دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 32432
سلامت نیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: نگاه ما به طب سنتی نگاه وحیانی نیست یعنی این طب قابل نقد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، باقر لاریجانی صبح امروز در مراسم افتتاح ساختمان جدید (بهشت) دانشكده طب سنتی تهران اظهار داشت: چند سالی است كه توجه بیشتری به طب سنتی در سطح وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشكی شده است. وقتی با دانشمندان كشورهای دیگر بحث می‌كنیم برای آنها تعجب‌آور است كه دانشجوی طب نوین با md وارد طب سنتی می‌شود. ما طی چند سال اخیر واقعاً با دقت و توجه در زمینه طب سنتی قدم برداشته‌ایم چرا كه این طب مجموعه‌ای از دانش است و یكی از سرمایه‌های ملی ماست.

لاریجانی همچنین مجموعه داروهای گیاهی را نیز از سرمایه‌های ملی عنوان كرد و گفت: اگر طب سنتی و داروهای گیاهی به زبان روز ترجمه شود و مطابق با نیازهای روز باشد بسیار مفید خواهد بود. چرا كه طب سنتی سابقه تاریخی در دنیا دارد و حدود 3 هزار سال در ایران قدمت دارد و ما دانشمندان بزرگی مانند بوعلی‌سینا، رازی، جرجانی و شیرازی را داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: دانشجویان زیادی در طب سنتی فعال هستند و اكنون حدود 70 دانشجوی PHD در رشته طب سنتی فعالند و در دانشكده طب سنتی چیزی حدود یك هزار جلد كتاب در مورد طب سنتی در دسترس قرار داده شده است.

لاریجانی با اشاره به كتابنامه‌ای كه در مركز فرهنگ موجود است افزود: كتابنامه‌ای در مركز فرهنگ دانشگاه علوم پزشكی تهران داریم كه حدود 7 هزار كتاب طب سنتی در آن درج شده كه می‌توان آن را در اختیار دانشگاه‌ها قرار داد.

*نگاه ما به طب سنتی نگاه وحیانی نیست

وی با اشاره به اینكه اطلاعات زیادی در زمینه طب سنتی در دسترس است افزود: با تمام اینها نگاه ما به طب سنتی نگاه وحیانی نیست یعنی این طب قابل نقد است. یكی از قسمت‌های مهم در پژوهش این است كه ایده خوب پیدا كنیم كه در طب سنتی ایده‌های بسیار خوبی داریم.

* راه اندازی رشته تاریخ پزشكی

لاریجانی اضافه كرد: به نظر می‌رسد این روش متعارف علم پزشكی را در مورد برخی اطلاعات می‌توان به كار برد چرا كه نگاه طب سنتی كل‌نگرتر از طب نوین است. در همین زمینه Curiculum ( درسنامه آموزشی) رشته تاریخ پزشكی تهیه شده و قرار است این رشته هم راه‌اندازی شود.

*برگزاری سمینار تاریخ پزشكی بین‌المللی در كشور

رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران از برگزاری سمینار تاریخ پزشكی بین‌المللی در كشور خبر داد و گفت: این سمینار بین‌المللی ظرف یك سال آینده برای ارائه دستاوردها و تبادل نظر برگزار می شود.

وی با اشاره به اینكه كار وسیعی در زمینه مدخل‌های مرتبط با میراث اسلامی انجام شده است افزود: امیدواریم بعد از عید فطر كلید ایجاد دائرةالمعارف را در زمینه مدخل‌های مختلف علوم پزشكی بزنیم.

وی افزود: یكی از بحث‌هایی كه در نقشه نظام سلامت در كشور داشتیم این است كه به علوم مرتبط طب سنتی توجه كنیم و آن را گسترش دهیم. تا وقتی در درون خود هستیم خیلی رشد نمی‌كنیم و باید تلاش كنیم طب سنتی را بین‌المللی كنیم. اگر چه چالش‌هایی داشته باشیم.

*مركز رشد طب سنتی راه اندازی می‌شود

وی آغاز افزود: ام اس (MS( master of scienceطب سنتی را به‌زودی در پردیس بین‌الملل شروع می‌كنیم و در این زمینه قراردادهایی هم بسته شده است. همچنین مركز رشد طب سنتی از مواردی دیگری است كه باید به آن بها داده شود و پیشنهاد تشكیل مركز رشد طب سنتی با همكاری كشورهای دنیا مطرح است و موافقت‌نامه‌هایی هم در این زمینه بسته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha