سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 32484
سلامت نیوز: رنگ دندان‌ها ارثی است و اگر در ابتدا رنگ آنها تیره بوده امکان ندارد با مسواک زدن زیاد، سفیدتر شوند...

وقتی کوچک بودیم حوصله مسواک زدن نداشتیم، ! حالا که بزرگ شدیم و دندان‌هایمان یکی یکی خراب شده، دیگر خیلی دیر شده و مجبوریم دندانمان را بکشیم. حالا اگر چند تا دندان سالم دارید و به فکر آنها هستید، این نوشته به دردتان می‌خورد!
 
خونریزی لثه حین مسواک زدن

لثه‌های بعضی افراد موقع مسواک زدن، خونریزی می‌کند. در حالت عادی نباید این اتفاق بیفتد. اگر لثه‌ها سالم باشند، هیچ مشکلی حین مسواک زدن نخواهند داشت.

خونریزی‌ لثه‌ها می‌تواند به دلیل برخی بیماری‌های خونی یا سیستمایک دیگر باشد. ولی التهاب و عفونت لثه‌ها نیز باعث خونریزی می‌شود. البته گاهی اوقات مسواک زدن غلط یا استفاده نادرست از نخ دندان هم می‌تواند باعث خونریزی شود.

اگر با تصحیح روش مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، خونریزی لثه‌هایتان بهتر نشد، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

هنوز زرد است!

خیلی‌ها همیشه مسواک به دستند! بعد از هر وعده غذایی و اصلا بعد از خوردن هر چیز، سریع مسواک می‌زنند ولی باز هم رنگ دندان‌هایشان زرد است و همیشه شاکی هستند.

اگر احساس می‌کنید خیلی دندان‌هایتان را تمیز می‌کنید ولی هنوز رنگ آنها آن‌طور که می‌خواهید سفید و براق نیست، باید به چند نکته توجه داشته باشید. یکی اینکه رنگ دندان‌ها ارثی است و اگر در ابتدا رنگ آنها تیره بوده امکان ندارد با مسواک زدن زیاد، سفیدتر شوند. دوم، خوردن برخی مواد غذایی مثل نوشابه، چای، شکلات و... رنگ دندان‌ها را تیره می‌کند و اگر مایلید رنگ دندانتان روشن‌تر باشد، یا کمتر از این غذاها مصرف کنید یا بعد از مصرف حتما دندان‌ها را بشویید.

سوم، برخی بیماری‌های مادرزادی باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند که به درمان اساسی نیاز دارند.

 مسواک پیر

بهترین زمان تعویض مسواک معمولا هر سه ماه یک بار است. اگر زودتر از این مدت، موهای مسواکتان خمیده شده یعنی خیلی سفت مسواک می‌زنید و اگر هنوز بعد از سه ماه مسواکتان نو به نظر می‌رسد یعنی احتمالا یا کم مسواک می‌زنید یا خیلی با دندان‌هایتان مهربان برخورد می‌کنید! برای انتخاب مسواک اصول خاصی وجود ندارد.

مسواکی را که با آن راحت هستید انتخاب کنید ولی بهترین مسواک، مسواکی با موهای نرم (soft) است که آسیب کمتر به لثه‌ها و دندان‌ها می‌زند. شکل مسواک هم به سلیقه خودتان بستگی دارد.
 
مسواک برقی بهتر است!

بسیاری از افراد فکر می‌کنند چون مسواک برقی با برق کار می‌کند، گرانقیمت‌تر است و نیازی به دقت خاصی ندارد، حتما بهتر از مسواک‌های معمولی است ولی در واقع این طور نیست.

مسواک‌های برقی از لحاظ برداشت پلاک هیچ تفاوتی با مسواک‌های معمولی ندارند. البته در برخی از افراد استفاده از مسواک برقی مفیدتر است: 1- کودکانی که تمایل به مسواک زدن ندارند و به مسواک‌های برقی علاقه نشان می‌دهند و انگیزه‌شان برای رعایت بهداشت بیشتر می‌شود. 2- افراد معلول که توان مسواک زدن ندارند و پرستار مخصوص آنها با مسواک برقی راحت‌تر دندان‌هایشان را تمیز می‌کند. 3- افراد سالمندی که قدرت تمیز کردن دندان‌ها را ندارند با مسواک برقی راحت‌ترند.
 
روش‌های مسواک‌ زدن

روش‌های بسیاری برای مسواک زدن وجود دارد. بر اساس روش حرکت دادن مسواک می‌توان آنها را طبقه‌بندی کرد: روش‌های چرخشی و لرزشی، دورانی، عمودی و افقی. تکنیک افقی راحت‌ترین روش مسواک زدن است که بیشتر در بچه‌ها کاربرد دارد. این روش گرچه راحت است ولی شیوه ایده‌آل نیست.

در این روش سر مسواک روی دندان‌ها قرار گرفته و افقی حرکت می‌کند. در روش چرخشی، مسواک روی دندان‌ها قرار گرفته و همزمان دندان‌های بالا و پایین در حالی که روی هم قرار گرفته‌اند تمیز می‌شوند. اما بهترین روش مسواک زدن برای همه افراد، روش «Bass» است که در زیر، مرحله به مرحله آن را شرح می‌دهیم:

1 سر مسواک را موازی دندان‌ها قرار دهید. به طوری که مسواک هر بار روی سه تا چهار دندان قرار گیرد. مسواک زدن را از انتهایی‌ترین دندان شروع کنید.

2 موهای مسواک را در قسمت بالای لثه قرار داده و زاویه 45 درجه به مسواک بدهید.

3 بدون اینکه مسواک را حرکت دهید، همان‌طور که با دندان‌ها در تماس است با حرکات لرزشی عقب و جلو با اندکی فشار، دندان‌ها را تمیز کنید. اگر کار شما درست باشد، باید حین کار، لثه اندکی سفید شود.

4 برای تمیز کردن پشت دندان‌ها هم به همین روش عمل کنید، برای تمیز کردن پشت دندان‌های جلو، بهتر است مسواک را عمودی بگیرید.

5 برای روی دندان‌ها  الیاف مسواک را محکم روی دندان‌ها و برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های آن فشار دهید و عقب و جلو ببرید.

برای مسواک‌ زدن با مسواک‌های برقی تنها لازم است مسواک در مجاور دندان‌ها در بالای لثه قرار گیرد و انجام حرکت خاصی نیاز نیست.

منبع: همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha