی افزود: قبل از مسئولیت‌پذیری بنده حقیقتا صادرات زیادی در زمینه دارو نداشتیم ولی از سال گذشته حدود 1.5 میلیارد تومان توانستیم دارو صادر كنیم. ولی برای امسال هدف ما این است كه بیشتر تولیدات داروی‌مان را برای حضور در دیگر كشورها معرفی كنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر میزان ارسال دارو به كشور قحطی‌زده سومالی بیان داشت: در زمینه ارسال دارو به كشور قحطی‌زده سومالی سازمان امداد و نجات و معاونت درمان و توانبخشی جمعیت با مدیریت جمعیت هلال احمر هر چقدر دارو از ما درخواست كرده‌اند كه نزدیك به 2.5 تن بوده است را تهیه و برای ارسال به سومالی اقدام كرده‌ایم و در این راستا به زودی 6 تن شیر خشك برای كودكان سومالیایی از طریق سازمان تداركات پزشكی هلال احمر كه بانی و هزینه این شیرخشك‌ ارسالی پرسنل سازمان بوده است كه كمك‌های خود را در این زمینه ارائه كرده‌اند.

بلوچی در ادامه به كیفیت داروهای كشور به خصوص داروهای تولیدی سهای هلال احمر اشاره كرد و گفت: كیفیت دارو به دو بحث تجهیزات و مواد اولیه مربوط است كه یك بخشی كه ما مواد اولیه وارد می‌كنیم باید از منابع معتبر تهیه شود كه امری بسیار مهم است و در این زمینه دستگاه‌های ما استانداردهای اروپایی را دارد و در مجموع بنده به عنوان یك داروساز باید اعلام كنم كه صنعت داروسازی كشورمان آن قدر پیشرفت كرده است كه بتوانیم با برند خودمان با توجه به كنترل و كیفیت مواد اولیه خوب داروهای مناسب تولید كنیم.

وی در پاسخ به این پرسش كه سهم واردات دارویی هلال احمر از 4 درصد واردات دارویی كل كشور چه مقدار است افزود: در گذشته 50 درصد بود ولی با توجه به اعتماد وزارت بهداشت واردات تمام داروهای تك نسخه‌ای از طریق هلال احمر صورت می‌پذیرد و در حال حاضر بیش از 50 درصد از 4 درصد واردات دارویی كل كشور برعهده هلال احمر است.

بلوچی ادامه داد: در این راستا در تلاشیم تا بتوانیم در سال آینده اطلاعات و خبرهای خوبی برای تولید داروهای بیوتكنولوژی به آحاد جامعه اعلام كنیم.

وی در پاسخ به این پرسش كه برخی مواقع دارو در داروخانه‌ها دچار كمبود می‌شود كه علت آن چیست؟ گفت: بیشتر این اختلال به دلیل تأخیر ارسال دارو از كشور متبوع به ایران است. ولی در این زمینه رایزنی‌هایی نیز كرده‌ایم تا بتوانیم درخواست دارو را زودتر اعلام كنیم تا داروها را زودتر دریافت و توزیع كنیم.

بلوچی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینكه چرا قیمت برخی داروها در داروخانه‌های غیر از داروخانه‌‌های هلال احمر بسیار گرانتر و متفاوت است افزود: چون نگاه سازمان تداركات پزشكی هلال احمر یك نگاه انسانی است ما بر اساس عرف بازرگانی كه داریم هیچ مبلغی به قیمت دارو اضافه نمی‌كنیم و اگر در زمینه قیمت دارو برخی داروخانه‌ها در بازار بالاتر از قیمت واقعی دارو عرضه می‌كنند نظارت بیشتر  وزارت بهداشت را می‌طلبد. ولی یكی از دلایل مهم تفاوت قیمت برخی داروها در خرید از شركت و كشورهای متفاوت است زیرا دارو از هر شركت و كشور خاصی قیمت مربوط به خود را دارد كه می‌تواند در برخی قیمت‌ بالاتر و در برخی قیمت پایین‌تر باشد.

* استقرار 4 دستگاه دیالیز هلال احمر در عربستان برای حجاج كشورمان

وی در زمینه بحث تامین داروی حجاج نیز گفت: بر اساس لیست دارویی مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تمام درخواست دارویی از طریق سازمان تداركات پزشكی جمعیت تامین شده است و هیچ مشكلی در این زمینه نداریم و در تلاشیم تا 4 دستگاه دیالیز نیز در كشور عربستان برای حجاج كشورمان استقرار دهیم.

بلوچی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مشكلات بحث تحریم‌ها در زمینه دارو نیز افزود: صنعت داروسازی كشورمان به حدی رسیده است كه تولیدات كشورمان را خود تامین كنیم ولی در زمینه واردات نیز با توجه به اینكه جمعیت هلال احمر یك سازمان بی‌طرف و مردم‌نهاد است در بحث تحریم‌‌ها مشكلی نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا سازمان تداركات پزشكی هلال احمر داروی MS آرژانتینی را وارد می‌كند گفت: بنده به عنوان یك كارشناس دارو در زمینه ارائه مشاوره به وزارت بهداشت نظارت خود را اعلام كرده‌ام ولی ما این دارو را وارد نكردیم و موارد اطلاعات بیشتر را باید از همكارانمان در وزارت بهداشت بپرسیم.

بلوچی در پاسخ به این پرسش كه وضعیت قاچاق دارو كه یكی از مشكلات دارویی در كشور است در سازمان تداركات پزشكی هلال احمر به چه صورت است خاطرنشان كرد: سازمان تداركات پزشكی جمعیت هلال احمر سازمانی مردم‌نهاد و متعلق به مردم است. شاید در بحث بازار مشكلات قاچاق دارو دیده شود ولی ما در هلال احمر مشكل قاچاق دارو نداریم كه بخواهیم نگران تمهیداتی در زمینه قاچاق دارو باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha