یك روان‌شناس، گفت: افت و مشکل تحصیلی در كودكان به خصوص در درس املاء می‌تواند از علائم صرع باشد. وقتی معلم همیشه شکایت دارد که کودک به یک جا خیره می‌شود و به نقطه خاصی می‌نگرد به آن حالت عدم حضور گفته می‌شود و به نظر می‌رسد کودک فکرش در جای دیگری است در این حالت هوشیاری برای مدت کمی از بین می‌رود.

سلامت نیوز : یك روان‌شناس، گفت: افت و مشکل تحصیلی در كودكان به خصوص در درس املاء می‌تواند از علائم صرع باشد. وقتی معلم همیشه شکایت دارد که کودک به یک جا خیره می‌شود و به نقطه خاصی می‌نگرد به آن حالت عدم حضور گفته می‌شود و به نظر می‌رسد کودک فکرش در جای دیگری است در این حالت هوشیاری برای مدت کمی از بین می‌رود.

فاطمه طاهری در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه زنجان، با اشاره به این كه شایع‌ترین نوع تشنج صرع، تشنج روانی ـ حركتی است كه در این نوع تشنج، حملات به ‌صورت از دست دادن ارتباط با محیط و بی‌هوشی همراه است، اظهار كرد: بیمار مبتلا به صرع ممکن است رفتاری عجیب مانند بازی با دگمه لباس یا بازی با انگشتان داشته باشد که به این نوع صرع، اتوماتیسم گفته می‌ شود و برای مدت یک تا 2 دقیقه، فرد متوجه چیزی نیست و دچار اختلال هوشیاری می‌شود كه اگر این نوع تشنج به تنهایی باشد معمولاً اختلالی به وجود نمی‌آورد، ولی به‌طور معمول به کل مغز پخش شده و هوشیاری فرد را از بین می‌برد.

وی، صرع اتوماتیسم را نوع رایج در كودكان دانست و افزود: این نوع تشنج‌ در بیماری صرع، شایع‌ترین نوع است، ولی چون به سرعت تبدیل به تشنج نوع دوم می‌ شود نمی‌توان آن را به ‌راحتی تشخیص داد.

این روان‌شناس، شایع‌ترین علایم صرع را جیغ زدن ناگهانی بیمار برشمرد و گفت: معمولاً با رخ دادن تشنج، فرد بر روی زمین افتاده و از هوش می‌رود، دست و پاهایش سفت شده و بعد از چند ثانیه شروع به دست و پا زدن می‌کند، سپس به حالت بی‌هوشی می‌رود و توانایی پاسخ به اطرافیان را ندارد.

طاهری، ادامه داد: در فاز پس از حمله، بیمار به هوش آمده و تا یک روز سردرد و حالت کوفتگی، خواب‌آلودگی و بی‌حالی دارد كه بعد از دو روز این حالت‌ها برطرف می‌شوند، البته نمونه ذکر شده فقط یک نوع از انواع صرع و تشنج است.

وی علائم حالت دوم تشنج را دل ‌درد، بی‌حوصلگی، اضطراب بدون دلیل و درد پا دانست و تأكید كرد: اگر حالات‌ صرع بدون دلایل خاصی اتفاق بیفتد، بهتر است بیمار با پزشک مشورت کند، چون ممکن است نشانه‌ای از یک حمله صرع قریب‌الوقوع باشد.

طاهری به علایم دیگر تشنج اشاره كرد و گفت: علایم موضعی مانند این که یک دست در کنترل فرد نباشد، گزگز شدن و مورمور شدن ناگهانی یک طرف بدن، تغییر خلق به صورت گذرا و بعضی از اختلالات رفتاری و رفتارهای نامناسب که با شخصیت فرد هماهنگی ندارد، می‌تواند از علائم دیگر تشنج باشد.

وی با تأكید بر این كه اگر تشنج‌ها به صورت حملات تکراری باشند، تبدیل به صرع می‌شوند، تصریح كرد: در ایران حدود 6 تا 5 میلیون نفر تشنج دارند و حدود 10 درصد از آن‌ها دچار صرع هستند، لذا صرع نیز بیماری درمان‌پذیری است و افراد نباید هیچ نگرانی از این بابت داشته باشند.

این روان‌شناس با بیان اینكه ورزش برای بیماران صرعی هیچ خطری ندارد، اظهار كرد: محدودیت زیادی برای بیماران صرعی وجود ندارد، برای مثال افراد می‌توانند به شغل‌های اداری و دفتری پرداخته و همچنین ادامه تحصیل نیز داشته باشند.

طاهری با اشاره به اینكه عدم درمان به موقع بیماری صرع می‌تواند عواقب سختی داشته باشد، خاطرنشان کرد: عدم درمان به موقع باعث می‌شود که کانون ایجاد تشنج به صورت فونکسیون و فیزیولوژیک دچار اختلال شود و اگر درمان نشود ممکن است باعث تغییرات ساختمانی در بافت مغز شده و نواحی دیگر مغز را نیز درگیر کرده و کارکرد فکری فرد را کم کند، بنابراین درمان این بیماران، الزامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha