جمعه ۱۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 32493
سلامت نیوز: از میان بیماری‌های بسیار، ترس از دست دادن مغز و پیری ذهن یكی از جدی‌ترین هراس‌هایی است كه آدم‌ها را به‌خود درگیر كرده است اما برای كمتر كردن این اضطراب برای شما چند توصیه ساده و عملی داریم.

استرس‌های تمام نشدنی زندگی روزمره كافی نبود، كه بیماری‌های مختلف هم به جان انسان‌ها افتادند و به یك هراس تمام نشدنی تبدیل شدند. فرقی نمی‌كند كه چند سال داشته باشید یا در چه سطحی از رفاه باشید. با نگاه به همسایه‌ها و فامیل‌های‌تان یا ورق‌زدن صفحات روزنامه‌ها شما به یك دایره‌المعارف سیار بیماری تبدیل می‌شوید و با نشانه‌های كوچك و بزرگی كه در خود می‌بینید، خود را قربانی بعدی این بیماری‌ها تصور می‌كنید. از میان بیماری‌های بسیار، ترس از دست دادن مغز و پیری ذهن یكی از جدی‌ترین هراس‌هایی است كه آدم‌ها را به‌خود درگیر كرده است اما برای كمتر كردن این اضطراب برای شما چند توصیه ساده و عملی داریم. كافی است، شما نقاط مختلف مغز یا نیازهای‌شان را بشناسید تا بتوانید بیش از دیگران سلامت مغزتان را تضمین كنید.

داوطلب شوید

اگر می‌خواهید مغزی سالم و فعال داشته باشید، باید به فكر تمامی بخش‌های آن باشید و با كار كشیدن از قسمت‌های مختلف مغزتان آن‌ها را روز به روز آماده‌تر كنید. در مغز شما یك قشر مخصوص مسئولیت‌های برنامه‌ریزی، تحلیل مسائل و حل مشكلات وجود دارد كه با داوطلب شدن در كارها می‌توانید آن را فعال كنید.

 دانشمندان چه می‌گویند؟ تحقیقات نشان داده، زنانی كه مربی كودكان 6 ماهه شده بودند، در انجام فعالیت‌ها و مهارت‌های شناختی سرعت بیشتری پیدا كرده بودند. انجام فعالیت‌های اجتماعی و كمك گرفتن از مغز برای انجام كارهایی مثل درس دادن روند خون رسانی به مغز را سرعت می‌بخشد و فعالیت این قسمت از مغز را منظم‌تر و بهتر می‌كند.

ورزش كنید

یكی از نقش‌هایی كه هیپوكامپوس در مغز ما بازی می‌كند، مربوط به حافظه ما می‌شود. اگر می‌خواهید آلزامیر از شما فراری باشد و حافظه‌تان تقویت شود باید توجه بیشتری به این قسمت از مغزتان داشته باشید.
 دانشمندان چه می‌گویند؟ محققان معتقدند، ورزش كردن و انجام تمرینات نظم هیپوكامپوس را بزرگ‌تر می‌كند. از نظر آن‌ها فعالیت‌های بدنی و ورزش كردن باعث رشد سلول‌های جدید در مغز می‌شوند. شاید اگر شما یك ساعت تمرین‌های ورزشی‌تان را ادامه دهید و 3بار در هفته سراغ چنین فعالیت‌هایی بروید، بتوانید حافظه‌تان را تقویت كنید و مغز سالم تری داشته باشید. ورزش كردن نه تنها جسم و مغزتان را سالم نگه می‌دارد بلكه تاثیرات مثبتی روی روان شما دارد و باعث می‌شود، افسردگی كمتر از دیگران سراغ‌تان بیاید.

یك مهارت یاد بگیرید

بخشی از مغز ما با حركات و فعالیت‌های همزمان چشم‌ها و دست‌های‌مان ارتباط دارد. با انجام فعالیت‌هایی كه امكان حركت همزمان این 2 عضو را فراهم می‌كنند می‌توانید ارتباط اعضای بدن‌تان با یكدیگر را حفظ كنید و سرعت انجام كارهای‌تان را بالا ببرید.

 دانشمندان چه می‌گویند؟ تحقیقاتی كه در دانشگاه آكسفورد انجام شده است نشان داده، یادگیری مهارت‌های تازه و انجام این فعالیت‌ها می‌تواند مغز ما را جوان و پویا نگه دارد. از نظر محققان فعالیت‌هایی كه نیاز به دخالت همزمان چشم و دست دارند تاثیر مثبتی روی مغز می‌گذارند. شما می‌توانید با یادگرفتن گیتار یا تنیس بازی كردن فعالیت مغزتان بهتر شود و تاثیرات بلندمدتی روی آن بگذارند. تایپ كردن سریع و انجام ورزش‌هایی كه سرعت عمل دست‌ها در آن حرف اول را می‌زنند بهترین كمك به مغز شما خواهند بود.


وزن‌تان را كنترل كنید

اضافه وزن نه تنها جسم شما را با مشكلات بسیار روبه‌رو می‌كند بلكه فعالیت‌های مغزی‌تان را كند‌تر می‌كند و در مدتی كوتاه به شما مغزی پیر و كند می‌دهد.

 دانشمندان چه می‌گویند؟ وزن اضافه یك آفت جدی برای مغز شماست. تحقیقات نشان داده است، مغز افراد چاق 16 سال پیرتر از افرادی است كه وزن‌شان را متعادل نگه می‌دارند. آن‌ها می‌گویند، با خوردن كالری بیشتر وزن شما هم بالاتر می‌رود. درصورتی كه شما اضافه وزن داشته باشید بدون آنكه انتظار داشته باشید حافظه، خلق و خو، صحبت كردن و بسیاری دیگر از فعالیت‌های مغزی‌تان كندتر می‌شود. انجام فعالیت‌های ورزشی از قبیل ایروبیك تنها به كم كردن وزن شما كمك نمی‌كند بلكه با تنظیم فعالیت‌های بدنی‌تان مغزتان را هم كنترل می‌كند.

بین روز بخوابید

مغزتان هم مثل جسم یا وسایل خانه‌تان نیاز به استراحت و تجدید قوا دارد پس برای بهره‌وری بیشتر نباید بی‌وقفه از آن كار بكشید.

 دانشمندان چه می‌گویند؟ محققان معتقدند، مغز شما هم مثل صندوق ایمیل‌تان است. همانطور كه اگر صندوق ایمیل شما پر باشد نمی‌توانید نامه‌های جدیدی دریافت كنید، اگر مغزتان هم از اطلاعات انباشته باشد نمی‌توانید به همه آن‌ها به‌خوبی دست پیدا كنید یا این‌كه اطلاعات جدیدی را فرا بگیرید. اگر می‌خواهید بازدهی بهتری داشته باشید، بین روز كمی چرت بزنید. نگذارید كه این خواب طولانی شود و شما را كسل كند بلكه تنها كمی استراحت كنید تا مغزتان بتواند به اطلاعاتش بهتر دسترسی داشته باشد.

 آپنه‌تان را درمان كنید

این اختلال می‌تواند برای‌تان دردسرهای زیادی درست كند. اگر دچار این مشكل هستید، باید بدانید كه آپنه می‌تواند تنفس شما را دچار مشكل كنند.

دانشمندان چه می‌گویند؟ در زمانی كه خواب هستید، تنفس شما بارها و بارها برای چند ثانیه مختل می‌شود و روند اكسیژن رسانی به مغزتان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اگر این بیماری را درمان نكنید بعید نیست كه سلول‌های مغزتان را دانه‌دانه از دست بدهید.

مغزتان را غذا دهید

اگر می‌خواهید مغزی زنده و سالم داشته باشید باید غذاهایی بخورید كه این امكان را برای‌تان فراهم كنند. شاید باور نكنید اما مواد‌غذایی كه به بدن‌تان می‌رسند می‌توانند سرنوشت مغز و ذهن‌تان را تحت‌تاثیر قرار دهند.

 *   دانشمندان چه می‌گویند؟ محققان معتقدند، از میان گزینه‌های بسیاری كه برای خورد و خوراك‌مان داریم، برخی مواد‌غذایی بیش از چیزهای دیگر سلامت مغز ما را تامین می‌كنند. اگر كمی خلاقیت داشته باشید می‌توانید از این مواد، غذاهای متنوعی بسازید و آن‌ها را به جزو اصلی سفره‌تان تبدیل كنید.

 *  موز ( سعی كنید دسرها و شیرینی‌های موزی درست كنید. اسموتی‌ای كه موز تركیب اصلی‌اش باشد یا نوشیدنی‌های موزی می‌تواند بهترین پیشنهاد برای خوراكی‌های موزی باشند.)

*   كلم برگ (سالاد كلم یا سوپ كلم منبع خوبی برای كلم‌خورهاست.)

*  گوجه فرنگی ( سوپ گوجه فرنگی، سالاد گوجه، پیتزای سبزی‌هایی كه پر است از گوجه فرنگی این ماده را به بدن شما می‌رسانند.)

 *  توت فرنگی ( این میوه را به تنهایی یا به شكل اسموتی، بستنی یا در سالاد میوه میل كنید.)

*  پنیر (آنقدر این محصول در مغازه‌ها متنوع شده كه می‌توانید با هر طعم و رنگی پیدایش كنید.)

 *  شكلات ( نظرها در مورد فایده یا ضرر شكلات بسیار است اما آن‌قدر طرفدار دارد كه اغلب آدم‌ها بدون توجه به این نظرات از خوردنش دست بر نمی‌دارند.)

*  ماهی سالمون (این ماهی یكی از پرطرفدار‌ترین ماهی‌های جهان است و قطعا وقتی بدانید كه برای مغزتان چقدر فایده دارد شما هم به جمع طرفدارانش خواهید پیوست.)

*  سیب ( در این فصل پیدا كردن انواع مختلف این میوه برای‌تان آسان است و می‌توانید از آن پای‌های خوشمزه و دسرهای مختلف درست كنید.)

 *   روغن زیتون (در اغلب كشورها این ماده به یك چاشنی اصلی برای غذاها تبدیل شده. )

منبع: مجله سیب سبز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha