سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 32465

جدیدا با ابتلای برخی افراد مشهور به سرطان لوزالمعده این بیماری بیشتر مورد توجه عموم قرار گرفته است . یکی از این افراد استیو جابز مدیر عامل شرکت اپل است .لازم است بدانید سرطان لوزالمعده به عنوان چهارمین سرطان مرگبار جهان شناخته شده است .

سلامت نیوز :جدیدا با ابتلای برخی افراد مشهور به سرطان لوزالمعده این بیماری بیشتر مورد توجه عموم قرار گرفته است . یکی از این افراد استیو جابز مدیر عامل شرکت اپل است .
به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی وب ام دی لازم است بدانید سرطان لوزالمعده به عنوان چهارمین سرطان مرگبار جهان شناخته شده است و خطر ابتلای آن حدود 1 در 72 است . این سرطان تاثیرات مشابهی بر روی زنان و مردان دارد .

لوزالمعده چیست؟
لوزالمعده عضوی است در قسمت فوقانی شکم که تولید کننده آنزیم های روده ای برای کمک به هضم غذا و نیز انسولین برای کنترل قند خون است .
سرطان لوزالمعده سنین 35 تا 70 سال را مبتلا می کند و در آقایان شایع تر از خانمهاست . سرطان لوزالمعده زمانی اتفاق می افتد که سلولهای بدخیم در بافت لوزالمعده گسترش می یابد .

نشانه های سرطان لوزالمعده
سرطان لوزالمعده بیماری خاموش نامیده می شود زیرا به طور معمول در مراحل اولیه علائمی ندارد . اما با رشد سرطان درد در قسمت بالایی شکم شروع می شود و گاهی اوقات به پشت هم سرایت می کند .
از دیگر علائم آن زردی ، حالت تهوع ، از دست دادن اشتها ، کاهش وزن ، خستگی ، ضعف و افسردگی است .

علل سرطان لوزالمعده :
سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان لوزالمعده است . افرادی که 2 تا 3 بار بیشتر در روز سیگار می کشند احتمال ابتلا به این بیماری برایشان بیشتر است .
از دیگر موارد سن است چنانچه پس از 45 سالگی احتمال ابتلا به این بیماری یشتر مشود.
دیابت هم بر این بیماری تاثیرگذار است . تحقیقات نشان داده که 10 تا 20 درصد افرادیکه دیابت دارند ممکن است دچار سرطان لوزالمعده شوند .
خطرات دیگر شامل پانکرانیت مزمن و سیروز کبد است .

سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان لوزالمعده :
افرادیکه غذاهای چرب می خورند ، ورزش نمی کنند یا چاق هستند هم به این بیماری با درصد بیشتری مبتلا می شوند .

اگر این بیماری زود تشخیص داده شود ممکن است با معاینات ، تصویربرداری ، برداشت نمونه از بافت تومور در طول یک عمل جراحی بیمار را نجات داد . عوارض جانبی این عمل جراحی به وسعت آن بستگی دارد متاسفانه در سرطان لوزالمعده سلولهای بدخیم ممکن است گسترش یابند .

پرتو درمانی هم راه دیگری برای درمان این بیماری و کشتن سلولهای سرطانی است . این تابش معمولا˝ با توجه به سطح گسترش آن از پنج روز در هفته به مدت چندین هفته یا ماه ادامه دارد . البته تابش دوز مناسب از اشعه می تواند به برگشت بافت بدن به حالت نرمال کمک کند .
پرتو درمانی می تواند به تسکین درد و مشکلات گوارشی ناشی از توده بزرگ سرطانی کمک کند .


شیمی درمانی با استفاده از داروها برای از بین بردن سلولهای سرطانی و توقف رشد آنها کمک می کند . درمان فقط با یک دارو و یا ترکیبی از چند دارو امکان پذیر است که ممکن است خوراکی باشد یا تزریقی .به گزارش سلامت نیوز این داروها وارد جریان خون شده و با سفر به تمام اعضای بدن به کشتن سلولهای سرطانی کمک می کند .
داروهای جدیدتری هم وجود دارد که برای حمله به نقاط خاصی از سلولهای سرطانی بکار می رود که عوارض جانبی کمتری نسبت به شیمی درمانی دارد و در حال حاضر برای توسعه راهکارهای درمانی سرطان لوزالمعده مورد مطالعه قرار گرفته است .

ایمونوتراپی جدید ضد سرطان
ایمونوتراپی با هدف تقویت سیستم ایمنی بدن فرد برای مبارزه با بیماری ها درمان بیولوژیک نامیده می شود . در حال حاضر این درمان برای سرطان لوزالمعده در دسترس نیست اما به طور فعال با تحقیق بر روی واکسن ها و تزریق آنها از این طریق ممکن است به زودی یکی از راهکارهای درمانی شود .

درمان تسکینی :
این درمان تسکین دهنده برای کاهش علائم و مدیریت درد بدون توجه به مرحله بیماری مورد نیاز تمام بیماری هاست . هدف از این مراقبت تسکینی ، بهبود کیفیت زندگی نه تنها در جسم بلکه مربوط به ذهن و روح و روان بیمار است . این روش درمانی با ترکیب با سایر روشها برای مراحل پیشرفته این بیماری بسیار مفید است .

کلام آخر :

زندگی با سرطان لوزالمعده آسان نیست . یک سیستم کامل برای کمک به کنار آمدن با جنبه های احساسی و عملی این بیماری نیاز است و راههای اجتماعی بسیاری برای حمایت از بیمار و خانواده او وجود دارد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha