سلامت نیوز :در جلسه روزسه‌شنبه شورای شهر تهران پیشنهاد شد تا دولت بودجه ای را همانند بودجه سایر استان ها برای بحث ریزگردها به استان تهران اختصاص دهد تا با برگزاری جلسات لازم ،مقابله با این مشکل سریع تر به انجام رسد
در جلسه روزسه‌شنبه شورای شهر تهران پیشنهاد شد تا دولت بودجه ای را همانند بودجه سایر استان ها برای بحث ریزگردها به استان تهران اختصاص دهد تا با برگزاری جلسات لازم ،مقابله با این مشکل سریع تر به انجام رسد. حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر در سیصد و نود و نهمین جلسه شورا پیرامون طرح تدوین برنامه جامع پایش ومقابله با پدیده گرد و غبار با بیان اینکه در این زمینه 70 نقطه شناسایی شده که 14 نقطه خطرناک آن در کشور عراق قرار دارد ، اظهار کرد : در حال حاضر 19 استان با مشکل ریزگردها مواجه هستند که در این خصوص به دولت و مجلس پیشنهاد می شود نسبت به فعال کردن کارگروه ملی کنوانسیون مقابله با بیابانزدایی به ریاست معاون اول رئیس جمهور و به دبیری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اقدام کنند، همچنین مقتضی است جز استان هایی که برای آنها بودجه مصوب در خصوص پدیده گرد و غبار لحاظ می شود استان تهران را نیز در نظر گیرند. در ادامه علیرضا دبیر عضو شورای شهر با بیان اینکه روز گذشته هوای تهران سالم بود، گفت: مطلوب است چگونگی وضعیت هوا حداقل توسط روزنامه همشهری برای آگاهی مردم درج شود و در بحث ریز‌گردها نیز این اطلاعات ارائه شود.

بیادی هم در ادامه تاکید کرد: شهرداری را نباید مکلف کنیم که بودجه ریز گردها را دریافت کند این مسئله به عهده شهرداری نیست، وظایف شهرداری مشخص است و چرا بیرون از حیطه وظایف از آن انتظار داریم، همانند مسئله کودکان کار که 15 نهاد به طور مستقیم با این امر سر و کار دارند اما شهرداری برای اجرای تکالیف این چنینی بازخواست می شود در حالی که نهادهای اصلی پاسخگو نیستند.

در ادامه جلسه مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر گفت : شرکت کنترل هوای تهران موظف است نسبت به اندازه گیری و گزارش دهی مستمر به نهادهای مسئول از جمله وزارت بهداشت و سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد ذرات معلق و توزیع اندازه ذرات و انواع آن اقدامات لازم را به عمل آورد و دستگاه سنجش ریز گردها نیز در شهر نصب شود.

وی افزود : شهرداری موظف است با همکاری سایر دستگاه های ذی‌ربط نسبت به تغییر پیوست اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی مربوط به شرایط بحرانی آلودگی هوا اقدامات لازم را به انجام رساند و با هدف کاهش عوارض ناشی از ریز گردها اقدام لازم برای هشدار و پیش آگاهی به شهروندان صورت گیرد .

طلایی اضافه کرد: شهرداری باید برنامه های ویژه کودکان، سالمندان و بیماران را با همکاری وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی تهیه و تدوین کند و علاوه بر آن هر گونه فعالیتی که موجب تشدید آلودگی هوا شود را کنترل و تنطیم کند تا این آلودگی به کمترین حد خود برسد. رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر با بیان اینکه ماسک هایی که هم اکنون برای آلودگی هوا مورد استفاده قرار می گیرد نمی تواند در برابر خطرات ریز گردها تاثیر گذار باشد، اظهار کرد: مسیر جهت باد در تهران از غرب به شرق است و ساختن ساختمان های بلند مرتبه در غرب تهران می‌تواند مشکلاتی را در این زمینه به وجود آورد که باید در مورد آن بررسی های لازم اعمال شود.

معصومه آباد عضو شورای شهر نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: باید سازمان مدیریت بحران فعال شده و اطلاعات لازم را پیرامون خطر ریز گردها به شهروندان ارائه دهد تا به‌طور مثال هنگامی‌که مدارس به دلیل وجود ریزگردها تعطیل می‌شود والدین با فرزندان‌شان از خانه خارج نشوند و با ارائه راهکارهای مناسب الگویی برای سایر شهرها قرار گیرد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر نیز در خصوص گرفتن بودجه برای بحث ریز گردها توسط شهرداری تهران عنوان کرد: شهرداری به تنهایی قادر نیست همه کارها را به انجام رساند یا به طور مثال در بحث ریز گردها با مشاهده وضعیت خطرناک اعلام تعطیلی کند چرا که این امور در حیطه وظایف شهرداری نبوده و شهرداری با همکاری با سازمان محیط‌زیست و وزارت بهداشت باید نسبت به اطلاع رسانی مردم اقدام کند اما در بحث آگاه‌سازی نیز وظیفه اصلی با صدا و سیماست.

دبیر افزود: استانداری تهران نیز جلساتی را برای آلودگی هوا برگزار می کند ودر خصوص بحث ریز‌گردها اقدامات لازم تاکنون صورت نگرفته است.

در ادامه احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر نیز اظهار کرد: در خصوص بحث ریز گردها ساخت و ساز دره اوین نیز می تواند تاثیر گذار باشد چرا که فضای سبز این محیط تخریب می شود و خود عاملی برای تشدید بروز ریزگردهاست.

بنا بر این گزارش، طرح تدوین برنامه جامع پایش و مقابله با پدیده گرد وغبار در شهر تهران با رای اکثریت اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha