سلامت نیوز : نتایج یک بررسی در خصوص توانایی محلول‌های مختلف در پاکسازی آلودگی‌های کرمی سبزیجات نشان داد: در بین محلول‌های مختلف «آب»، «آب نمک» و «آب و شوینده»، محلول «آب و یک شوینده مناسب» بهترین روش برای جداسازی اجرام انگلی از سبزیجات پرمصرف است.

به گزارش ایسنا، مصرف سبزیجات آلوده همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین و معمول‌ترین راه‌های انتقال آلودگی‌های انگلی و کرمی به شمار می‌آیند. علاوه بر این با توجه به تماس مستقیم سبزیجات با آب و خاک آلوده و همچنین کودهای مورد مصرف، احتمال ابتلا شدن جمعیت‌های انسانی به انگل، دور از انتظار نیست.

بررسی حاضر با هدف تاثیرگذاری شستشوی سبزیجات خام و پرمصرف در پاکسازی آن‌ها از آلودگی‌های انگلی به ویژه تخم، نوزاد و انگل‌های کرمی توسط ندا خازنی اسکویی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به اجرا در آمده است.

طبق روش این بررسی، سبزیجات متعارف و پر مصرف از جمله شاهی، تربچه، ریحان، جعفری و تره از چهار منطقه تهران تهیه شده و پس از پاک کردن، تحت شستشوی متعارف با سه محلول «آب»، «آب نمک»، «آب و یک شوینده» قرار گرفتند و در هر مورد آب حاصل از شستشوی اول و آخر از حیث تخم، نوزاد، کیست و انگل‌ها، آزمایش شد.

نتایج این بررسی نشان داد که توانمندی محلول «آب و یک شوینده مناسب» برای جداسازی اجرام انگلی از سبزیجات نسبت به سایرین با نتایج بهتری همراه است. با این حال برای حفظ کیفیت سبزی، پژمرده شدن سبزیجات در مدت زمان شستشوی طولانی باید مد نظر قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha