جمعه ۱۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۳
کد خبر: 32489
سلامت نیوز: بسیاری از پدرومادرها فکر می کنند که دندان های شیری فرزندشان اهمیت چندانی در سلامت دهان آن ها ندارند دلیلشان هم این است که دندان های شیری بالاخره می افتند.    

اما دندان پزشکان اطفال چنین نظری را ندارند و معتقدند دندان کودک به محض رویش باید مثل دندان بزرگسالان تمیز شود. شروع مراقبت های دندانی از ابتدایی ترین سال های تولد سبب ایجاد عادت روزمره مسواک زدن در کودک می شود. در ادامه با مهم ترین نکات در رابطه با مراقبت از دندان کودک آشنا می شوید.

● بهترین مسواک برای کودک

برای فرزندتان مسواک کوچکی با پرز های نرم تهیه کنید، سپس مسواک را در آب گرم بگذارید و چند دقیقه صبر کنید تا پرز های مسواک نرم تر شوند . یادتان باشد پرزهای مسواک نباید سخت باشند.

● مسواک دائمی نیست

هر ۴ ۳ ماه مسواک فرزندتان را عوض کنید؛ اگر پرز های مسواک تغییر شکل دادند این مدت زمان باید کوتاه تر شود. هیچ گاه مسواک خود یا کودک دیگری را برای فرزندتان استفاده نکنید.

● کودک از چند سالگی می تواند خودش مسواک بزند و نخ دندان بکشد؟

بچه ها از ۷ ۶ سالگی دیگر می توانند خودشان بدون کمک بزرگ ترها مسواک بزنند و نخ دندان بکشند اما تا رسیدن به این سن بهتر است خودتان مراقبت مستقیمی بر مسواک زدن آن ها داشته باشید؛ بهترین راه آموزش مسواک زدن به کودک این است که خودتان نمونه خوبی برایش باشید و مرتب مسواک بزنید و همچنین نحوه صحیح مسواک زدن را به او بیاموزید.

● کودکان هم باید نخ دندان بکشند

به محض این که ۲ دندان کودک تان درآمدند و قابل لمس شدند روزی یک بار لای آن ها را نخ دندان بکشید.

● نخ دندان کشیدن برای کودک

▪ تکه ای نخ دندان به طول نیم متر جدا کنید.

▪ یک انتهای نخ را دور انگشت وسط یک دست و تکه دراز را دور انگشت وسط دست دیگر بپیچد.

▪ با کمک انگشت های شست و سبابه نخ را بین ۲ دندانش ببرید و با حرکت بالا پایین آهسته به سمت لثه بروید. مراقب باشید لثه اش آسیب نبیند.

▪ وقتی نخ به نزدیکی لثه رسید حرکت افقی کوچکی بدهید و نخ را بالا بکشید.

▪ حال نخ را کمی از تکه بلندتر نخ از انگشت یک دست باز کنید و بخش استفاده شده را دور انگشت دست دیگر بپیچید و این حرکت را برای ۲ دندان دیگر انجام دهید.

▪ دندان های تَهی را به هیچ وجه فراموش نکنید.

● مسواک زدن چند بار در روز؟

درباره نوپایان و خردسالان روزی ۲بار دندان فرزندان تان را مسواک بزنید، یک بار صبح یک بار هم قبل از خواب؛ مسواک زدن باید به مدت ۲ دقیقه طول بکشد، بخشی از این زمان را هم به مسواک زدن دندان های عقبی اختصاص دهید؛ این قسمت ها زودتر از دندان های پیشین می پوسند.

اگر می خواهید دندان های فرزندتان خراب نشوند بعد از خوردن خوراکی های اسیدی از قبیل نوشابه، آبمیوه و همچنین انواع خوراکی ها و به خصوص شیرینی جات او را به آب کشی دهان و مسواک زدن تشویق کنید.

شیار های سطح دندان ممکن است عمیق باشند و با مسواک خوب تمیز نشوند. برای پیشگیری از پوسیدگی چنین دندان هایی می توانید به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید تا برای فرزندتان شیار پوش کار بگذارد.

● دهان شویه فلوراید

کودکان از ۴ سالگی می توانند در مطب دندان پزشکی فلوراید درمانی شوند و از ۵سالگی هم تحت نظر دندانپزشک از هر ۳ ۲ شب دهان شویه فلوراید استفاده کنند. به طور کلی استفاده از دهان شویه برای کودکانی که هنوز قادر به نگاه داشتن آب در دهان و قرقره کرده نیستند این مهارت حدود ۶سالگی کسب می شود توصیه نمی شود.

● فرزندم را از چند سالگی به دندانپزشکی ببرم؟

بهتر است نوزادتان را در یک سالگی یا ۶ ماه پس از این که نخستین دندانش در آمد به دندان پزشکی ببرید. این مراجعه به دندانپزشک کمک می کند تا هرگونه نابه هنجاری و اشکال احتمالی را در دندان ها تشخیص دهد و به والدین طریقه صحیح مسواک زدن و رژیم غذایی مناسب را بیاموزد. از طرفی کودک هم با محیط، ابزار و سر و صداهای دندانپزشکی آشنا می شود.

● برام خمیر دندون خوشمزه بخر!

از ۲ سالگی به بعد باید برای کودکان خمیر دندان استفاده کرد؛ بهترین خمیردندان ها خمیر دندان های کودکند، با این حال می توانید درباره میزان فلوراید خمیر دندان از دندانپزشک بپرسید.

اگر خمیر دندان کودک می خرید مراقب باشید فرزندتان به دلیل طعم و بوی خوب خمیر دندان آن را نخورد. اگر فرزندتان این عادت را پیدا کرده به اندازه یک نخود از خمیر دندان بزرگسالان برایش استفاده کنید.

بسیاری از خمیردندان های کودکان رنگ هایی جذاب و طعم های خوشایند کودکانه دارند تا آن ها به مسواک زدن تشویق شوند؛ فرزندتان را به داروخانه ببرید و بگذارید خمیر دندان را خودش انتخاب کند. اما مراقب باشید خمیر دندان های مخصوص بزرگسالان را برای فرزندتان نخرید.

● خودتان برای فرزندتان مسواک بزنید

پشت فرزندتان بایستید یا بنشینید و بگویید دهانش را باز کند، چانه اش را در دست بگیرید، حال با مسواکی که رویش خمیر دندان گذاشته اید دندان های فرزندتان را ۳ ۲ دقیقه مسواک بزنید؛ دندان های بالایی و عقبی را فراموش نکنید. یادتان باشد که مسواک را روی لثه و لبه های لثه و دندان محکم نکشید و این قسمت ها را آرام و با دقت مسواک بزنید.

▪ زاویه بین مسواک و لثه ها ۴۵ درجه است.

▪ مسواک را با حرکات دورانی روی دندان ها بکشید.

▪ سطح جویدن را هم خوب مسواک بزنید.

▪ سطح داخلی دندان ها را فراموش نکنید.

▪ مسواک را خیلی آرام روی زبان فرزندتان بکشید تا باکتری ها زدوده شوند.

▪ لیوان آبی را به فرزندتان بدهید تا بتواند دهانش را آب کشی کند.

● سخنی با بچه ها

▪ چرا دندان ها باید سالم بمانند؟

مراقبت از دندان ها باعث می شود که موجودات خیلی ریزی به نام باکتری روی دندان های تان جا خوش نکنند.

▪ مسواک چند سال از شما بزرگ تر است؟

می گویند نخستین مسواک ۵۰۰ سال پیش در چین درست شده ولی زمان حضرت محمد(ص) مردم با گیاهی که شاخه هایش مثل مسواک بود، دندان های شان را تمیز می کردند.

● دندان ها چطور خراب می شوند؟

بعد از این که شما غذای تان را خوردید و سیر شدید حالا باکتری ها هستند که دهان شان آب می افتد، آن ها به سمت خرده های خیلی ریز غذا که روی دندان های تان مانده حمله و شروع به خوردن می کنند. همان طور که شماها چند ساعت بعد از غذا خوردن دستشویی می روید، باکتری ها هم با خوردن خرده غذاها موادی تولید می کنند به اسم اسید؛ اسید ها روی دندا ن های سفید خوشگل شما می ریزند و اگر جلوی شان را نگیرید بعد از چند وقت دندان های تان سیاه و خراب می شوند. تازه باکتری ها به لثه های تان هم حمله می کنند؛ جلوی آینه بروید و از ته دل بخندید، آن قسمت های قرمز دور دندان ها لثه هستند. اگر لثه ها و دندان های تان خراب شوند، درد خیلی زیادی دارید و دیگر نمی توانید با بچه ها بازی و شیطانی کنید.

● قبل از این که خمیر دندان درست شود

سال ها پیش، آن زمان ها که مادر مادر بزرگ تان بچه بوده، هنوز خمیر دندان درست نشده بود. آن موقع ها مردم برای تمیز کردن دهان شان از زغال( همان تکه های سیاهی که بابا روی آن کباب درست می کند)، گچ (دیوار های خانه ازگچ هستند)، آب لیمو، خاکستر( همان پودر سفیدی که بعداز خاموش کردن آتش می ماند) و مخلوط تنباکو و عسل استفاده می کردند. شما ها خیلی خوش شانسید که چنین خمیر دندان های خوشگل و خوشرنگی را دارید تا بتوانید دندان های تان را تمیز کنید.

▪ زمانی که مامان بزرگ تان بچه بود یک نفر توانست نخستین خمیر دندان را درست کند و کم کم همه یاد گرفتند با آن ها دندان های شان را بشویند.

▪ به مامان و بابا نشان دهید که بلدید دندان های تان را بشویید.

▪ بعد از این که صبحانه یا ناهارتان را خوردید، یا در مهد (مدرسه) خوراکی تان را تمام کردید و همچنین بعد از هر خوردنی شیرینی، بروید دندان های تان را بشویید.

▪ حتما قبل از خواب مسواک بزنید تا وقتی در خواب می خندید، همه دندان های تمیزتان را ببینند.

▪ در دستشویی باید با مسواک تمام دندان های تان را بشویید نه فقط دندان های جلویی را؛ یادتان باشد دندان های عقبی زودتر خراب می شوند.

▪ تا حالا مطب دندان پزشکی رفته اید؟ آن جا خیلی تمیز است و یک صندلی راحت دارد که روی آن دراز می کشید و خانم یا آقای دکتر دندان های تان را نگاه می کند. از مامان و بابا بخواهید شما را پیش یک دندان پزشک خوب ببرند. وقتی به مطب رفتید، یادتان باشد کشو های کوچولوی دندان پزشکی را از نزدیک ببینید، خیلی خوشگلند!
    
 منبع : مجله شهرزاد    


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha