سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 32468
سلامت نیوز: صرع‌ نوعی اختلال‌ است‌ كه حملات‌ ناگهانی‌ و تكرار شونده‌ از مشخص‌های آن به شمار می‌رود. زنان مبتلا به صرع همواره نگرانی‌هایی در زمینه‌هایی مانند ازدواج، بارداری، شیردهی، عادت ماهیانه و یائسگی دارند.50 درصد بیماران مصروع را زنان در سنین باروری تشكیل می‌دهند و آنان می‌توانند با رعایت نكاتی فرزندان سالمی را به دنیا آورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، اگر فرد مصروع قصد ازدواج دارد و مدتی طولانی است كه دچار بیماری صرع است و حملات وی كاملا كنترل نشده است باید با پزشك خود مشورت كند تا متوجه علت كنترل نشدن حملات صرعی شود البته درمان نادرست یا مصرف نامرتب داروها معمولا عامل ادامه حملات صرع است.

فرد مصروع بهتر است پیش از آن كه تصمیم نهایی را در مورد ازدواج بگیرد، بهتر است فرد مقابل را از ابتلای خود به صرع مطلع كند و او را با مشاوره نزد پزشك معالج خویش قانع كند كه با كنترل صرع می‌توان یك زندگی سالم داشت چرا كه در برخی موارد، همسر به بهانه بی‌اطلاعی از ابتلای زن یا شوهر خود، تقاضای طلاق كرده است بنابراین لازم است آگاهی از ابتلای همسر به صرع در عقدنامه ذكر شود.

اغلب افراد مصروع می‌توانند ازدواج كنند و فرزندان سالمی داشته باشند و از زندگی فعال و پرثمری لذت ببرند.

‌ بارداری زنان مصروع

مشاوره‌های قبل ازبارداری باید مدتها قبل از اینكه حاملگی آغاز شود انجام گیرد. زنان مبتلا به صرع باید در مورد قاعدگی و تاثیرات آن روی صرع، شیوه‌ای پیشگیری از بارداری، زمان مناسب برای بارداری، نحوه درمان و مراقبتهای ویژه طی حاملگی با پزشك متخصص مغز و اعصاب خود مشورت كند.

‌مشاوره قبل از بارداری

هدف از برگزاری جلسات مشاوره، تصمیم گیری مشترك بین پزشك و بیمار درباره ‌موضوعاتی مانند مناسب‌ترین زمان بارداری در صورت تمایل به این كار، چگونگی كنترل حملات صرع، میزان دچار مشكل شدن زن مصروع در صورت ابتلای او به این بیماری به دلیل ابتلا به یك ضایعه خاص مغزی.

صرع و بارداری

با توجه به این كه 50 درصد بیماران مصروع را زنان در سنین باروری تشكیل می‌دهند با این حال هنوز به طور دقیق تاثیر صرع، حملات تشنجی و داروهای ضد صرع بر بارداری شناخته نشده است. ولی به طور كلی تعداد حملات در طول دوران بارداری 50 درصد بدون تغییر، 25تا30 درصد تشدید، و 10 تا 20درصد كاهش می‌یابد و این چندان نگران كننده نیست زیرا با مشورت پزشك و تنظیم دارو قابل كنترل است. بیشتر زنان مبتلا به صرع، دوران بارداری طبیعی را طی می‌كنند و زایمان بی‌خطری خواهند داشت.لازم است زنان مبتلا به صرع مانند تمام زنان باردار در این دوران مراقبت‌های جسمی و روانی لازم مانند استراحت كافی، توجه دقیق به تغذیه، دوری از هیجان، عصبانیت و پرهیز از كم خوابی را رعایت كنند.

یك زن مبتلا به صرع هنگام بارداری ممكن است با مشكلاتی مواجه شود. لذا باید به طور مرتب با پزشك خود در تماس باشد. خوشبختانه بیش از 90 درصد زنان مبتلا به صرع بارداری موفقی دارد و فرزندان سالمی به دنیا می‌آورند البته یكی از خطرات دوران بارداری، عوارض مصرف داروهای ضد صرع است زیرا برخی از این داروها اثرات منفی برجنین می‌گذارند خوشبختانه داروهای كم ضرری برای مادران باردار وجود دارد كه برای استفاده از آن‌ها باید با پزشك معالج خود مشورت كنند. حتی الامكان فاصله‌گذاری بین فرزندان را رعایت كنید و فرزند كمتری داشته باشید.

- توصیه‌هایی درباره صرع و بارداری:

- زنان مبتلا به صرع در سن بارداری باید اطلاعات كافی در مورد خطرات حمله صرع و قطع دارو داشته باشند.

- درمان با یك دارو (مونوتراپی) چه در دوران بارداری و چه در سایر موارد موجب كاهش خطرات و عوارض دارویی است.

- مصرف اسید فولیك روزانه mg5 تا 1 در بیماران صرع كه دارو مصرف می‌كنند از سه ماه قبل از بارداری تا پایان سه ماهه اول بارداری توصیه می‌شود.

- لازم است سطح خونی دارو تا 8 هفته پس اززایمان كنترل شود زیرا خطر افزایش سطح خونی دارو و مسمومیت وجود دارد.

صرع و داروهای ضد بارداری

عده‌ای از متخصصان عقیده دارند كه مصرف قرص‌های ضدبارداری در برخی از بیماران ممكن است باعث ذخیره شدن آب در بافت‌های بدن شود و از این طریق باعث تغییراتی در حملات شود. از طرفی بعضی داروهای ضد صرع مانند فنی توئین، فنوباربیتال، اتوسوكسیماید و كاربامازپین باعث تضعیف اثرات داروهای ضد بارداری می‌شوند بنابراین با توجه به دیدگاه‌های مختلف پزشكان در این مورد بهتر است كه روش جلوگیری از حاملگی برای هر فرد مصروع با مشورت پزشك انجام گیرد. امروزه چندین روش موفق و مطمئن جلوگیری از بارداری وجود دارد. مصرف قرص‌های ضدبارداری، استفاده از دستگاه (I.U.D)، تزریق آمپول، كاشتن قرص زیرپوست، استفاده از كاندوم و بستن لوله‌ها در مردان و زنان روش‌های متفاوتی است كه باید تحت نظر متخصص زنان و زایمان و همچنین پزشك معالج مغز و اعصاب انجام شود.

صرع و شیردهی

شیردهی مادران مصرف كننده داروهای ضد صرع تا اندازه زیادی بستگی به منافع جسمی و روانی شیردهی، وضعیت سلامت نوزاد و مقدار استفاده مادر از این داروها دارد. تمام انواع داروهای ضد صرع وارد شیر مادر می‌شود و از این طریق به نوزادان انتقال می‌یابد ولی خوشبختانه مقدار دارویی كه از طریق شیرمادر به نوزاد می‌رسد زیاد نیست و قابل چشم‌پوشی است. لذا شیردهی را نباید برای مادران مبتلا به صرع ممنوع كرد. توصیه می‌شود كه طبق روال عادی شیردهی ادامه داشته باشد و اگر بیداری در شب برای مادر مبتلا به صرع مناسب نیست و باعث تشدید حملات می‌شود، می‌تواند شیر را خود را بدوشد و پدر آن را به كودك بدهد.

عادت ماهیانه

بعضی از زنان دریافته‌اند كه حملاتشان درست قبل و یا در دوران قاعدگی رخ می‌دهد. بیشتر زنانی كه متوجه تاثیرات دوره قاعدگی در حملاتشان شده‌اند می‌دانند كه در هر زمان دیگری نیز ممكن است دچار حمله شوند اما میزان بروز این حملات در حوالی زمان عادت ماهیانه بیشتر است. هنگامی كه زنی تنها نزدیك زمان قاعدگی دچارحمله می‌شود به«صرع قاعدگی» مبتلاست. افزودن برخی از داروها در هفته قبل از دوران قاعدگی برای برخی از این بیماران می‌تواند مفید باشد كه در حال حاضر تجویز این داروها باید طبق دستور پزشك صورت گیرد.

یائسگی

میانگین سن زنان برای پایان دوره‌های ماهانه و دوران بارداری، حدود پنجاه سالگی است. زنان در این زمان اغلب دچارگرگرفتگی و تغییر سریع حالات روحی می‌شوند. برای كاهش گرگرفتگی و دیگر نشانه‌های مربوط به یائسگی، اغلب درمان به روش جایگزینی هورمون استروژن، توصیه می‌شود اگر با خوردن هورمون جنسی، كنترل حملات مشكل شود، باید مصرف هورمون قطع شود. مكمل هورمون استروژن اغلب برای پیشگیری از كاهش كلسیم تجویز می‌شود. (كاهش كلسیم استخوان كه معروف به پوكی استخوان می‌باشد باعث می‌شود استخوانهایی كه ظریف و شكننده شده‌اند به آسانی بشكنند.)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha