سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 32452

براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال كشور، آمار طلاق در سال 1384 برابر 84هزار واقعه بوده كه در سال 1389 به 137 هزار و 200واقعه رسیده است.

سلامت نیوز : مرور جدیدترین آمار ثبت احوال كشور نشان می دهد میزان طلاق در پنج سال گذشته، 37درصد رشد داشته و بیشترین آنها مربوط به زوجهای با سن زیر 30سال است.
طلاق یكی از مقوله های بسیار پیچیده اجتماعی به شمار می رود كه روانشناسان و جامعه شناسان از آن به عنوان مرحله آخر یك زندگی مشترك یاد می كنند و معتقدند باید راههای دیگری جایگزین این پدیده ناهنجار قرار گیرد.
اما با وجود تمام تبلیغات منفی علیه این پدیده، آمارها نشان می دهد كه طلاق در طول 5سال گذشته با رشد چشم گیری روبه رو بوده و بسیاری از زوجها، آن را بر هر راه دیگری ترجیح می دهند و به راحتی تیر خلاص را بر پیشانی زندگی مشتركشان رها می كنند.
این آمارهای نجومی در حالی از سوی منابع رسمی كشور همچون ثبت احوال و سازمان اسناد ارائه می شود كه توجه مسئولی را به خود جلب نمی كند و هیچ دستگاهی خود را موظف به پاسخگویی در این مقوله نمی داند.

تبدیل 76هزار طلاق به 137 هزار مورد
براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال كشور، آمار طلاق در سال 1384 برابر 84هزار واقعه بوده كه در سال 1389 به 137 هزار و 200واقعه رسیده است.
این آمار نشان می دهد كه طلاق در طول پنج سال بیش از 53هزار مورد افزایش پیدا كرده كه دلایل آن از سوی كارشناسان متفاوت اعلام می شود.
روند بررسی آمار طلاق به شكل ساده بیانگر این است كه 84هزار طلاق در سال 1384 به 94 هزار مورد در سال 1384 رسیده است. همچنین این آمار به 99هزار و 852واقعه در سال 1386 تبدیل شده و در سال 1387 تا 110 هزار و 510واقعه می رسد كه نشان از افزایش 11درصدی دارد.
سیر صعودی طلاق در سال 88 به اوج خود رسیده و 126 هزار زوج در كشور از هم جدا شده اند كه این آمار در سال 1389 به 137هزار و 200 مورد افزایش یافته و ركورد عجیبی را در طلاق به جای می گذارد.
در واقع طلاق در طول این پنج سال 59/37 درصد رشد مثبت داشته است.

جوانان زیر 30 سال در معرض طلاقهای زود هنگام
یكی از نكات قابل توجه در این باره، آمار بالای طلاق زوجهای جوان بین 20 تا 29 ساله است كه در تمام این پنج سال تكرار شده است. در واقع بیشترین آمار طلاق برای این گروه است.
طبق اعلام سازمان ثبت احوال بیشترین آمار ثبت شده طلاق در سال 1386، برای مردان در گروه سنی 25 تا 29 سال و برای زنان در گروه سنی 20 تا 24 سال است.
همچنین در سال 89بیشترین آمار طلاق برای هر دو گروه مردان و زنان در گروه سنی 25تا 29 سال بوده كه 65هزار مورد از طلاق را شكل می دهد.

زندگی های بی دوام و كمتر از 10سال
بررسی ها و مطالعات سازمان ملی جوانان نشان می دهد، طول مدت زندگی مشترك 2/15 درصد از كل طلاق های واقع شده در سال 85، كمتر از یك سال بوده و 9/28 درصد كمتر از دو سال، 4/39 درصد كمتر از سه سال، 2/47 درصد كمتر از چهار سال و 72 درصد كمتر از 10سال بوده است.
نتیجه اینكه حدود سه چهارم از طلاق ها مربوط به زوجهایی بوده است كه كمتر از 10سال از زندگی زناشویی آنان می گذرد.

تشدید طلاق بر اثر بی توجهی
دكتر محمد اسحاقی، معاون پیشین مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان، با عنوان این مطلب كه روند افزایشی طلاق در نسل جوان جامعه باید از سوی مراجع مسئول مورد بازبینی و بررسی قرارگیرد، می گوید: بی توجهی به روند افزایشی طلاق در نسل جوان منجر به تشدید این معضل در جامعه می شود.

سیدمطهر ، وكیل پایه دادگستری نیز در این باره اظهار می دارد، ناتوانی جنسی، اعتیاد، بیكاری، درآمد پایین و نپرداختن نفقه از سوی شوهر علت اصلی درخواستهای طلاق در دادگاهها است كه متأسفانه پس از دو تا چهارسال زندگی مشترك میان زوجین و بیشتر توسط زوجه اقدام می شود.

وكیل پایه یك دادگستری شفاف نبودن آمار پرونده های خانوادگی اعم از طلاق، مهریه و نفقه را از مهم ترین چالشهای اجتماعی و حقوقی عنوان كرد، و می افزاید: مسئولان، رسانه ها ومردم با دردست داشتن آمار دقیق و صحیح بهتر می توانند برای پیشگیری از ازدواجهای ناموفق برنامه ریزی و اقدام كنند.

سال گذشته كمیسیون اجتماعی مجلس همزمان با انتشار آخرین آمار طلاق اعلام كرد كه این موضوع را در دست بررسی قرار می دهد، همچنین استانداری تهران نیز عنوان داشت كه آمار بالای طلاق در تهران باید بررسی شود اما هیچ یك از دو نهاد مذكور تاكنون رهاوردی را در این باره نداشته اند.
منبع:روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha