رییس کمیسیون بهداشت و درمان گفت: مشکل اصلی در اجرای طرح پزشک خانواده اجرا نشدن قانون است.

سلامت نیوز : رییس کمیسیون بهداشت و درمان گفت: مشکل اصلی در اجرای طرح پزشک خانواده اجرا نشدن قانون است.
دکتر حسینعلی شهریاری افزود: به نظر می رسد در اجرای قانون برنامه پنجم که به طور شفاف مشکلات این طرح و سایر مشکلات نظام سلامت را پیش بینی کرده بعد از گذشت 6ماه از سال هنوز اجرایی نشده است.
وی گفت: رییس جمهور موقع تقدیم بودجه 90 به مجلس گفت که قصد دارند طرح پزشک خانواده را دو ساله به طور کامل اجرا کنند ولی هنوز این طرح اجرایی نشده است.
 
دکتر قاضی زاده: زیرساخت ها فراهم نیست
دکتر قاضی زاده عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: این طرح یک فرهنگسازی در حوزه اجتماعی می خواهد چون ما آزادی های مردم را برای انتخاب پزشک کم می کنیم.
وی افزود: این طرح و نظام ارجاع، انتخاب پزشک توسط بیمار را محدود می کند و بیمار باید در چارچوبی که ما برای او انتخاب کرده ایم قرار گیرد و مسائل درمانی خود را پیگیری کند، بنابراین باید ابتدا فرهنگسازی کرد.
وی اظهار داشت: نظامات موجود برای خدمات در بیمه ها و دانشگاه های علوم پزشکی برای این کار مهیا نیستند، نه به لحاظ فکری و نه به لحاظ اجرایی، البته رییس جمهور گفتند دوساله پزشک خانواده را اجرا می کنند که من هم می گویم می شود این کار را کرد ولی اینجا سخن از شدنی ها نیست، سخن از یک بسترسازی است، که فراهم نشده است.
وی ادامه داد: ما در حوزه مجلس مسائل را رصد می کنیم  و سعی می کنیم مشکلات را برطرف کنیم کما اینکه در قانون برنامه پنجم هم قوانین لازم برای اجرای بهتر این طرح را دیدیم.
 
فدایی: باید دید ایرادات اجرایی طرح کجاست
دیگر نماینده مجلس گفت: باید دید، ایرادات و اشکالات این که این طرح تاکنون کامل اجرایی نشده چیست؟ آیا موانعی در اجرا در وزارت بهداشت وجود دارد یا نه؟
فدایی افزود: مجلس و کمیسیون های مربوطه برای اجرا، مشکلی نمی بینند  مجری هم که مشخص است و  وزارت بهداشت مسئول و متولی اجرای این طرح است بنابراین شاید لازم باشد بار دیگر مجلس مشکلات اجرایی نشدن این طرح را بررسی کند.
 
امینی لیچایی: دوگانگی در اجرا، مشکل طرح پزشک خانواده
امینی لیچایی نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی می گوید: در اجرای این طرح دوگانگی وجود دارد. مجری وزارت بهداشت است ولی پول در دست وزارت رفاه است.
وی افزود: این دوگانگی مشکلاتی ایجاد کرده و موجب نارضایتی مردم از  سیستم شده است.
وی با اعلام اینکه یکسری موانع رفع شده است، اضافه کرد: با همکاری کمیسیون بهداشت و درمان و انعقاد تفاهماتی بین وزارت بهداشت و رفاه سابق مشکلات کمی حل شده است و اجرای طرح به صورت پایلوت در سه استان تا حدودی موجب رضایتمندی مردم شده است.
وی تصریح کرد: در اجرا مشکل خاصی نداریم فعلا"، البته گفته شده پزشک خانواده دو ساله اجرایی می شود ولی به نظر من کمتر از این مدت هم می شود این طرح را اجرایی کرد.
 
مره صدق: همزمان، یکسان شدن بیمه ها لازم است
مره صدق نماینده جامعه کلیمیان کشور و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم می گوید: مجلس برنامه ای 5 ساله را برای اجرای طرح پزشک خانواده در نظر داشت ولی رییس جمهور تلاش و مبنا را قرار دادند برای اجرای دو ساله.
وی افزود: اگر این طرح دوساله اجرا شود یک انقلاب است برای نظام سلامت و یک آمار افتخار آمیز برای دولت.
وی ادامه داد: البته با توجه به شرایط کشور اجرای کامل طرح پزشک خانواده در مدت 5 سال هم یک افتخار بزرگ خواهد بود.
وی تصریح کرد: تنها قانون دیگری که باید همزمان با این طرح اجرایی شود ایجاد یک بیمه واحد برای تمام آحاد کشور است، چون تا وقتی یک صندوق واحد بیمه نداشته باشیم این طرح اجرایی نمی شود و در کنار آن، اجرای طرح تمام وقتی پزشکان است که در سیستم دولتی کار می کنند.
وی افزود: لازمه اجرای موفق طرح ارجاع این است که پزشکانی که در سطوح مختلف نظام ارجاع کار می کنند جایی خارج از سیستم دولتی شاغل نباشند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha