دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 32434
سلامت نیوز: می دانیم كه چیزهایی وجود دارند كه به محض باردار شدن نمی توانید آنها را بخورید، بیاشامید یا انجام دهید، اما آیا می دانستید كه زمانی كه برای باردارشدن اقدام می كنید، باید سبك زندگی خود را تغییر دهید؟ شما باید سیگار را خاموش كرده، از قهوه خداحافظی كنید. این هم لیستی از عادات بدی كه باید آنها را از خود دور كنید و از همه مهمتر این كه چگونگی ترك آنها هم شرح داده شده است.

همیشه امكان ندارد كه بدن شما از ساختمانی محكم و استوار برخوردار باشد و همه ما، چه برای خوردن یك كیك و چه یك لیوان نوشیدنی شبانه، گاهی كمی زیاده روی هم می كنیم اما وقتی تصمیم به بچه دار شدن می گیرید، زمان آن است كه به سلامتی جنینی كه درونتان است فكر كنید. چون هر اتفاقی كه برای بدن شما پیش آید، بر روی آینده نوزادتان تاثیر مستقیم دارد. نه تنها مواد مخدر و دخانیات كه خودتان از مضرات آن آگاهید، بلكه عاداتی همچون میان وعده های با ارزش غذایی كم و ورزش زیاد نیز می تواند در توانایی شما برای حاملگی دخالت داشته و سبب آسیب های پنهانی به نوزادتان گردد. «كنارگذاشتن عادت غلط پیش از حاملگی، یكی از روشهای شگفت انگیز آغاز آمادگی برای مادر شدن است. شما نسبت به بدن خود مسئولیت دارید و باید اطمینان داشته باشید كه جسمتان همه مزیتهایی كه می توانید به فرزندتان ارائه نمایید را خواهد داشت.»
هرچه زودتر این عادت بد را كنار بگذارید، برای خودتان، دوران بارداری تان و برای نوزادتان بهتر است و شاید امید به بارداری همه انگیزه مورد نیازتان را به شما بدهد.

سیگار كشیدن

پیش از اقدام به بارداری سیگار را ترك كنید. مصرف سیگار نه تنها برای بدن مضر است، بلكه می تواند عمل لقاح و رشد جنین را با مشكلاتی مواجه نماید. پس به محض این كه حامله می شوید، نیكوتین و منواكسید كربن می تواند تاثیرات مضری بر رشد و ریه های نوزاد بگذارد. به علاوه سیگار كشیدن می تواند موجب زایمان زودهنگام و تاثیر عوارض آن بر نوزاد گردد.

اغلب ترك سیگار ساده نیست. پس از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در مورد برنامه هایی كه برای حمایت از كسانی كه می خواهند ترك كنند و چگونگی ترك آن، سؤال نمایید. در صورتی كه در حال حاضر اقدام به بارداری نموده اید، با پزشك خود در مورد امنیت این روشها مشورت كنید. اگر تصمیم به ترك دارید، به شما پیشنهاد می كنیم كه از افرادی كه ممكن است شما را وسوسه كنند، دوری كنید.

مصرف دارو

داروهایی كه توسط پزشكان تجویز می شوند، به وسیله اداره كل غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در ارتباط با بارداری به گروه های B، C، D، X، A طبقه بندی شده اند. دقت كنید كه داروهای رده C در تحقیقات بر روی حیوانات آزمایشگاهی تاثیرات مضری را نشان داده، داروهای رده D مداركی دال بر وجود عامل بالقوه ای كه به خطر افتادن جنین را اثبات كرده و داروهای رده X شواهدی را بر بوجود آوردن نقص های مادرزادی نشان داده است.

اگر از داروی خاصی استفاده می كنید، همین حالا به پزشك خود اطلاع دهید. پیش از این كه تصمیم بگیرید باردار شوید، باید مصرف تمامی داروهایی كه از گروه D و X هستند را متوقف كنید. اگر می خواهید اطمینان كامل داشته باشید، از همه انواع داروها در سه ماهه اول بارداری بپرهیزید و همواره پیش از شروع مصرف یك داروی جدید با پزشك خود هماهنگ كنید.

دكتر وندی هانسن، استاد دانشكده زنان وزایمان دانشگاه كنتاكی می گوید: «در صورتی كه برنامه های زیبایی برای بچه دار شدن دارید، باید به مشاوره های قبل از حاملگی توجه كنید.» اگر در مورد برنامه هایتان برای بچه دار شدن با پزشك خود گفت وگو كنید، او می تواند شما را در مورد مصرف هرگونه دارویی كه مغایر بارداری است، شما را راهنمایی كند. با توجه به شرایط شما ممكن است بخواهید در طول بارداری از درمانهای غیردارویی استفاده كنید.

كافئین

هرچند بررسیها بر روی مصرف كافئین بسیار گیج كننده اند، اما برخی پژوهشها نشان داده كه ممكن است كافئین در مشكلات باروری نقش داشته باشد و خطر سقط جنین را افزایش دهد. دكتر دنیل روشان، پزشك زنان و زایمان در نیویورك كه متخصص زایمانهای پرخطر نیز هست، توصیه می كند كه در روز بیش از دو فنجان قهوه ننوشید چون سبب كاهش رشد جنین و زایمان زودهنگام می گردد. اما در این میان تنها قهوه مقصر نیست. به چیزهایی كه كافئین در آنها كمتر مشهود است هم توجه كنید. منابع كافئین اعم از چای، شكلات، نوشابه ها و برخی داروها می باشد.

پژوهشها بیانگر این مسئله است كه در طول دوران حاملگی شما می توانید در روز به میزان 200 میلی گرم كافئین مصرف كنید. حتی اگر زیاد به كافئین عادت دارید، می توانید با نوشیدن یك فنجان دوازده اونسی در روز آن را تامین كنید. دكتر پری كینر پیشنهاد می كند كه به جای كاپوچینوی معمولی، قهوه بدون كافئین و چای گیاهی را امتحان كنید.

خوراكی های كم ارزش

اگر فكر می كنید كه بارداری به معنی زیاده روی در خوردن پفك، پیتزا و غذاهای آماده چینی است، به شدت در اشتباهید. خوردن با یك رژیم متعادل غذایی كه شامل مقدار زیادی موادمغذی می باشد، برای رشد نوزادی سلامت لازم و ضروری است. یك بررسی كه توسط محققان دانشكده دامپزشكی رویال در لندن انجام گرفته دریافته است كه موشهایی كه در طول بارداری از خوراكی های كم ارزش در رژیم غذایی آنها استفاده شده، بچه هایی با وزن بالاتری به دنیا آورده اند. بررسی جدید دیگری در دانشگاه آدلاید كشف كرده كه رژیم غذایی با چربی بالا و قند فراوان ممكن است سلیقه غذایی جنین ها را تغییر دهد و به علاوه نوزادانی كه مادرانشان مقدار زیادی غذاهای پرچرب و پرقند خورده اند، در سالهای بعد زندگی علاقه بیشتری به خوراكیهای بی ارزش مانند پفك و شیرینی خواهند داشت.

پری كینر توصیه می كند: «در كل، هر فردی كه بخواهد سالم غذا بخورد، مقدار قند دریافتی، هله هوله یا غذاهای فرآوری شده همانند فست فودها را باید محدود كند. با كمی كوشش می توانید سبك زندگی خود را تغییر داده و زمان بیشتری برای آشپزی كردن و لذت بردن از غذاهای خانگی صرف كنید.» او پیشنهاد كرده كه اگر مجبور به خوردن میان وعده های بسته بندی شده شدید، از ماركهایی استفاده كنید كه در محصولات خود از مصرف رنگهای مصنوعی، طعم دهنده ها و مواد غیرمجاز پرهیز می نماید.

شیرینی

پیش از این كه در صف بستنی فروشی بایستید، درباره میزان قند دریافتی خود در طول بارداری بیندیشید. خوردن مقدار زیادی شیرینی در طول حاملگی باعث می شود تا فرزندتان به شیرینی بسیار علاقه مند گردد. محققان دانشگاه آلاباما در بیرمنگهام دریافته اند كه كودكانی كه مادرانشان از میزان بالای گلوكز استفاده كرده اند، ریسك بیشتری در مبتلا شدن به دیابت دارند.

پری كینر پیشنهاد كرده كه علاقه خود را به شیرینی با میوه ها از بین ببرید. او توضیح می دهد: «این كار ممكن است به شما در غلبه بر اشتیاق خود كمك كند یا حداقل شما را از خوردن مقدار زیادی شیرینی و بیسكویت باز دارد. مشكل این است كه وقتی شما باردار هستید، خوراكی های شیرین در شكم شما كه بهترین مكان است، جمع خواهد شد. بنابراین، پیش از این كه به سراغ بستنی بروید مقداری توت فرنگی همراه با كمی خامه زده شده بخورید.»

استرس

میزان بالای استرس ممكن است مانع باردار شدن شما گردد. به این فكر كنید كه كنار آمدن با رویدادهای مهم مانند مرگ یكی از دوستان نزدیك یا اعضای خانواده، محرك تنش زای عادی نیست كه هر روز در زندگی پیش آید. به علاوه استرس می تواند بر نتیجه داروهای باروری اثر داشته باشد. با این كه بررسی بر این كه آیا استرس شانس شما را برای موفقیت كاهش می دهد، بی نتیجه بوده است، اما پژوهشها نشان داده است كه استرس بر میزان عدم موفقیت دارو تاثیر دارد. بیشتر بیماران دچار استرس دارویی می شوند و در آنهایی كه این احساس ادامه می یابد، خواستار قطع زود دارو هستند. در این زمان تكنیكهای تمدد اعصاب برایتان بسیار مفید است و شما را یاری می كند. سعی كنید ورزش كنید، یوگا انجام دهید، از حمایت خانواده بهره گیرید یا پیش مشاور روانشناس بروید.

كمبود خواب

دوران بارداری زمان جدا شدن از شب زنده داریها و كم خوابیدن است. بررسی دانشگاه واشنگتون به این نتیجه رسیده كه زنان بارداری كه در ماههای اولیه حاملگی خود كمتر از شش ساعت می خوابند، خطر بالا رفتن فشار خون در آنها افزایش می یابد و زنانی كه شبها كمتر از پنج ساعت می خوابند، احتمال بیشتری وجود دارد كه مسمومیت خونی دوران بارداری در آنها ایجاد گردد.

هر شب خوابی هشت ساعته را برای خود در نظر بگیرید. به عادات خوابیدن خود توجه كنید. هر شب سر ساعت معینی به رختخواب رفته و صبحها سر وقت مشخص بیدار شوید. روزهای تعطیل هم زیاد نخوابید. سعی كنید اتاق خواب را تاریك كنید، دمای اتاق را بررسی كنید و تمامی وسایل الكترونیكی مانند رادیو، تلویزیون و موبایل را خاموش كنید. فرزندان و حیوانات خانگی را از اتاق خود بیرون ببرید و مسائل مهم را رها كنید.

اعتیاد به تلویزیون و بیش از حد ورزش كردن.

معمولا ورزش در طول بارداری عملی بسیار خوب است. این كار از اضافه وزن بیش از حد جلوگیری كرده و سبب می گردد تا احساس قوت و سلامت بكنید. همچنین می تواند به دفع دیابت دوران بارداری كمك كند و در تقویت بنیه برای تحمل درد زایمان و فارغ شدن نقش دارد. اما میزان نیروی جسمی شما در ماه های اولیه حاملگی این مرحله را برای این كه چقدر می توانید در طول این نه ماه فعال باشید، تعیین می نماید. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به بارداری تمرینات معمولی را آغاز كنید. با این حال زیاده روی نكنید. اگر ورزشكار حرفه ای هستید یا حتی دونده ای مشتاق و یا زیاد به باشگاه می روید، فعالیتهای شما می تواند در راحت باردار شدن تان نقش داشته باشد.

ساده ترین روش برای تحرك این است كه مربی خود را رها كرده و به پیاده روی بروید. اكنون زمان اسكی كردن و دویدن سریع نیست. اما شنا، پیاده روی، دوی آرام، و ورزشهای كششی- تنفسی، همه و همه گزینه های مناسبی هستند.

كنگره پزشكان متخصص زایمان و بیماریهای زنان آمریكا (ACOG) پیشنهاد كرده كه وقتی باردار شدید، زمانی كه ورزش می كنید ضربان قلبتان نباید از 140 تپش در دقیقه بالاتر برود. همچنین با متخصص زنان و زایمان خود در مورد نوع حركت ورزشی ای كه در این دوران خطری ندارند، مشورت كرده و درباره اینكه چگونه باید رژیم غذایی در حال حاضر خود را تغییر دهید نیز گفت وگو كنید.

مواد مخدر

مواد مخدرمانند ، كوكائین واكستازی ممكن است سبب بروز نقصهای مادرزادی گردند. این داروها تمام محیط جفت را برای رسیدن به جنین در برگرفته و ممكن است بر رشد جنین و خود جفت تاثیرات عكس داشته باشد. در صورتی كه فردی دچار مصرف مواد مخدری مانند كوكائین، كریستال یا هروئین باشد، نوزادش ممكن است با نشانه های ترك دارو متولد گردد. به علاوه ممكن است خطر سقط جنین و نوزاد نارس هم افزایش یابد.

دكتر ریتوو توصیه می كند: «اولین گام تایید مصرف است كه این مشكل عمده فرد مصرف كننده ماده مخدراست. سپس باید آنچه باعث بروز مشكل شده به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته و به این كه چطور می تواند آن را اصلاح كند برسد. چه چیزی باعث استرس شده و محرك او برای مصرف مواد چه چیزهایی هستند؟ برای ترك كردن برنامه ریزی كند.»

رویدادنگاری، ورزش و تمرینات روزانه و مطالعه درباره این موضوع هم می توانند مفید واقع گردند.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha