دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 32436
سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت: با توجه به اینكه تولید داروهای سنتی420 درصد افزایش داشته است. داروهای سنتی هم جزو سیستم بیمه‌ای قرار می‌گیرند. تا استفاده بیشتر از این بخش را داشته باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مرضیه وحید دستجردی صبح امروز در مراسم افتتاحیه دانشكده طب سنتی اظهار داشت: خدا را سپاس می‌گذاریم كه در اواخر ماه رمضان توفیق افتتاح دانشكده طب سنتی آن هم در مكانی كه خودش جزو تاریخ طب پزشكی است داده شد.

وی افزود: استفاده از گنجینه معارف بشری جزو افتخارات است كه طب سنتی هم جزئی از آن است. ما امروز نمی‌توانیم بگوییم كه طب نوین و طب غربی برای ما كفایت می‌كند. وقتی می‌بینیم كه كشورهای غربی طب سنتی و طب ابن‌سینا را تدریس می‌كردند و مردم درمان به وسیله طب سنتی را ترجیح می‌دادند چرا ما نباید از آن استفاده كنیم.

*175 پزشك در دوره داروسازی سنتی و طب سنتی مشغول تحصیل هستند

وزیر بهداشت ادامه داد: امروز طب سنتی تثبیت شده و حدود 125نفر در دوره PHD طب سنتی و 50 نفر در دوره PHD داروسازی سنتی مشغول تحصیل هستند.

وحید دستجردی اضافه كرد: طب سنتی در بسیاری از موارد حیات‌بخش و سلامت‌زا است و در بسیاری موارد بیماران از طب نوین نتیجه نگرفته اما با طب سنتی درمان شده‌اند. طب سنتی رشته‌ای است كه در دنیا حكومت می‌كرده و مردم را سلامتی می‌بخشیده پس امروز نیاز به ارتقای این رشته در بین مردم حس می‌شود.

* دارونامه طب سنتی تدوین می‌شود

وی ادامه داد: اكنون در حال تدوین دارونامه طب سنتی هستیم و رئیس‌جمهور دستور داده‌اند با توجه به اینكه 420 درصد افزایش داروهای سنتی را داشته‌ایم داروهای سنتی هم جزو سیستم بیمه‌ای قرار گیرند. تا استفاده بیشتر را از این بخش داشته باشیم.

وحید دستجردی گفت: حدود 2 هزار گونه داروی گیاهی را در كشور داریم كه سرمایه بزرگی است و باید آن را حفظ كرد و توسعه داد.
باید شرایط به گونه‌ای شود كه استفاده از داروهای گیاهی به آسانی داروهای مدرن شود.

*شبكه داروسازی سنتی تأسیس می شود

وی با اشاره به تأسیس مركز تحقیقات طب سنتی و داروسازی گفت: همچنین شبكه داروهای سنتی نیز در شرف تأسیس است و هم اكنون 5 درمانگاه طب سنتی در تهران فعال است.

وی با ابراز خرسندی از اینكه دكترای حرفه‌ای وارد دانشكده طب سنتی می‌شوند افزود: كسانی در این رشته فعالیت می‌كنند كه هم با طب مدرن آشنا هستند و هم اصول طب سنتی را فرا می‌گیرند.

*تدوین سند ملی طب سنتی ایران

وحید دستجردی با اشاره به اینكه برای پیشبرد طب‌ سنتی كتاب‌های متعددی شرح و بازنویسی شده است گفت: قبلا كتاب‌هایی مانند الحاوی و قانون ابن‌سینا را وقتی می‌خواندیم به دلیل قدیمی بودن كلمات بسیاری از بخش‌هایش را متوجه نمی‌شدیم. چرا كه كلمات مربوط به 900 تا یك هزار سال پیش بود ولی اكنون به مدد استادانی كه این كتاب‌ها را به زبان امروز بازنویسی كرده‌اند می‌توان راحت‌تر از آنها استفاده كرد.

وزیر بهداشت همچنین از تهیه و تدوین سند ملی طب سنتی ایران خبر داد و گفت: به زودی این سند ملی ابلاغ خواهد شد.

وی اظهار داشت: اگر چه طب‌هایی در چین، هند، اسكندریه، یونان وجود دارد اما همه اینها را هم طب سنتی ما با قدرت و استحكامی كه دارد می‌تواند در دامان خود بگیرد و در زیر مجموعه همین طب سنتی قرار گیرد و امیدواریم زمانی شاهد باشیم كه اساتید سایر كشورها و دانشجویان خارجی را در اینجا داشته باشیم و شاهد بین‌المللی شدن طب سنتی ایران باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha