سلامت نیوز : مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی توصیه‌هایی را برای جلوگیری از شكستگی‌های ناشی از پوكی استخوان ارائه كرد.
مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر با بیان این كه مردان مسن كمتر از زنان مبتلا به این بمیاری می‌شوند، اعلام كرد: حدود نیمی از زنان بالای 45 سال و 90 درصد زنان بالای 75 سال به بیماری پوكی استخوان مبتلا می‌شوند به نحوی كه بسیاری از آنها دچار شكستگی‌های استخوانی می‌شوند.
بنابراین گزارش، افراد برای پیشگیری از شكستگی‌های ناشی از پوكی استخوان باید با پزشك خود برای ارزیابی دقیق خطر ایجاد شكستگی ناشی از پوكی استخوان مشورت كنند، از زندگی بی‌تحرك دوری كرده و تا حد امكان پیاده‌روی كنند، از كفش‌های نرم، مسطح و با تخت لاستیكی استفاده كنند و تخت كفش نباید لغزنده باشد و برای این كه زمین نخورند تا حدامكان در مسیرهای ناهموار و غیر مسطح راه نروند.
این گزارش می‌افزاید: لازم است در حمام، دستشویی و تمام سطوحی كه ممكن است لغزنده شوند،از كفپوش‌های مخصوص حمام كه لغزنده نیست استفاده كرد و از كفش‌های نامناسب مانند كفش‌های ابری در منزل و به خصوص در حمام استفاده نكنند.
براساس این گزارش، بهتر است در آشپزخانه، بهترین محل را برای قرار دادن اشیا انتخاب كرده تا از خم شدن غیرضروری اجتناب شود و نباید وسایل سنگین را روی طبقات بلند قرار دهند تا در موقع برداشتن وسایل دچار مشكل نشوند.
براساس اعلام مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر، در موقع برداشتن اشیا از روی زمین، ابتدا رو به روی شیء مورد نظر نشسته و پس از برداشتن آن بلند شوند و سعی كنند پشت خود را مستقیم نگه دارند همچنین در موقع جارو كردن، پشت خود را صاف نگه دارند و با خم كردن زانوها به مقدار مناسب جارو بكشند.
همچنین افراد مسن در مكان‌های شلوغ مانند فروشگاه‌ها باید مراقب باشند زیرا در شلوغی خطر شكستگی به وسیله تنه خوردن یا هل داده شدن وجود دارد و اگر گاهی اوقات احساس سرگیجه می‌كنند، تا حد امكان از عصا استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha