جمعه ۱۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 32485
سلامت نیوز: مردان این استعداد ژنتیکی را از طرف خانواده پدری خود به ارث می‌برند. با این وجود، دانشمندان ژن‌هایی را کشف کرده‌اند که سبب طاسی می‌شوند اما محدود به کروموزوم X نیستند. این ژن‌ها توضیح می‌دهند که مردان چگونه طاسی را از والدینشان به ارث می‌برند.

 رشد طبیعی مو

از هر 10تار موی انسان، 9 تار در هر زمانی، از رشدی فعال برخوردارند که بین دو تا شش سال ادامه می‌یابد. بقیه تارها بین دو تا سه ماه باقی می‌مانند سپس جدا شده و می‌افتند تا موهای جدیدی رشد کرده و جای آنها را بگیرند. هر فرد به طور متوسط روزی حدود50 تا100 تار مو از دست می‌دهد. موی انسان ماهانه حدود 5/1 سانتی‌متر رشد می‌کند ولی با بالا رفتن سن، این فرایند کند می‌شود.

ژنتیک

ژنتیک نقش مهمی در ریزش موی هورمونی یا طاسی دارد. اگر یکی از والدین در سنین پایین شروع به از دست دادن موهای خود کند، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که فرزندان آنها نیز همین فرایند را تجربه کنند. به دلیل اینکه الگوی طاسی مردان به علت کروموزوم X است، مردان این استعداد ژنتیکی را از طرف خانواده پدری خود به ارث می‌برند. با این وجود، دانشمندان ژن‌هایی را کشف کرده‌اند که سبب طاسی می‌شوند اما محدود به کروموزوم X نیستند. این ژن‌ها توضیح می‌دهند که مردان چگونه طاسی را از والدینشان به ارث می‌برند. ژن‌هایی که سبب از دست دادن مو می‌شوند، در مرگ سلول‌ها نقش دارند و با این کار خود چرخه رشد مو را مختل می‌کنند.

داروها

عامل دیگری که با از دست دادن مو در ارتباط است، داروها هستند. هرچه بر سن ما افزوده می‌شود، ورم مفاصل و دیگر بیماری‌ها متداول‌تر می‌شود. استفاده از داروهای غیراستروئیدی مانند ناپروکسین، ایبوپروفن و دیگر داروها که به کاهش درد و التهاب کمک می‌کنند، می‌تواند در از دست دادن موها نیز تاثیرگذار باشد. در مقابل، بعضی داروها نیز به رشد مو کمک می‌کنند. بنابراین قبل از اینکه استفاده از دارویی را متوقف کنید یا دارویی را به داروهای خود اضافه کنید، حتما با پزشکتان مشورت کنید.
 
رژیم غذایی

رژیم غذایی نیز می‌تواند بر رشد موها تاثیر بگذارد. پروتئین برای رشد سالم موها ضروری است. با افزایش سن، سوخت و ساز بدن کاهش یافته و افزایش وزن به یک معضل تبدیل می‌شود. رژیم‌های غذایی بیشتر اوقات مصرف پروتئین را کاهش می‌دهند؛ علاوه براین، بالا رفتن سن بر مقدار غذای مورد نیاز بدن و چگونگی جذب و مصرف پروتئین تاثیر می‌گذارد. خوردن مواد غذایی سرشار از پروتئین و مصرف مکمل‌های پروتئینی می‌توانند ریزش مو را کاهش دهند؛ اما بهتر است قبل از آنکه در رژیم غذایی خود تغییری ایجاد کنید با پزشکتان مشورت کنید.

منبع: همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha