سلامت نیوز : یک فوق تخصص بیماریهای کبد و گوارش با تاکید بر اینکه شستن دستها یکی از راههای موثر در پیشگیری از بروز بیماریها و عفونتهای گوارشی است، تصریح کرد: دستها باید با آب و صابون بین 15 تا 30 ثانیه شسته شود.
به گزارش مهر، دکتر محسن آخوندی افزود: هیچ رژیم غذایی برای افراد مبتلا به اسهال حاد وجود ندارد با این حال تغذیه کافی در این مرحله مهم است و در صورت عدم اشتها باید در این مدت کوتاه از مایعات استفاده کرد.

وی گفت: بیماریها و عفونتهای گوارشی به ویژه در تابستان همچون اسهال حاد به علت های مختلفی ایجاد می‌شوند و در بیشتر افراد خود به خود بهبود می‌یابند و علت آن نیز مشخص نمی‌شود.

آخوندی ادامه داد: اسهال خفیف با مصرف مایعات بیشتر، در منزل بهبود می‌یابد و این در حالی است که مایع مصرفی باید حاوی قند، نمک و آب باشد و یا نوشابه، آب میوه رقیق و سوپ هم می تواند جایگزین خوبی باشد و در صورت کم آبی شدید، بدن در این مواقع نیاز به سرم درمانی از طریق وریدی دارد.

این فوق تخصص بیماریهای کبد و گوارش اظهارداشت: افرادی که به اسهال حاد مبتلا هستند با رژیم غذایی خاصی بهبود نمی‌یابند چرا که در این مدت تغذیه کافی مهم است و باید از غذاهایی مانند نشاسته پخته، غلات مانند سیب زمینی، برنج و گندم استفاده کنند و در صورت عدم اشتها باید از آب و مایعات دیگر استفاده کنند.

وی تصریح کرد: ممکن است در این مرحله افراد موقتا نسبت به لبنیات حساس شوند و این وضعیت چند روز یا چند هفته طول بکشد که توصیه می شود به طور موقت از آن استفاده نشود.

آخوندی خاطر نشان کرد: شستن دستها یکی از راههای موثر در پیشگیری از بروز بیماریها و عفونتهای گوارشی است، دستها باید با آب و صابون بین 15 تا 30 ثانیه شسته شده و به شستن ناخنها، انگشتان و مچ توجه بیشتری شود.

این فوق تخصص بیماریهای کبد و گوارش گفت: از مصرف شیر خام و غذاهای حاوی شیر غیر پاستوریزه پرهیز شود و سبزیها و میوه‌ها قبل از مصرف کاملا شسته شوند.

آخوندی در پایان افزود: گوشت ماهی و ماکیان خام باید از سایر غذاها جدا نگهداری شوند، کارد و تخته آشپزخانه باید بعد از کار با گوشت شسته شده و تخم مرغ نیز باید تا زمان سفت شدن جوشانده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha