سلامت نیوز: اگر تا قبل از چهار ماهگی بارداری تشخیص داده شود كه جنین مشكل ژنتیكی یا معلولیت دارد، با رضایت مادر مجوز قانونی ختم حاملگی صادر می شود.

به گفته امیر سعید غفاری، متخصص ژنتیك تقریبا 2درصد نوزادانی كه متولد می شوند مشكل ژنتیكی مادرزادی دارند. مادرزادی نه به این معنی كه مادر مشكل یا بیماری داشته كه به نوزاد منتقل كرده بلكه بدین معناست كه نوزاد از بدو تولد دچار مشكلاتی است كه نهایتا منجر به اختلال و معلولیت در زندگی طبیعی او می شود.

البته این آمار در برخی موارد بسته به میزان ازدواج فامیلی تا 5درصد هم افزایش می یابد. زیرا شایع ترین علت بیماری های ژنتیك در تولد نوزادان ازدواج های فامیلی با افرادی مانند پسرخاله/دخترخاله، پسر عمو/دختر عمو، دختر عمه/پسر دایی و دختر دایی/پسر عمه است.

تفكر غلطی كه در جامعه ما رایج است این است كه افراد فكر می كنند فقط در ازدواج با خانواده پدری مانند پسر عمو/دختر عمو مشكل ژنتیكی به وجود می آید در صورتی كه نسبت خطر ازدواج فامیلی از هر دو سو به یك اندازه است. مگر در مواردی كه یك بیماری در یك طرف شیوع داشته باشد كه در آن صورت خطر آن هم بیشتر می شود.

مشاوره قبل از بارداری، غربالگری مادران در 3 ماهه اول بارداری و غربالگری نوزاد هنگام تولد و تشخیص به موقع بسیار مفید است. به عنوان مثال اگر نوزاد مشكل متابولیك گوارش داشته باشد نباید از شیر مادر بخورد چرا كه با خوردن شیر مادر بیماری آغاز می شود بلكه باید با خوردن شیر مخصوص درمان شود.

غربالگری در اوایل بارداری هم بسیار موثر است چرا كه اگر تشخیص داده شود كه جنین دارای مشكل ژنتیكی یا معلولیتی است كه بعدها مادر در نگهداری او دچار رنج می شود، طبق مصوبه 2 سال اخیر مجلس شورای اسلامی و با رضایت مادر تا از قبل از 4 ماهگی مجوز قانونی برای ختم حاملگی داده می شود.

منبع: کیهان
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha